Imusuonitulehdus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pallukkaakka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pallukkaakka

Vieras
Mulla on siis kädessä tommonen ehkä keskisormen pituinen mutta ohut punainen viiva. En tiiä mistä se on tullut, ja tossa netistaä asiaa tutkiskellessani luin jostain että imusuonitulehduksesta voi tulla sellanen. Ja sitten silmään pisti se että se on usein yleensä beetahemolyyttisen streptokokin aiheuttama. No oon nyt ihan viimesillään raskaana ja mulla oli positiivinen just tuo streptokokkitesti joka siis otettiin tuolta jostain jalkovälistä. voiko liittyä siihen? Mutta miksi se sit käteen tulisi tuo viiva ja kun se ei edes ala mistään haavasta vaan tosta ranteen ulkosyrjältä ihan ehjältä iholta? Ei ole mikään painautuma, eikä tunnu naarmulta, mutta voi toki olla että johonkin oon sen huomaamatta raapaissut ja on jäänyt tommonen jälki.

Kunhan mietin onko jollain tietoa?

Se on joku naarmu (joko ihan ihonpinnan rikkonut naarmu tai "allerginen" naarmu). Tulehduksen ollessa kyseessä, sulla olisi ensinnäkin infektion oireita ja lisäksi sellainen kohta, josta taudinaiheuttaja on päässyt elimistöön, yleensä haava. En ole nähnyt kenelläkään "terveellä" merkkiä lymfangiitista, vaan aina ovat olleet potilaat ihan kunnolla kipeitä. Ja silloinkin on esimerkiksi sormessa tai varpaassa kunnolla tulehtunut haava, josta tuo mystinen punainen viiva on lähtenyt etenemään.

Ja lisäksi se on Streptococcus pyogenes, joka on A-ryhmän streptokokki. Ja sillä neuvolassa otetulla streptokokkinäytteellä ei ole mitään merkitystä muille, kuin sille syntyvälle lapselle. Itse et voi siitä sairastua (oletettavasti sinulla ei ole pitkälle kehittynyttä AIDSia).

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä