Influenssa - Kuinka pian päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ahaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Ahaa"

Vieras
Miten toimitte tai vastaavasti toivotte muiden toimivan asiassa?

Saatteko helposti järjestettyä kotiin lastenne hoitoa influenssan tartunta-ajaksi (3-7vrk oireiden loputtua), vai viettekö lapsen kylmästi hoitoon, kun kuume on laskenut ja no köhii enää vain vähän?

[QUOTE="mamma";25756696]Ihme että joku vielä potee influenssaa kun rokote on keksitty? Yksi kuumeton päivä jos lapsi on kunnossa. Kaikki muuthan on rokotettu että ei ne sitä saa.[/QUOTE]

No jopas taas joku "älykkö" täällä kirjoittelee. Eivät "kaikki" ole siihen rokotettuja (aika harva ottaa sen lapselleen) Edes tuntemani rokotetutkimushoitajat eivät ole lapsilleen ko. rokotetta ottaneet, joten kertoo aika paljon sen vaikuttavuudesta. Kun influenssarokote tulee jaetavaksi kansalle, ei vielä tiedetä mikä influenssa on tulossa talvella - arpapeliä että sattuu olemaan samaa influenssa-tyyppiä mitä on tuossa rokotteessa.

Itse en ko. rokotetta ole ottanut vuosiin. Aiemmin otin ja olin joka talvi kauheassa flunssa-kierteessä, myös influenssan sairastin. Näin on käynyt myös tänä talvena tuttaville jotka ottivat ko.rokotteen. Verinäytteestä todettu ihan positiivinen influenssa-tulos.

Pidän toistaiseksi peukut pystyssä, ettei sairastu. Tämän talvinen influenssa kun saattaa hyvin kestää toista viikkoa, joten siihen viikko päälle "varoaikaa" saattaisi tehdä pahimmillaan 2,5 viikkoa, jolle pitäisi keksiä lapselle hoito. Huonolla tuurilla sairastaisi itse influenssan juuri ennen lasta, jolloin poissaoloa voisi tulla putkeen 4 viikkoa.

Tuo olisi kyllä tosi hankala järjestellä töiden kannalta. Toisekseen lääkäriltä tuskin saisi viikkoa "ylimääräistä" sairaslomaa lapselle. Ei ole lähipiirissä ihmisiä, jotka uskaltaisivat ottaa riskin influenssasta ja jotka voisivat hoitaa päivisin. Vaihtoehdoksi jäisi siis hoitajan palkkaaminen, jostain yksityisestä firmasta, mutta se tulisi maksamaan yli 1000 €. (MLL:n hoitajista ei ole oikein hyviä kokemuksia, joten sen varaan en uskaltaisi laskea.)

[QUOTE="Ahaa";25756638]Miten toimitte tai vastaavasti toivotte muiden toimivan asiassa?

Saatteko helposti järjestettyä kotiin lastenne hoitoa influenssan tartunta-ajaksi (3-7vrk oireiden loputtua), vai viettekö lapsen kylmästi hoitoon, kun kuume on laskenut ja no köhii enää vain vähän?[/QUOTE]

Se tartunta-aika on kyllä 3-7vrk oireiden alkamisesta!

Itse olen nyt "onneksi" lasten kanssa samaan aikaan sairas, tai tulen pari päivää jäljessä. Ei tätä tautia tahdo tahallaan kiertoon laittaa...
Mietinkin tässä, että uskaltaako viedä 5 ja 4 kuumeettoman päivän jälkeen hoitoon.

[QUOTE="mamma";25756696]Ihme että joku vielä potee influenssaa kun rokote on keksitty?.[/QUOTE]
Ihme tosiaan - mäkin sairastin influenssan kahdesti sinä talvena, kun olin rokotteen ottanut.

Enkä oo muuten sen jälkeen ottanutkaan. Enkä ota.

Asiaan; katsoisin lapsen vointia yleisesti. Jos yskii hullun lailla ja nenä vuotaa, en veisi hoitoon vaikka olisi jo viides kuumeeton päivä. Jos lapsi taas on ihan okei, ehkä pikkuisen vielä köhii, niin 1-2 kuumeetonta päivää saisi riittää.

[QUOTE="jep";25756750]No jopas taas joku "älykkö" täällä kirjoittelee. Eivät "kaikki" ole siihen rokotettuja (aika harva ottaa sen lapselleen) Edes tuntemani rokotetutkimushoitajat eivät ole lapsilleen ko. rokotetta ottaneet, joten kertoo aika paljon sen vaikuttavuudesta. Kun influenssarokote tulee jaetavaksi kansalle, ei vielä tiedetä mikä influenssa on tulossa talvella - arpapeliä että sattuu olemaan samaa influenssa-tyyppiä mitä on tuossa rokotteessa.

Itse en ko. rokotetta ole ottanut vuosiin. Aiemmin otin ja olin joka talvi kauheassa flunssa-kierteessä, myös influenssan sairastin. Näin on käynyt myös tänä talvena tuttaville jotka ottivat ko.rokotteen. Verinäytteestä todettu ihan positiivinen influenssa-tulos.[/QUOTE]

Influenssalla ja flunssalla ei ole mitään tekemistä keskenään. Ja juu, muitakin influenssoja on liikkeellä kuin mitä vastaan rokotetaan.

Influenssaa on liikkeellä ympäri vuoden. Se kiertää maapallon niin että siellä missä on otollinen maaperä millonkin, sinne se myös iskee. Tarkoittaa että kun meillä on kesä, jyllää influenssa eteläisellä pallonpuoliskolla ja kun eteläisellä pallonpuoliskolla on kesä tulee se meille pohjolaan. Tämän takia juuri tiedetään melko hyvin mikä influenssa on milloinkin liikkeellä. Tämä aaltoliike jatkuu aina melko samanlaisena joten on täysin ennusettavissa. Mutta niin kuin sanoin pienempiä ryppäitä muitakin influenssoja on aina liikkeellä ja jos on huonokuntoinen tai ei kunnolla pääse toipumaan esim flunssasta, tai muuten vaan huono tuuri, voi silti saada influenssan. Eikä 100% suojaa anna rokote ei, mutta lievemmän taudin saa jos sen kaikesta huolimatta saa rokotettuna. Jos se silti on raju voi kiittää onneaan että oli rokotettu koska se olisi voinut rokottamattomalle olla henkeä uhkaava.

Yhteistyössä