Imetys -> vauva huutaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ratkaisu?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

ratkaisu?

Vieras
Meidän vauvamme on nyt reilu 3vkoa "vanha".
Lähes alusta saakka poika on ollut ns. mahaongelmainen.
Hereillä ollessaan ei ole koskaan tyytyväinen vaan huutaa ja kitisee.
Olen omaa ruokavaliotani käynyt läpi onko vika siinä, nyt aloitin niin
rankan "dieetin" että kaikki pitäisi olla kunnossa. Mutta huudetaan edelleen.
Esim. tänään huuto alkoi 03:00 aamulla ja jatkuu edelleen (kello 09:18).
Saattaa torkahtaa pariksi minuutiksi ja taas väännetään. Kakkaahan tuo punnaa
samalla kovin.

Vyöhyketerapiaa olen soittamassa huomenissa heti.

Mutta kysymys onkin; koska vauvan maha on ns. kehittynyt?
Voiko tällainen jatkua ilman terapioita 2kk - 3kk - 4kk, ikuisesti?
Pitäisikö minun luopua imetyksestä ja siirtyä korvikkeeseen? Onko se ratkaisu?

Kokemuksia kaipaisin todella mielelläni.
Alan olla kyllä niin epätoivoinen ja väsynyt, ei ole kiva katsoa kun toinen "kärsii".
Ja tässä samalla pitäisi saada jaettua tämä huomio vielä toisen lapsen kanssa.

Muuta neuvoa en osaa antaa, kuin että pidä imetysvälit vähintään kahdessa tunnissa. Näin vauvan maha saa levähtää välillä eikä ole ns. käymistilassa koko aikaa.

Rintamaito sopii yleensä vauvoille paremmin kuin korvikkeet. Mikään ei tietenkään estä kokeilemasta korviketta josko siitä olisi apua. Luin jostakin (en muista lähdettä valitettavasti) jokin aika sitten, että semper- ja nan-korvikkeet ovat helpommin sulavia kuin Tutteli.

Meillä oli suuri apu apteekin tuotteesta nimeltä Disflatyl. Ne ovat tippoja joita annetaan ennen imetystä ja ne on tarkoitettu helpottamaan vauvan vatsanväänteitä. On tehokkaampi tuote kuin Cuplaton, josta minun vauvani vatsa tuli entistä kipeämmäksi.

Toivon sinulle voimia ja apua jostakin!

Jos jätit maidon yms helposti oireita aiheuttavia pois, niin dieetin vaikutukset näkyvät parin päivän viiveellä, vasta kahden viikon päästä voit olla lähes varma tuloksista.

Rintalasta voi imettää täysin vauvan tahtiin, ei tarvitse mitään "vatsan rauhottumisaikoja" pitää.

Oletko kokeillut kantoliinaa, saisit vauvan syliin pystyasentoon ja hytkytykseen, mahdollinen ilma poistuisi helpommin masusta, kakka liikkuisi livakammin ja kädet säästyisi?

Meillä koliikkihuuto loppui ihan parissa päivässä kun ikää oli 3kk. Tosin ONNEKSI meidän tyttö huusi vain klo 18-23... Meillä taustalla taisi olla maitoallergiaa, joka ei ikinä löytynyt vaan olen sen nyt myöhemmin tajunnut.

Meillä myös huutoa aiheutti (nuoremmalla) varsinkin suklaa ja limppari. Tuo suklaa oli ihan kaikista pahin.

En usko imetyksen lopettamisen olevan ratkaisu masuongelmiin mutta voin toki olla väärässäkin. Mutta tosiaan se äiteenmaito on kyllä "suunniteltu" sinun vauvalle ja kenties sopii paremmin kuin korvike :)

Meidän vaavi oli samanlainen masuongelmainen mutta minä kyllä imetin melko usein ja se olikin ainoa "helpotus".. Äidin maidossa taitaa olla myös jotain masuvaivoja auttavia aineita että itse en lähtisi rajoittamaan imetystä minkäänlaisiin aikaväleihin ja välillä kitinä voi johtua nälästäkin.

Disflatyl tuntui myös jeesaavaan hitusen mutta meillä ne annettiin aina imetyksen jälkeen... JA sitten paukkui ja olo helpotti :)

Tosiaan tuo liinassa kantaminen voi auttaa mutta kyllä nuo masuvaivat on ollut tapana ennen pitkää loppuakin, meillä loppui vaavin ollessa 2kk. VOIMIA!

Kokeile vielä rela-tippoja. Ovat melko kalliita ja nekin auttavat vasta useamman päivän käytön jälkeen. Jos se on koliikki,niin saat kuunnella itkua n. 3kk. Nimimerkillä " yhden koliikkivauvan hoitanut ".

Oletko kokeillut eri imetysasentoja? Oletko katsonut vauvan nielemistahtia, jos heruminen on aluksi voimakasta ja vauva joutuu nieleskelemään tiuhaan? Meillä on huuto-ongelmia myös, mutta imetysasennon pitäminen mahdollisimman pystyssä on auttanut.

En myöskään joka välissä tarjoa itkuihin enää rintaa, kuten aiemmin, vaan yritän pitää syöntivälin vähintään 2 tunnissa. Ennen tätä rytmitystä vauva nukahti rinnalle kesken kaiken ja aina herätessään hamusi lohduksi maitotippoja suuhunsa, oli rinta suussa hiljaa ja itku alkoi kun vatsaa taas väänteli. Minä olin jumissa sohvalla. Nyt ehtii maito laskeutua ja itsekin palautua. Esikoisen kohdalla mentiin lapsentahtisesti, mutta tämän kanssa joutuu nyt mennä näin.

Nyt on huutoa lähinnä nukahtamista vastaan väsyneenä (siihen auttaa musiikki ja tanssahtelu). Vauva on 5 viikkoa ja selvästi osaa sängyssä vääntelehtiä pikkurupsuja kropastaan tomerasti, eikä enää tarvitse sylissä hytkytellä jokaista pieraisua :-) Kakkaa tulee keskimäärin vain joka toinen päivä, mutta silloin tuleekin vaipan ja housujen täydeltä. Pissavaippoja vaihdellaan senkin edestä...

Kyllä se siitä! Parin viikon päästä vauva on jo paljon "isompi" :-)

5vkoa täynnä; voi tuo kuulosti NIIN tutulle, että vauva nukahtaa tissi suuss ja sitten kun sen ottaa pois, alkaa väännöt välittömästi! Aamuisin varsinkin myös haluaa tissiä kokoaika! Miten aloit totuttamaan 2h syöttöväliin, huusiko vauva alussa paljon kun ei saanut tissiä heti? Meillä kun ei tuttikaan kelpaa. Ja kuten mainitsin, meillä on myös toinen lapsi; vasta 1v8kk ikäinen joka vaatii aamulla leikit, aamupalat, ulosmenot yms. niin se ei ole mukavaa huutavan vauvan kanssa, mutta pakko sitten ilmeisesti?

Rela-tipat meillä on käytössä ja olen huomannut niiden positiivisen vaikutuksen, mutta noita toisiakin tippoja toki voisi kokeilla. Kuitenkin huomenna soitan sinne vyöhyketerapeutille. Kantoreppu meillä on jota en ole vielä ottanut käyttöön koska vauva ei vielä pidä päätään kunnnolla, liinan ostos ilmeisesti edessä, se on muutenkin kesävauvalla varmasti mukava

Masuvaivainen vauva oli meilläkin, aikamoista itkua kellon ympäri ekat 3-4 kk. On vaikea sanoa, koska vauvan suolisto olisi niin kehittynyt, että masuvaivaitkut kokonaan loppuisivat, mutta ainakaan ne eivät kestä ikuisesti! Ihan varmasti (jos ei nyt mistään allergioista ole kyse) itkut helpottavat parin-kolmen kuukauden sisällä.

Minäkään en siirtyisi korvikkeeseen jos maitoa tulee normaalisti, en usko että vauvan masu sitä sen paremmin kestää. Se, kannattaako pidentää imetysväliä vai ei, täytyy varmaan itse kokeilla. Me kokeilimme myös sitä, että imetän aina kun vauva näyttää itkevän nälkäänsä, mutta silloin kävi niin, että imetyksen jälkeen vauva itki kahta kovemmin. Eli ilmeisesti masuvaivat vaan pahenivat. Siksi yritimme pitää sitä parin tunnin taukoa, iltaisin syötiin kyllä tiiviimmin.

Toivottavasti ap et aloittanut nyt mitään liian rankkaa dieettiä itse, imettäjän pitäisi kuitenkin syödä monipuolisesti!

Mekin kokeilimme rela-tipat ja muut tipat, kantoliinan (siinä ilmeisesti pystyasento on erityisen hyvä; vauvalla on siinä muuten aika lämmin eli ei kannata kauheasti pukea sille päälle), vyöhyketerapian jne. mutta valitettavasti mistään ei ollut apua. Taitaa olla usein niin kuin ystäväni totesi, että sitten kun kaikki konstit on kokeiltu, on mennyt se 3 kk ja itkut sitten luonnostaan vähenevätkin. Ne vähenevät, koska vauvan maha sietää enemmän ja kun hän oppii liikehtimään itse, ilmat tulevat helpommin ulos.

Mutta meidän vauvalla saattaa vielä nykyäänkin tulla kovat öiset ilmavaivat esim iltaruoalla syödystä parsakaalista, ja ikää on kuitenkin yli 8 kk, eli vieläkin pitää olla tarkkana.

Voimia!

Kokeile jättää pois leipä, valkoiset vehnäjauhot, sokeri ja punainen liha. Suosi keitettyjä/höyrytettyjä kasviksia, salaatteja, vaaleaa lihaa (kana, kala), kylmäpuristettuja öljyjä rasvoina, hapanmaitotuotteita, täysjyväriisiä ja kaurapuuroa. Ja pidä myös itse kunnon ruokavälit niin ruoka sulaa kunnolla ja maito on parempilaatuista. Myös idut ja hapankaali parantavat ruoansulatusta.

Tämä on auttanut meillä kun huomasin, että silloin kun lapsella on mahavaivoja on omakin vatsa turvoksissa ja oli tullut syötyä huonompilaatuista ruokaa. Maitohappobakteeritkin voivat auttaa.

Itse jätin nyt tosiaan ruokavaliosta pois ruisleivän, sipulin, liiat mausteet, mehut, limut yms ja ehkä ollaan parempaan menossa. Ei tuo kuitenkaan ihan tyytyväinen vielä hereillä ollessaan ole. Onneksi sain ajan sinne vyöhyketerapiaan jo tänään!

meillä on mahavaivoja ollut molemmilla tenavilla. toinen huusi yleensä iltakuudesta iltayhdeksään, vain pari, kolme kertaa pitkin päivääkin. Tätä jatkui neljäviikkoisesta 2,5kk ikään, jolloin alkoi helpottaa, ja 3kk iässä olivat vaivat tiessään. Toinen huusi sitten illalla n. 22-24, välillä tunnin, välillä liki kolmekin tuntia, ja n. kuukauden ajan lähes joka syötön välissäkin päivällä - eli lähestúlkoon koko hereilläoloaikansa, jolloin ei syönyt. Tällä itkuisuutta kesti kaksiviikkoisesta kaksikuiseksi, jo vähän ennen 2kk ikää alkoi helpottaa ja 2kk 1vko olivat vaivat tiessään.

Kokeiltiin etenkin esikoisen kanssa niin relat, cuplatonit ja disflatylit, masujumpat, vyöhyketerapia... kantoliinassa kuopus nukahti usein, kun muuten ei rauhoittunut. Aika on kyllä ollut paras apu. Tiedän, että odottavan aika on pitkä - etenkin kun teillä huutoa on noinkin paljon ja vielä yöaikaan, ja toinenkin pieni talossa! Niin, ja kuopuksen kanssa masujumppa auttoi toisinaan, eli jalat nostettiin vatsan päälle yhtäaikaa/vuorotellen. Paukkuja tuli joskus ulos tällä keinoin, ja olo helpottui.

niin, unohdin kirjoittaa, että pidin yhtenä syynä vaivoihin sitä, että minulla maitoa heruu tosi voimakkaasti (suihkuaa), ja vauva joutui usein kakomaan, yskimään ja nieleskelemään maitoa. Tähän liikaan maitomäärään auttoi, kun imetti aina pari kertaa samasta rinnasta peräkkäin.

Meillä vauva huusi myös kellonajasta riippumatta lähes koko ajan ollessaan hereillä. 2,5 kk iässä alkoi helpottamaan, ja 3 kk ikäisenä huusi enää harvemmin. Nykyään on oikein aurinkoinen tyttönen (ikää 7 kk). Ajattelin alussa, ettei tämä lopu ikinä. Vauvaa kanniskeltiin ympäri kämppää, iltaisin katsoin telkkaria ja samalla heijasin vauvaa. Tai mies kanniskeli välillä. Aamuöisin huudettiin useampi tunti, mutta aamut ja aamupäivät nukuttiin yleensä aika hyvin. Me annettiin Rela-tippoja ja Cuplatonia. Rela-tipat on edelleen käytössä. Omaa ruokavaliotani en vain jaksanut muuttaa...

Mäkään en imettänyt jokaiseen itkuun, koska meillä on tyttö ollut alusta asti kova pulauttelemaan. Maitoa on tullut multa suihkuamalla, ja vauva sai sitä kai liikaa nopealla tahdilla. Sekin aiheutti varmasti vatsanväänteitä. Imetysvälit olivat päivällä 1,5-3 tuntia, öisin n. 3 tuntia. Olen aina röyhtäyttänyt imetyksen jälkeen, muuten jää ilma kiertämään masussa. Nykyisin sen huomaa siinä, että vauva piereskelee jos en ole röyhtäyttänyt. Varsinkin öisin jää röyhtäytys väliin, kun vauva nukahtaa rinnalle. Suosittelen siis röyhtäytystä. Ja kantoliinaa, siinä meillä vauva rauhoittui. Käytin myös rintareppua, oli helpompi vetäistä päälle hätätilanteessa. Yleensä vauva tauhoittui ja nukahti siihen aika pian, vaikka ensin olikin huutoa.

Tsemppiä!!! Kyllä se joskus loppuu, vaikka nyt tuntuisikin toiselta.

Uusimmat

Yhteistyössä