Imetyskö ehkäisykeino??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LandeÄiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

LandeÄiti

Vieras
Vauva 3kk ja raskaustesti näyttää plussaa... Menkkoja ei oo kuulunut, parina päivänä ollu sellanen olo kun oisin raskaana. Voikohan testi näyttää väärin??

Kyllä se plussaa on. En tajua mistä ihmiset ovat saaneet päähänsä, että imetys ehkäisee. Yksi suuri ryhmä, joille abortteja tehdään on alle 6kk ikäisten vauvojen äidit!

Imetys on kohtuullisen hyvä imetyskeino kunhan vauva on täydellisellä täysimetyksellä, mieluiten ei syö edes tuttia, imetysvälit ovat max. 4 h päivin ja öin ja kuukautiset eivät ole alkaneet. Tämä on tärkein sääntö.

Suurimmalla osalla ehdot 1 ja 2 ei täyty ja kun menkat alkavat, ei imetykseen enää voi luottaa ehkäisynä. Silti on mahdollista tulla raskaaksi jo ennen ensimmäisiä menkkoja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä se plussaa on. En tajua mistä ihmiset ovat saaneet päähänsä, että imetys ehkäisee. Yksi suuri ryhmä, joille abortteja tehdään on alle 6kk ikäisten vauvojen äidit!

Ehkäiseehän se, mutta imetysten väli pitäisi olla koko ajan min.4tuntia muistaakseni.
Näin olen jostain lukenut..

Perhesuunnittelun sivulta kopsattuna:

Synnytyksen jälkeinen ehkäisy
Imetys käy ehkäisystä kuuden ensimmäisen kuukauden aikana vauvan syntymästä edellyttäen, että

* vauvaa imetetään lapsentahtisesti, eli että lapsi saa rintaa aina kun itse tahtoo,
* äidin kuukautiset eivät saa olla alkaneet eikä lapsi saa saada lisäravintoa, niin äidinmaidonkorviketta kuin kiinteitäkään ruokia,
* imetysvälin tulee olla enintään 4 tuntia ympäri vuorokauden, siis myös yöllä.

Tästä menetelmästä käytetään nimeä LAM eli Lactational amenorrhea method. Sen varmuus on oikein käytettynä 98%. Kuitenkin tulee käyttää lisäehkäisyä heti jonkun kohdan, erityisesti kolmannen, täyttyessä puutteellisesti.

just tais olla kaksplus -lehdessä neuvola tarinoita ja yhessä niissä oli lääkäri painottanut imettämistä ehkäisykeinona. Kummallinen urban legenda, eiköhän ihan maalaisjärki sano, että imetys ei ehkä ole mikään luotettava ehkäisykeino..

Heh. Ehkäisykeino siinä tietysti piti lukea, hyvä kun tarkkasilmäisenä huomasit virheen! :) Se on melko hyvä - mutta ei täydellinen - ehkäisykeino kunhan ylläluetellut ehdot täyttyvät. Ne vain useimmissa imetyksissä ei tuppaa täyttymään.

Hei haloo! Mulla oli vauva joka söi tunnin välein päivisin ja öisin kahden tunnin välein, ja niin ne menkat vaan alkoi kun vaavi oli 5kk ja edelleen täysimetyksellä. Toinen söi vähän harvemmin mutta taatusti useammin kuin 4h välein, ja menkat alkoi kun kuopus oli 3kk ja myös täysimetyksellä. Ja ovulaatiohan siis on noin kaksi viikkoa ennen menkkojen alkua, eli silloin olisin voinut tulla raskaaksi! Imetys ei todellakaan ole mikään ehkäisykeino!

Imetän niin usein kun tarvii, väli voi tosin joskus olla pidempikin kun 4 tuntia, mut joskus taas on tyttö koko illan tississä kiinni. Menkat ei oo alkaneet. Mulla on lisäksi kaksi vanhempaa poikaa, 5 ja 4 vuotiaat, enkä nyt todellakaan ilosta pompi jos raskaana olen..Pakko varata aika lääkäriin..

Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee:
Hei haloo! Mulla oli vauva joka söi tunnin välein päivisin ja öisin kahden tunnin välein, ja niin ne menkat vaan alkoi kun vaavi oli 5kk ja edelleen täysimetyksellä. Toinen söi vähän harvemmin mutta taatusti useammin kuin 4h välein, ja menkat alkoi kun kuopus oli 3kk ja myös täysimetyksellä. Ja ovulaatiohan siis on noin kaksi viikkoa ennen menkkojen alkua, eli silloin olisin voinut tulla raskaaksi! Imetys ei todellakaan ole mikään ehkäisykeino!
Et ole välttämättä ovuloinut ennen niitä menkkoja.

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:

Imetys käy ehkäisystä kuuden ensimmäisen kuukauden aikana vauvan syntymästä edellyttäen, että

* vauvaa imetetään lapsentahtisesti, eli että lapsi saa rintaa aina kun itse tahtoo,
* äidin kuukautiset eivät saa olla alkaneet eikä lapsi saa saada lisäravintoa, niin äidinmaidonkorviketta kuin kiinteitäkään ruokia,

Tästä menetelmästä käytetään nimeä LAM eli Lactational amenorrhea method. Sen varmuus on oikein käytettynä 98%. Kuitenkin tulee käyttää lisäehkäisyä heti jonkun kohdan, erityisesti kolmannen, täyttyessä puutteellisesti.

Näin =)

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:

No jokainen luottaa mihin haluaa... Isommilla siskoillani on ikäeroa 11kk koska jokapaikassa oli äidilleni toitotettu että imetys ehkäisee... ja vanhin kuulemma "asui" tissillä ekat neljä kk... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Pöö.:
Hallåå, imetys ei estä raskautta muuten kuin korkeintaan siinä mielessä että joskus ei ole aikaa harrastella kun on muuta hommaa...

Lactational amennorhea, googleta.

Me länsimaiset naiset vaa syödään ku possut niin eihän se meillä ehkäise yhtä hyvin kun olis tarkoitus.

Alkuperäinen kirjoittaja yks:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin, kun se ovulaatio on kuitenkin ENNEN kuin ne menkat alkaa...

Itseasiassa 95% naisilla ensimmäiset menkat synnytyksen jälkeen ovat ns anovulatoriset, eli ovulaatiota ei ole tapahtunut.

Minä kuulun sitten siihen 5%, kiva että jossain tapauksissa olen harvinainen.
Tosin toinen lapsi heti perään oli suunniteltua.

Mulla ei siis menkat kerennyt synnytyksen jälkeen alkamaan ennenkuin olin uudelleen raskaana.
Lasten ikäeroksi tuli 1v4kk.

Yhteistyössä