Infektioastmasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihmettelevä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"ihmettelevä"

Vieras
!,5 v pojallamme on todettu infektioastma. Poika ei oireile terveenä, eikä jokainen flunssakaan ole yskää (astmaoireeksi tämä todettu) laukaissut, kauhean vakava tauti siis ei ole. Nyt on viimeksi juteltu lääkärin kanssa puhelimessa marraskuussa, jolloin hän uusi flixotide reseptin. Ylläripylläri apteekissa huomasivat, että 50 mikrogrammainen oli nyt 125 mikrogrammaista. Sanoivat, että ei pitäis näin isoa annosta noin pienelle antaa. Soittelin sitten sairaalaan, jossa poikaa on hoidettu, ja en tietenkään saanut ko lääkäriä kiinni, mutta toinen lääkäri (jolle puhelu ohjattiin) epäili annostusta, ja teki uuden reseptin 50 mikrogrammalle. Tänään oli apteekistamme soitettu ko lääkärille, joka sattui olemaan paikalla, ja kysytty annostuksesta, lääkärin mukaan no problem, annostus on oikea. Mutta itse en kyllä tiedä mitä tehdä. Juttu on musta tosi outo. Millaisia annostuksia teidän lapsilla ko lääkkeestä on?

1,5v infektioastma, tosin on nyt ottamaan lääkkeitä useammin kun flunssaan yhteydessä. ja on just tuo 125mg käytössä:) Just sairaalan kontrollissa toinen tosi pätevä lääkäri tarkisti lääkityksen ja totesi että hyvä on. Minusta tuo pienempi annos kuulostaa aika alhaiselta.

Asiasta hieman sivuun, mutta nyt kun tuli puheeksi.. Meillä on aika vahva tuo infektioastaman epäily, ollut jo parisen vuotta. Miten teillä tuo todettiin? Hyödynsikö toteaminen esim. jotain Kela-korvauksia? Tai ihan vain sillä, kun olen varma, että meidän pojalla on. Mutta en nyt tiedä "kannattaako" se käydä jotenkin toteamassa.. Meillä on ventolinea lääkkeenä.

Meillä myös infektioastma. Meillä on ollut 50mg annostus n. 2 1/5 vuotta. Poika on nyt 4v.
Lääkäri olisi nostanut Flixotiden 125 mg jo yli vuosi sitten jos olisi ollut tarvetta. Mutta kun olimme pärjänneet tuolla pienemälllä niin ei nostettu. Nyt sitten kuukausi sitten lekuri nosti sen 125mg siis Flixotiden. Ja se on kyllä vienyt köhän nopeammin pois.

Mutta tiedän muutaman reilu vuoden vanhan lapsen jolla menee 125 mg.

Yksilöllistä on tuo lääkitys.

[QUOTE="...";25809281]Meillä poika 4 vuotta käyttää tuota 125 mikrogrammasta aamuin illoin läpi vuoden ja hällä siis allerginen astma.[/QUOTE]
Hei, onko teillä löytynyt jotain mille on allerginen? Kun tätä minäkin epäilen meillä infektioastman sijaan, kun tarvitsee myös lääkkeet aamuin illoin, vaikka ei henkeä muuten kuulosta ahdistavan. Meillä ei mitään allergoita näy testeissä, mutta kakka välillä hassua ja joskus harvoin posket lehahtelee.
Oireettomaksi ei saada vaikka mitä välttäisi. Mutta zyrtec kuitenkin auttaa.

Meillä lääkäri sanoi suuren annostuksen syyksi sen, että noin pieni ei vielä saa kunnolla hengitettyä sitä lääkettä. Annostus siis isompi, jotta saataisiin tarpeeksi lääkettä hengitettyä. (mun astmaatikko ätiti kyseli myös miksi lapsenlapsellaan sama lääkkeen vahvuus kuin hänellä)

[QUOTE="mimi";25809304]Asiasta hieman sivuun, mutta nyt kun tuli puheeksi.. Meillä on aika vahva tuo infektioastaman epäily, ollut jo parisen vuotta. Miten teillä tuo todettiin? Hyödynsikö toteaminen esim. jotain Kela-korvauksia? Tai ihan vain sillä, kun olen varma, että meidän pojalla on. Mutta en nyt tiedä "kannattaako" se käydä jotenkin toteamassa.. Meillä on ventolinea lääkkeenä.[/QUOTE]

Mun mielestä kannattaa, jos se kerran on, olla ihan todettuna. Kelan tukea voi ainakin hakea, mutta en tiedä riittääkö siihen Ventoline vai pitäiskö olla säännöllinen hoitava lääkitys? Me ei olla tukea vielä haettu ni en ole varma. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;25809366:
Mun mielestä kannattaa, jos se kerran on, olla ihan todettuna. Kelan tukea voi ainakin hakea, mutta en tiedä riittääkö siihen Ventoline vai pitäiskö olla säännöllinen hoitava lääkitys? Me ei olla tukea vielä haettu ni en ole varma. :)

Kyllä se on ollut tässä työn alla, mutta kun en tiedä miten se tutkitaan. Pitäisikö olla flunssa päällä vai riittääkö vain mun kertoma asiasta? Näkeekö sen jostain... Kerran oltiin muilla asioilla lääkärissä, ja ainakaan häneltä en saanut minkäänlaista apua, kun rupesin kyselemään!

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;25809366:

Jos tarkoitat vammaistukea, niin siihen pitää olla jatkuva säännöllinen päivittäinen lääkitys!!

Mutta kyllä se diagnoosi kannattaisi hakea, ainakin lääkkeiden kelakorvattavuuteen se auttaa!

[QUOTE="mimi";25809390]Kyllä se on ollut tässä työn alla, mutta kun en tiedä miten se tutkitaan. Pitäisikö olla flunssa päällä vai riittääkö vain mun kertoma asiasta? Näkeekö sen jostain... Kerran oltiin muilla asioilla lääkärissä, ja ainakaan häneltä en saanut minkäänlaista apua, kun rupesin kyselemään![/QUOTE]

käsittääkseni lääkkeet saa erityiskorvattuna vain jos lääkitys on säännöllinen. vain jaksoittain esim flunssan aikana käytettävistä lääkkeistä ei saa korvausta vaikka olis minkälainen diagnoosi.
lapsen infektiokierteen vuoksi voi hakea myös c-lausunnolla vammaistukea vai mikähän se on nykyään nimeltään.

[QUOTE="mimi";25809390]Kyllä se on ollut tässä työn alla, mutta kun en tiedä miten se tutkitaan. Pitäisikö olla flunssa päällä vai riittääkö vain mun kertoma asiasta? Näkeekö sen jostain... Kerran oltiin muilla asioilla lääkärissä, ja ainakaan häneltä en saanut minkäänlaista apua, kun rupesin kyselemään![/QUOTE]

Riippuu minkä ikäisestä lapsesta kyse. Isommille voidaan tehdä jo ihan testit, siis pef-mittaukset, ilmeisesti? Pienemmillä käytetään "pisteytystä" mihin vaikuttaa mm. perinnöllisyys, astmakohtaukset ym..?

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;25809415:
Meidän tytöllä menee näköjään Flixotideä ihan älyttömän paljon. 125mikrogrammaa kaksi suihketta x 2. :/

Meillä ei riitä tuo Flixotide. Käytössä on Seretide, tehokkaampi lääke, jossa on mukana avaava. Annostus myös 2 + 2. Parempi lääkitä ja pitää tauti tasapainossa.

Ei ole infektioastmaa, vaan ihan astma.

[QUOTE="vieras";25809530]Meillä ei riitä tuo Flixotide. Käytössä on Seretide, tehokkaampi lääke, jossa on mukana avaava. Annostus myös 2 + 2. Parempi lääkitä ja pitää tauti tasapainossa.

Ei ole infektioastmaa, vaan ihan astma.[/QUOTE]

Aloitettiinko teillä tuo Seretide kun Flixotide ei auttanut vai miten? Meneekö vielä myös Flixotide? Onko vielä muuta? Meillä on nyt Flixotiden lisäksi myös Singulairia ja tuntuu, ettei riitä. :(

pidä oire kirjaa ja vie se lääkäriin. ja kyllä, infektion aikana käynti lääkärissä on parempi. meillä loppui lapsella ahtaus heti kun sai lääkkeet ja ventolinen tarve huomattavasti väheni