Imetyshinku

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lennu1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lennu1

Vieras
Tuoreena äitinä olen hiukan ymmälläni imetyksen kanssa. Minusta tuntuu, että vauvani ei saa aina tarpeeksi rinnasta maitoa. Maitoa kyllä tulee mielestäni hyvin?, mutta eikö vauva sitten jaksa imeä aina kunnolla?, koska yleenä syöttöjen jälkeen hän on tyytyväinen, mutta varsinkin yöaikaan usein syötön jälkeen ei uni kuitenkaan tule. Itkua ei pahemmin ole. Neuvolasta sanottiin vain, että tuttipulloa ei kannattaisi antaa, vaan lusikalla syötetään lisämaito, jos sitä tarvitsee antaa.

Kamala syyllisyys painaa, koska olin alunperin päättänyt, että täysimetyksellä mennään. En tiedä oikein mitä tehdä. Yöt on erittäin levottomia ja oma jaksaminen alkaa jo olla välillä tiukilla. En haluaisi antaa pulloa ja korviketta, mutta onko mitään muuta ratkaisua, miten yöt saisi edes vähäsen rauhoittumaan ja saisi nukuttua edes kolmekin tuntia jossakin kohden yötä putkeen.

Jatkanko siis edelleen levottomia öitä ja pidän kiinni periaatteestani olla antamatta korviketta vai luovutanko täysimetyksestä?

Hei!

Tämä on niitä aiheita, jolla palstalla saa helposti "tappelun" aikaan. Toiset käskee antaa lisämaitoa ja toiset ehdottomasti taistelemaan imetyksen puolesta...

Oma esikoiseni oli pullovauva, kun en luottanut imettämiseen ja maidon tuloon, sen sijaan pikkukakkonen on mennyt täysimetyksellä jo 4kk. Molemmat ovat kasvaneet hienosti ja olleet tyytyväisiä...se, mistä ruoka tulee ei ole pääasia vaan se, että lapsi SAA ruokaa. Joskus pikkukakkosen iltakitinöissä olen kokeillut antaa lisämaitoa, jos se sattuisikin olemaan nälkäinen, mutta ei ole kelvannut. Kehoittaisin sinuakin ainakin siis kokeilemaan lisämaidon antamista... Ei se tee sinusta yhtään huonompaa äitiä.

Minkä ikäinen vauvasi on?
Jos vauva on kovin pieni vielä, niin eihän hänellä ole vielä selkeää unirytmiä ja näin ollen saattaa valvoa myös yöllä.
Jos hänellä nälkä olisi imetyksen jälkeenkin, hän kyllä ilmoittaisi siitä! ts. itkisi enemmän.
Oma vauvani oli "pienenä" useasti hereillä yölläkin syötön jälkeen, joskus tunninkin, ennenkuin nukahti uudestaan.
Sinuna en lähtisi vielä antamaan lisämaitoa, kun vauva kerran on tyytyväinen syötön jälkeen.
Onko teillä tutti käytössä? Sekin voisi auttaa nukahtamisessa.
Usko itseesi ja siihen, että maito riittää!!
Ja harvoinhan vauvat nukkuvatkaan koko yötä myöhemminkään vaan saattavat olla hereillä joitakin aikoja ennen kuin nukahtavat uudestaan.

Ihan asiallisia vastauksia edelliset. Mun neuvo on seuraavanlainen: Unohda kaikki hienot periaatteet, luota tosiaan omaan vaistoosi. Täysimetys on tietysti ihanteellista mutta jos esim. iltaisin pienellä määrällä lisämaitoa öistä tuleekin eheämpiä, niin kannattaahan sitäkin kokeilla.
Edelliselle: Aina se maito ei todellakaan riitä.

Pystyisitkö lisäksi pumpaamaan sitä omaa maitoasi jemmaan? Minä hoidin yösyötöt aina pullosta, näin vauva tuli paremmin kylläiseksi ja nukkui paremmin, jos tissiä annoin niin vauva nukahti tissille monta kertaa ja sain käytännössä imettää koko yön..
Pumppasin pitkin päivää vähän maitoa jääkaappiin, jonka sitten syötin yöllä 1-2krt. Näin ollen vauva oppi myös nukkumaan omassa sängyssä, kun ei tullut nukutettua imetyksen takia vieressä ja mikä parasta mies hoiti välillä yösyötöt ja minä nukuin..

Moni ystäväni valittelee, kun vauva herää monta kertaa yössä tissille, vaikkei nälkä olisikaan, tekee vaan ilmeisesti mieli luputella äidin rintaa. Meillä tällaista "ongelmaa" ei ole koskaan ollut, koska yöllä herätään vain ja ainoastaan syömään..

Keskosen (nyt 4kk) äitinä tiedän miltä sinusta ap tuntuu. Minullakin oli tunne, että vauva ei saa tarpeeksi maitoa rinnasta, vaikka maitoa kyllä tuli riittävästi. Pikkuinen ei vain jaksanut imeä kauan, alkuaikoina vain n.5min. Tämän vuoksi sain olla joka tunti tissi esillä eikä pikkuinen saanut kunnon unia. Niimpä otin pullon käyttöön. Pumppasin rintamaitoa varastoon ja annoin tarvittaessa sitä vauvalle. Tissiä annoin kuitenkin aina ensin ja jos tarvetta lisämaitoon tuli, annoin sitä pullosta. Nykyään imetän n. 3 tunnin välein. Nyt ollaan päästy siihen, että annan pullosta vain "yömaidon" eli silloin kun neiti on menossa nukkumaan. Meillä kun on ollut vähän vaikeuksia tuon iltanukahtamisen kans niin laitan vauvan sänkyyn ja syötän pullosta. Näin lapsi nukahtaa helpommin kuin että antaisin tissiä ja sitten siirtäisin hänet lämpimästä sylistä omaan petiin. Ja kun saa kerralla mahansa täyteen niin yötkin nukkuu paremmin.

En ole meidän vauvasta ainakaan huomannut, että alkaisi hylkiä tissiä kun pullosta saa helpommalla. En sano, etteikö tätä voi tapahtua muille, mutta meillä tämä ratkaisu on ainakin toiminut ja nyt ollaan siis päästy siihen, että vauveli saa vain kerran päivässä pullomaitoa.

Pienellä vauvalla ei vuorokausi rytmi ole vielä hallussa, joten on ihan normaalia, että herää useasti yön aikana. Jos vauvasi on kuitenkin tyytyväisen oloinen eikä itke niin tuskin silloin on kyse nälästä. Vauva kyllä ilmoittaa kun haluaa ruokaa. Mutta luota omiin vaistoihisi. Jos tuntuu, että vauva ei saa rinnasta tarpeeksi maitoa, niin ota rohkeasti käyttöön muut menetelmät. Jos et korviketta halua antaa niin pumppaa omaa maitoasi ja anna sitä. Tsemppiä!

Heippa!
Mulla on tytär pian 6kk, ja aloin melko aikaisessa vaiheessa antamaan hänelle iltaisin lisämaitoa pullosta. (Annoin ihan korviketta, en omaa maitoa!) Hyviä puolia siinä oli se, että illalla vauva söi itsensä kunnolla kylläiseksi ja jaksoi nukkua seuraavat 6-7h heräämättä kertaakaan. Toinen hyvä puoli pullon kanssa oli se, että silloin kun olin oikein väsynyt ja todella tarvitsin kunnon yöunet, mieheni syötti vauvan yöllä. Annoin siis lisämaitoa 1-2 kertaa illan/yön aikana, ja muuten aina imetin, ja näin meillä jatkuu edelleenkin! Tosin soseet ja vellit ovat pikkuhiljaa alkaneet tulla kuvioon mukaan!

Kun vauva osaa syödä pullosta, on hänet helppo viedä myös hoitoon. Esim. minun oli todella helppo jättää vauva pariksi tunniksi äidilleni hoitoon, kun itse juoksin asioilla ja lääkärissä ym, minne en flunssa-aikana viitsinyt ottaa pikkuista mukaan.

Mitään huonoa sanottavaa minulla ei korvikkeista ja pullosta ole. Se ei tee kenestäkään huonompaa äitiä, jos ei täysimetä! Eihän osa äideistä pysty imettämään ollenkaan.

Olisi todellakin olennaista tietää, kuinka vanha vauva on kyseessä. Yleensä ainakin kuukausi on sellaista, että vauva ei jaksa imeä kauaa ja herää pian uudestaan syömään. Myöskin yörytmi täytyy löytää. On itsestäsi kiinni, miten teet. Itse "kamppailin" kuukauden, jolloin vauva ihan itsestään alkoi pidentää syömävälejä ja imeä tehokkaammin. Pian imettämisestä tuli helppoa ja mukavaa. Lisämaito ei ole ihmelääke parempiin uniin.

Kokeilkaa tuota lisämaidon antoa yöllä pullosta yhdessä miehesi kanssa. Voi olla, että pikkuisesi haluaa myös lussuttaa tisua läheisyyden vuoksi joka on hyvin tavallista yöaikaan, siksi olisikin hyvä jos miehesi voisi syöttää hänet yöllä (parina eka yönä)jolloin voisitte kokeilla onko kyse tosiaan nälästä vai äidin/äidinmaidon tuoksun kaipuusta:) Mikäli kyse on jälkimmäisestä, etkä uskalla nukka vauva vieressäsi tisu hänen suussaan, laita hänen sänkyyn pään alle sideharso johon olet puristanut muutaman tipan äidinmaitoa ja aina hänen hamutessaan laita tutti suuhun ja silitä kevyesti päästä... tämä auttanut meillä kahta tissimaakaria öisin:)
Muista myös, jos et saa nukuttua itse kunnolla öisin, nuku mahdollisuuksien mukaan päivällä silloin, kun vauvakin nukkuu. Näin jaksat paremmin yövalvomisia ja heräilyjä.

Kiitos kaikille hyvistä neuvoista! Vauva on tosiaan vielä pieni, n. 1kk. Ja tiedän kyllä, ettei hän erota vielä yötä päivästä. Tosin hän kyllä tissuttelee päivälläkin välillä tiheämmin, mutta päiväsaikaan se ei tunnu niin rankalta! :)

Eilen illalla annoin sitten aikaisemmin lypsämääni maitoa pullosta ja vaikka hän oli jo kolmeen otteeseen tissiäkin ottanut, joi vielä pullosta n. 50 ml. Eli kyllä hän ei vain saa tissistä tarpeeksi ruokaa, vaikka maitoa mielestäni tuleekin ihan hyvin?! Yritän lypsää maitoa pulloon ja antaa sitä illalla.

Jos haluat imettää, niin käytä pulloa mahdollisimman vähän, vain kun olet väsyksissä 3 ensimmäisen kuukauden aikana. Se on kriittisintä aikaa maidontuotannon kannalta. Ja käytä silloinkin vain omaa maitoasi.
Jos imetys ei ole sinulle niin tärkeää, niin anna illalla vastiketta. Se sulaa hitaammin kuin äidinmaito ja vauva todennäköisesti nukkuu paremmin. Vavua saa myös maidon helpommin kuin tissistä. Mutta voi olla, että omat rintasi pamahtavat ja joudut pumppailemaan... Jotkut vauvat oppivat nopeasti, että pullosta maidon saa nopeammin ja eivät enää viitsikään opetella rinnan imemistä. Nälissään vauva on motivoituneempi imemään rintaa ja oppii pian hyvän taidon. Myös rinnat alkavat toimia vauvaa mukaillen. Pullo yleensä sekoittaa tämän kehittyvän yhteistyön. 3 kk siis pitäisi jaksaa, jos haluaa täysimettää.
Äiti on hyvä, kun lapsi kasvaa. Rinnalla tai pullolla.

Samat ajatukset kuin edellisellä. Jos haluaa täysimettää ja ylipäätään huolehtia siitä, että imetys jatkuu, ei 3 kk:n aikana kannata antaa lisämaitoja. Jos se ei ole itselle tärkeää, voi lisämaitoa antaa.

Vaikka sanotaankin, että vauva itse tietää kuinka paljon voi syödä, omani kyllä imi alussa jatkuvasti (ja annoin tissiä jatkuvasti), myös mahavaivoja oli. N. 1,5 kk iässä imuvoimat tosiaan kasvoivat ihan silmänräpäyksessä ja imutukset harvenivat. Jos vain vielä jaksat, kohta huomaat, että maitosi riittää ja imetyksestä tulee ihan kivaakin. Jos haluaa imettää, vauvan on tärkeää antaa imeä suoraan rinnasta, koska hän määrittelee tarpeensa ja rinnat alkavat toimia sen mukaan.

Oman kokemukseni mukaan lisämaidon pumppaaminen ja sen antaminen pullolla on ihan hyvä ratkaisu silloin, kun äidille on tärkeää, että vauva saa rintamaitoa, mutta äiti ei enää jaksa jatkuvaa imetystä ja valvomista. Itse siirryin lähestulkoon pelkkään pumppaamiseen ja pulloruokintaan kun vauva n. 5 vko. Oli jatkuvasti tissillä, vaikka maitoa tuli reilusti. En saanut nukuttua yöllä enkä päivällä, ja sanokoot imetysintoilijat mitä tahansa, sitä ei enää jaksanut. Ostin sähkökäyttöisen Ainun lypsykoneen ja lypsin aina kun oli ruoka-aika. Vain aamuisin annoin rintaa, kun en jaksanut nousta pumppailemaan ja lämmittelemään maitoa. Aamuisin tosin vauva joi 2-3 kertaa tissistä, siis pelkästään aamun aikana. Kuitenkin itse sain samalla nukuttua. Yöllä minä tai mieheni antoi pulloa ja minä pumppasin. Ei se maidontuotanto siitä kiihdy pumppaamalla, kun pumppaa vuorokaudessa sen minkä vauva syö. Itse pumppasin aina vähän enemmän, että sain maitoa pakastimeen. Sieltä sitten annoin sitä, kun välillä meinasi maidon tulo loppua, ja niin ei tarvinut pahemmin antaa korvikkeita.

Tärkeintähän on kuitenkin äidin jaksaminen. Ei ole tarkoitus hampaat irvessä imettää jos on niin väsynyt ettei meinaa selvitä.Se ei ole vauvankaan etu.

Mulla alkoi samalla lailla. Rupesin antamaan illalla ja yöllä lisäksi korviketta niin jätkä oli tyytyväisempi. Meillä valvottiin aluksi yöt ja nukuttiin päivät. Mut hetken päästä korviketta rupes uppoamaan isompia ja isompia määriä. Luin myöhemmin, et se oli mahalaukun venymistä. Olis pitänyt antaa aina 20ml kerrallaan, pitää tauko ja ryöhtäyttää ja taas jatkaa. Lisäksi jätkällä tuli mahavaivoja. Ja tissiraivari. Oppi, et pullosta saa helpommin ni tissi ei meinannut käydä enää ollenkaan. Jätin pullon vähäksi aikaa ja annoin korvikkeet snapsilasista. Ja kun jätkä sai isompia annoksia korviketta niin sillä ei ollut pitkään aikaan nälkä ja tissi jäi vähemmälle. Siitä tuli ärsyttävä kierre, kunnes 7vk vanhana päätin lopettaa korvikkeen kokonaan. Sitä meni noin 3dl/pv täs kohdas. Ekat 2vrk jouduin imettämään tunnin välein, mut sit rupes helpottamaan. Jätkä rupes nukkumaan melkein 10h putkeen yössä ja sai tarpeeksi tissistä. Söin ja join vielä lisäksi kunnolla,et sitä maitoa tulis paremmin.
Tulipas kunnon vuodatus. Toivottavasti sait irti tosta edes jotain=)

Meillä annetaan lähes joka ilta ennen nukkuumaan menoa maito pullosta. Tietysti pitkän tisuttelun jälkeen. Tyttö nukkuu 5-6 tunnin yöunet jonka jälkeen herää aamuyöstä syömään (tällöin taas tisutellaan, ettei rinnat poksahda :-)). Meillä ainakin toistaiseksi toiminut todella hyvin, enkä ole huomannut maidon tuotantoni tästä kärsineen.. MUTTA muista, että sinun kannattaa tehdä juuri niin kuin sinusta ja vauvastasi parhaalta tuntuu!!!!! Eläkä syyllistä itseäsi!

Yhteistyössä