Imukuppisynnytys ilman repeämiä ja episiotomiaa!

• Viestiketjun aloittaja mammis
  • Ensimmäinen viesti
mammis
Onko ketään muuta jolla on ollut imukuppisynnytys, eikä ole tullut repeämiä eikä oo tehty epparia?? Mulla esikoisesta ponnistusvaihe, 2h, päättyi imukuppiin, eikä mitään vaurioita tullut. Vauva painoi 3950g.

No, mulla tehtiin episiotomia just imukupin takia. Muuten ei olisi tarvinnu, mutta lääkäri sanoi, että tuon imukupin takia tehdään. Olis se varmaan ilman sitä sattunu ihan helkkaristi, ku sattu sittekki! :eek: :x

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Samaa tietoa mullakin että ilman epparia ei imukupilla oteta.
Epäilen hiukan että onko tämä juksausta aloitus.
No olen mäkin kuullut että se episiotomia tehdään AINA, mutta ei mulle vaan tehty! Siks tätä ihmettelinki ja kyselen, onko muilla kokemusta. Oon varmaan ainoa..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Samaa tietoa mullakin että ilman epparia ei imukupilla oteta.
Epäilen hiukan että onko tämä juksausta aloitus.
No olen mäkin kuullut että se episiotomia tehdään AINA, mutta ei mulle vaan tehty! Siks tätä ihmettelinki ja kyselen, onko muilla kokemusta. Oon varmaan ainoa..
ei mulle tehty epsiotomiaa imukupin takia :)

Alkuperäinen kirjoittaja miltski:
Mulla on jotenki sellanen tunne, että liekö tuo imukuppi ees mahtuisi sinne ilman mitään repeämiä tai epparia... Tai sais olla aika taitava laittaja... :whistle:
Monilla se imukuppi otetaan käyttöön siinä vaiheessa kun vauvan pää on jo melkein syntynyt. Silloin puhutaan imukuppiavusteisesta synnytyksestä. Se imukuppihan on paljon pienempi mitä vauvan pää.
Repeämät tulee yleensä siitä että vauva vedetään ulos imukupilla.
Näyttää olevan erilainen käytäntö eri sairaaloissa, sen epparin tekemisen suhteen.
Mä en edes halua ajatella millaiset repeämät olisin saanut ilman epparia. Kun sen kanssakin sain toisen asteen repeämän.

Yhteistyössä