Imetysasiaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tukea kaivataan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tukea kaivataan

Vieras
Kertokaa vinkkejä epätoivoiselle.. Kuinka saan maitoa tulemaan enemmän, niin että se riittää vauvalle? Vauva on kaksviikkoinen ja imetyksestä ei tahdo tulla mitään. Ensinnäkin toisesta rinnasta ei tuu oikeastaan mitään ja toinen rinta tuntuu välillä olevan räjähtämispisteessä.

Täydemmässä rinnassa on tosi huono nänni, vauva ei saa kunnolla siitä kiinni. Sit kun saa, ottaa tosi kipeää. Vauva voi imeä rintaa yli tunnin ja silti tuntuu että sinne jää maitoa. Toisesta rinnasta saa hyvän otteen, eikä ota kipeää, mutta sieltä ei tunnu heruvan mitään.

Tuskastun, kun pitkien imetyssessioiden jälkeen vauva vaan itkee nälkäänsä ja joudun lopulta antaa pullosta. Olisin kovasti halunnu imettää, mut voimat alkaa olla lopussa.

Mulla on Ainu rintapumppu, oon pumpannu aina välillä imetyksen jälkeen. Tuloksena on noin 40 milliä molemmista rinnoista yhteensä. Tiiän kyllä että pitää usein imettää tai pumpata ja olen tehnyt niin, mutta silti maito ei riitä!

Onko imuote oikea? Rintakumi voi auttaa.

Syömällä, juomalla, nukkumalla, rentoutumalla.. jotkut vannovat ykkösoluen nimeen.

Itse en ole koskaan saanut pumppaamalla mitään ulos rinnasta, silti täysimettänyt 6kk kolme lasta. Hyvin se menee. Älä stressaa. Täältä varmaan saat hyviä neuvoja. Sitä täydempää rintaa voit käsin lypsää vaikkapa lämpimässä suihkussa.

Älä vielä luovuta. Itsellä oli eka kuukausi tuota oloa että maito ei meinaa riittää ja luojan kiitos vauva ei edes halunnut syödä pullosta joten oli pakko yrittää ja imettää. Alussa rinnat oli räjähtämispisteessä kun olivat niin täynnä ja sitten välillä ihan tyhjän oloiset ainakin tuossa 3 vkon ikäisenä ja vauva vaan oli tissillä koko ajan. Kyllä se siitä tasoittuu ja eikä sitä panikoidu heti jos tissit on tyhjemmän tuntoiset. Muista juoda ja levätä ja jos tuntuu että maitoa ei tule niin varmaan neuvolassa voi käydä punnituttamassa ja tarkkaile pissavaippojen määrää. Nämä ois ainki minun neuvot. :)

Jos rinnat ovat aivan kivikovat maidosta, älä nyt vaan enempää pumppaile, vaan liiat tiristelet vaikkapa lavuaariin ennen imetystä. Sen verran että rinnanpäästä saa vauva helpommin otteen. Vauvallakin voi mennä aikaa oikean imuotteen oppimiseen, oma esikoiseni söi rintakumin avulla ensimmäisen kuukauden, vasta sitten oppi syömään ilman.

Pullosta antaminen tietysti vähentää maidontuloa, joten vältä sitä. On ihan normaalia, että noin pieni on usein rinnalla, joskus voi tuntua ettei muuta teekään. Kyllä se siitä. Voit vaikkapa "pesiä" vauvan kanssa: köllötellä sängyssä ilman paitaa ja vauva voi imeä aina kun haluaa.

Pumppaamalla maitoa et voi tietää mitään todellisista maitomääristä, koska vauva osaa heruttaa maitoa ihan eri tavalla kuin pumppu. Itse täysimetän edelleen 6kk ikäistä vauvaani ja pumppaamalla saan ehkä 10ml molemmista rinnoista.

Onko vauvan imuote varmasti oikea?

http://www.babyidea.fi/imetys/ipalsta/imuote.html

Silloin kun vauva on rinnalla, esim tunnin, niin nieleekö hän koko ajan maitoa vai lupsuttaako vain tyhjää, eli pitää rintaa tuttina?

Kyl sieltä "huonommastaikin" rinnasta voi ihan hyvin tulla maitoa vaikka et tuntisikaan.

Kiitos neuvoista! Mua nimenomaan huolettaa se, kun vauvamme on aika pieni. Syntymäpaino oli 2500g. Pelottaa jos se ei saa tarpeeksi maitoa ja paino laskee, vaikka paino olikin noussut kun neuvolantäti kävi punnittemassa. Sitä vaan stressaa ja murehtii...Kun toinen on tuollainen kirppu! :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:

Silloin kun vauva on rinnalla, esim tunnin, niin nieleekö hän koko ajan maitoa vai lupsuttaako vain tyhjää, eli pitää rintaa tuttina?

Kyl sieltä "huonommastaikin" rinnasta voi ihan hyvin tulla maitoa vaikka et tuntisikaan.

Käyttää mua kyllä tuttina! :) Aluksi imee kovaa, sit hetken päästä tuntuu, että vauvan voimat loppuu ja loppuaika onkin just tuollaista lupsutusta. Mutta jos otan tissin pois suusta, ja nostan omaan sänkyyn, kitinä alkaa lähes heti ja sit vaan uudestaan rinnalle...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:

Käyttää mua kyllä tuttina! :) Aluksi imee kovaa, sit hetken päästä tuntuu, että vauvan voimat loppuu ja loppuaika onkin just tuollaista lupsutusta. Mutta jos otan tissin pois suusta, ja nostan omaan sänkyyn, kitinä alkaa lähes heti ja sit vaan uudestaan rinnalle...

No silloin ei myöskään maidontulo tehostu, jos vauva vaan nukkuu tunnin tissi suussa. Yritäpä seuraavalal kerralla, kun aktiivien imeminen hiipuu, vähän kutuitella ja herätellä vauvaa, nosta vaiak röyhtäisemään, JOs piristyy niin sitten uudestaan rinnalle. Huomaatko muuten eroa, pidätkö vauvaa "vahingossa" jotenkin eri asenossa sylissä/vieressä silloin kun syö toisesta rinnasta, jos kerran siitä saa paremman otteen?

Ammattilainen: Voi olla että asennossa on häikkää, koska pidän vauvaa jotenkin luonnollisemmin vasemman käden päällä ja ohjaan oikealla kädellä rintaa suuhun, koska olen oikeakätinen. Ja näin päin imetys onnistuukin eikä ota kipeää. En oikein saa aseteltua vauvaa oikean käden päälle luontevasti ja yritän monesti sen takia imettää makuulta, joka myöskin on hankalaa.

Onnituisko sellainen, että pitäisit vauvaa "väärinpäin" sillä rinnalla, josta saa huonommin otteen. Siis niin päin että vauvan jalat menis sun kainalon alle. Tyynyjä avuksi.

Yhteistyössä