indeksikorotuksesta

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.12.2006 klo 16:29 vieras kirjoitti:
Mitä tarkoittaa?Miten näkyy käytännössä? Minkä verran korotus on, onko prosentteja vai jokin sama summa kaikilla? Suurkiitos etukäteen vastauksista!
Ja jos elatussopimus on tehty 1.1.2002 jälkeen, niin tämä indeksikorotus ei vielä koske sitä, vaan vasta seuraava.

Elviira harmaana
Mutta vuodenvaihteen jälkeen tulee minimimaksuun 6e:n korotus.
Eli jos tällä hetkellä on minimi eli 118e ja jotain pennejä päälle. Tulee tammikuussa 124e.

Pitääkö se erikseen hakea tai anoa, sitä en tiedä, mutta lastenvalvojat sen varmasti tietävät.

Jos kuitenkin kuuluu sosiaaliavun piiriin eli saa toimeentulotukea niin toimeentulotuesta vähennetään tuo 6 euroa. Eli plus miinus nolla..

Hatunnosto taas suomen päättäjille :)
Itse en kuulu tuohon ryhmään, mutta säälittää, kun tuo korotus tehtiin ajatellen pienituloisia äitejä, ja niin vaan he joutuvat siihen kuoppaan mistä ei ole heille mitään hyötyä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.12.2006 klo 19:43 Elviira harmaana kirjoitti:
Eli jos tällä hetkellä on minimi eli 118e ja jotain pennejä päälle. Tulee tammikuussa 124e.

Pitääkö se erikseen hakea tai anoa, sitä en tiedä, mutta lastenvalvojat sen varmasti tietävät.

Jos kuitenkin kuuluu sosiaaliavun piiriin eli saa toimeentulotukea niin toimeentulotuesta vähennetään tuo 6 euroa. Eli plus miinus nolla..

Itse en kuulu tuohon ryhmään, mutta säälittää, kun tuo korotus tehtiin ajatellen pienituloisia äitejä, ja niin vaan he joutuvat siihen kuoppaan mistä ei ole heille mitään hyötyä.
Lisään tähän vielä että jos isä maksaa tuon minimin ja kyseessä ensimmäinen korotus niin summa ei nouse tuosta mihinkään. Eli isä maksaa seuraavaan korotukseen asti sen 118e.

\
Tämä koskee niitä joiden korotus on vähintään toinen. Niille joille korotus on ensimmäinen, ei lisää rahaa ole luvassa vaan edelleen maksetaan tuo 118 ja risat.

Elviira harmaana
\

Lainaan oman tekstini, kun tuntuu että asiat sekosivat.
Elikkäs juu tämä 6euron korotus tulee ainoastaan siihen minimiin minkä maksaa kunta.
Kyse ei ole indeksikorotuksesta. Jos elatussopimus on tehty ennen vuotta 2002 tulee tuohon PÄÄLLE vielä indeksikorotus.

Elviira harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.01.2007 klo 18:51 vierailija kirjoitti:
Mieheni on tehnyt elatusmaksusopimuksen vuonna 2000. Vaikuttaako tähän siis nyt jokin indeksikorotus? Elatusmaksua ei ole korotettu vielä kertaakaan.
Vaikuttaa, eli sinun pitää itse hakea sitä lastenvalvojan kautta. Ota yhteys omaan lastenvalvojaasi, joka auttaa sinua.
Indeksikorotus ei tule automaattisesti vaan se pitää itse hakea.

[/quote]

Elikkäs juu tämä 6euron korotus tulee ainoastaan siihen minimiin minkä maksaa kunta.
Kyse ei ole indeksikorotuksesta. Jos elatussopimus on tehty ennen vuotta 2002 tulee tuohon PÄÄLLE vielä indeksikorotus.
[/quote]

Elikkäs, rautalangasta pitää vääntää kiitos... Eli, jos saa minimiä nyt niin sen päälle 6 euroa lisää? Jos saa/maksetaan muuta kuin minimiä niin ei tapahdu mitään?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.01.2007 klo 18:57 Elviira harmaana kirjoitti:
\
Mieheni on tehnyt elatusmaksusopimuksen vuonna 2000. Vaikuttaako tähän siis nyt jokin indeksikorotus? Elatusmaksua ei ole korotettu vielä kertaakaan.
Vaikuttaa, eli sinun pitää itse hakea sitä lastenvalvojan kautta. Ota yhteys omaan lastenvalvojaasi, joka auttaa sinua.
Indeksikorotus ei tule automaattisesti vaan se pitää itse hakea.
Ei kai sitä mistään tarvii hakea, sen ku ilmottaa maksajalle jos tämä ei itse ole sitä huomioinut!

\
Tähän vielä lisään, että ex-mieheni ei siis maksa minimiä? Ja siihen korotusta ei ilmeisesti ole saatavissa vaan korotus tulee vain minimisummaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.01.2007 klo 19:12 Vierailija kirjoitti:
\
Tähän vielä lisään, että ex-mieheni ei siis maksa minimiä? Ja siihen korotusta ei ilmeisesti ole saatavissa vaan korotus tulee vain minimisummaan.

Indeksikorotus tulee, maksoi exä mitä hyvänsä.

\
[/quote]

Elikkäs, rautalangasta pitää vääntää kiitos... Eli, jos saa minimiä nyt niin sen päälle 6 euroa lisää? Jos saa/maksetaan muuta kuin minimiä niin ei tapahdu mitään?

[/quote]

Kunnan maksama elatustuki nousi 6 euroa plus indeksikorotuksen. Elatusmaksun maksajan (etävanempi) pitää huomioida vain indeksikorotus, joka on siis 5% korotus entiseen summaan.

nimetön
Lapseni isä maksaa elatusmaksuja 118,15?/kk ja sopimus on vahvistettu vuonna 2006 (tämä on siis ensimmäinen sopimus)Tietääkö kukaan kuuluuko tähän mitään korotusta?

hmmmmmmm
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.01.2007 klo 13:12 yh-äiti kirjoitti:
Minä ainakin saan huomenna 22 euroa enemmän rahaa kaupungin maksamaan elariin. Siis yhdestä lapsesta 129 ja senttei päälle. Toisesta lapsesta on siis sopimus tehty vuonna 1992 ja toisesta 2005.
Kaikilla siis eri isä. Jaa-aa.

\
Minä ainakin saan huomenna 22 euroa enemmän rahaa kaupungin maksamaan elariin. Siis yhdestä lapsesta 129 ja senttei päälle. Toisesta lapsesta on siis sopimus tehty vuonna 1992 ja toisesta 2005.
No siinä tapauksessahan kaupunki olisi tähän asti maksanut liian vähän, vai...? Entinen elatustukihan oli n. 118e.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.01.2007 klo 15:09 vieras kirjoitti:
\
No siinä tapauksessahan kaupunki olisi tähän asti maksanut liian vähän, vai...? Entinen elatustukihan oli n. 118e.
Ok, luin huonosti... Käsitin, että kaupunki on maksanut vain toisesta ja toisesta on tehty sopimus etävanhemman kanssa. Sittenhän tuossa ei ollutkaan mitään outoa, asia on kerrottu jo ylempänä (nousu + indeksikorotus).

muistuttakaa etävanh
indeksikorotus kuuluu maksaa, vaikka etävanhempi maksaisi enemmän kuin minimin.
etävanhemman tulee itse huolehtia korotuksen lisäämisestä maksuunsa. jos ei muista tai halua sitä maksaa, on se taannehtivasti ulosottokelpoista. eli jos ei ole muistanut 1.1 lähtien maksaa indeksikorotuksen kanssa, kannattaa muistuttaa.
ja tarkan summanhan voi katsoa suoraan taulukosta www.stm.fi

\
Mis kaupungis noin saa? Siis 129 ja senttejä?

Mulle tuli 125 euroa kaupungilta ja se on ollu sopimuksessakin, mikäli isä joskus menee töihin ja "saa" alkaa maksaa sitä.

Yhteistyössä