influenssarokotteesta

• Viestiketjun aloittaja sunni
  • Ensimmäinen viesti
sunni
Moikka!
Onkos täällä sellaisia jotka aikoo ottaa influenssarokotteen nyt syksyn aikana?
Onko teillä tietoa riskeistä sikiölle???
Aiotteko silti rokotuttaa itsenne,jos riskejä on?

Itse rokotutin itseni sika+influenssarokolla viime syksynä astman takia ensimmäistä kertaa ja olin viime talven oloihini erittäin tyytyväinen, en sairastanut edes tavan flunssaa. Nyt sitten kun olen raskaana, tuli mieleeni,että mitenköhän sitten teen rokotteen kanssa.

Otin viime talvena ja otin myös sikapiikin 2v sitten mutta nyt en tosissaan tiedä kun raskaana olen... Ittekin oon terkkari ja olen ko piikkiä odottajille pistellyt mutta täytyy harkita asiaa. Lisäksi tutkittu juttu on että influessan sairastaminen raskausaikana altistaa lasta mm. skitsofrenialle. Tiedetään myös, että ainakin raskauden viimeisellä kolmanneksella annettu rokote suojaa merkittävästi myös syntyvää lasta kuuden kuukauden ikään asti. Mut en tiedä mitä teen, täytyy kysellä neukusta ensi käynnillä...

Mulle kans sitä tarjottiin ja nyt mietin et otanko vai en.. Otin possurokotteen sillon kun sen sai ja olin super terve koko talven! En tiä oliko sattumaa vai ei mut kun ihmiset sairastu niin me ei kun oltiin se rokote otettu (ti sit johtu muista syistä). Influenssan oon kerran sairastanut ja se vei astman vuoksi 3 viikoks sängyn pohjalle etten kyl ainakaan nyt odotusaikana sitä halua sairastaa.

Mä otin rokotteen viikko sitten. Saa vauva ainakin vähän suojaa sitten ensimmäisiin kuukausiin. Muutenkin kun syksyaikaan on niin paljon tauteja liikkeellä. Eipä mulle ainakaan mistään rokotteesta ole haittaa ollut!? =)

Alkuperäinen kirjoittaja tömpsis;24413646:
en ottaisi vaikka en olisikaan raskaana. joillekin kenellä influenssa oikeasti on vaarallinen tauti niin ymmärrän, mutta ihan turhaa mielestäni muuten.
Nimenomaan raskaana olevalle influenssa on vaarallinen tauti. Ei ilman raskautta varmaan kannatakaan ottaa.

Minä otan varmaan, uskon, että riski mahdollisesta sairastumisesta on suurempi kuin epätodennäköinen rokotehaitta. Otin myös 2009 kun kaikille annettiin, mutta en viime vuonna kun en kuulunut mihinkään riskiryhmään.

Yhteistyössä