Imetysapuja taas tarvitsen! Vauva ei syö...

Tyttöni Tuulispää

Aktiivinen jäsen
31.05.2006
2 431
0
36
Lahti
Poika on 3,5kk ja vajaan viikon ajan syönyt tosi harvoin, n. 3-4 kertaa vrk. Ennen syötiin n. 12x/vrk. Ja poika todellakin vaan käväisee tissillä, imee muutaman imun ja lopettaa. Rinnat tuntuvat koko ajan täysiltä ja olenkin saanut "mukavasti" pumpattua maitoa pakkaseenkin :/

Perjantaina kävimme neuvolassa punnitsemassa ja painoa oli tullut vain 120g kahdessa viikossa. Ensi viikolla punnitsemme uudestaan. Vaippoja kastuu 3 vuorokaudessa (liian vähän siis...) Pullosta hän ei osaa juoda, joten sitäkään on turha yrittää. Poika on kuitenkin pirteä ja hyvätuulinen.

Ajattelin, että jos joku imetyksestä enemmän tietävä osaisi vastata, onko tälläinen lakkoilu ihan normaalia ja ohimenevää vai onko syytä huoleen?

Olen kuullut, että neuvolasta ei kannata kysyä imetysjuttuja, koska vain pieni osa terveydenhoitajista on saanut riittävän imetyskoulutuksen. Ja minusta tuntuu, että meidän terveydenhoitaja ei ole saanut.

En nyt kiireessä ehdi kauhean pitkää vastausta kirjoittaa, mutta näin aluksi antaisin vinkiksi että tutki vauvan suu. Onko siellä sammasta? Myös korvatulehdus voi oireilla imemislakkona. Kannattaisi ehkä käydä tutkituttamassa vauvan korvat.

Kannattaa kokeilla imettää vauvaa kun hän nukkuu tai on muuten uninen. Yleensä silloin vauva suostuu imemään. Onko teillä tuttia käytössä? Jos on, kannattaa jättää se ainakin hetkeksi pois ja tarjota kitinöihin vain rintaa.

Täällä on aika hyvä kirjoitus imemislakosta, kannattaa ehdottomasti lukaista. http://www.imetystukilista.net/faq/lakko.php

Kiitos vastauksesta!

Nyt kun mainitsit tutin, niin tajusin, että lakkoilu alkoi samoihin aikoihin, kun poika oppi syömään tuttia. Aluksi olin sitä mieltä, etten anna tuttia ollenkaan, mutta poika alkoikin syömään peukkua ja monesti nukutti itsensä peukun avulla. Pari viikkoa sitten aloimme harjoittelemaan tutin syömistä ja noin viikko sitten poika oppi sen.

Kokeilenpa nyt sitten jättää tutin hetkeksi pois, jos se vaikka auttaisi.

Yöunille mennessään söi kylläkin ihan hyvin. Olimme pimeässä makuuhuoneessa ja poika makuupussin sisällä =) Jospa tämä tästä... Luovuttaa en kuitenkaan aio :heart:

Kuulostaa tutulta!
Meillä alkoi samassa iässä olemaan niin, että maailma kiinnosti kovasti rintaa enemmän. Ei siis maltettu syödä. Satsaa ilta- ja yöimetyksiin, vauvat yleensä syövät rauhallisemmin unisina. Kannattaa kokeilla myös imetystä pimeässä, liikkeessä, leikin keskellä jne. Melko varmasti vaihe kyseessä, mutta, jos alat olla huolissasi vauvan terveydestä tai heikko painonnousu jatkuu, on syytä mennä lastenlääkärin pakeille.

Mä oon samaa mieltä tosta tutista. Pojalta lakkasi mielenkiinto rintaan, kun oppi tutin syömisen...poika vieroitti "itse itsensä" rinnalta 5,5 kuukauden iässä. Mulle toitotettiin aluksi et anna tuttia, anna tuttia...onneksi en ollut antanut. Kun sitten poika oppi, niin kävi näin...

Jee! Lakkoilu voitettu eilisestä alkaen =) Poika syö entiseen tapaansa eli 8-9 kertaa vuorokaudessa joka kerta yhden rinnan tyhjäksi. Tosin haluaa ruokarauhaa, enkä saa puhua mitään imetyksen aikana, mutta eipä se 10 minuutin hiljaisuus tiukkaa tee :D Nyt on kyllä todella mahtava fiilis
e035.gif

Yhteistyössä