Imetys tympii

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaavaris
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaavaris

Vieras
Jos olisin tiennyt miten aikaa vievää puuhaa imetys on, en välttämättä olis lähtenyt koko touhuun ollenkaan. Tai ainakaan sillä intensiteetillä, kuin mitä nyt olen asiaa harrastanut (imettänyt lapsentahtiin, pumpannut välissä, syön Primperania herumisen tehostamiseen ja juon nesteitä melkein vainoharhaisesti, hirveän stressin otin jo imetyskertojen riittävyydestä, enää en niitä jaksa laskea).

4-viikkoinen tyttö syö koko hereilläoloajan eli pari tuntia ja tuonakin aikana on pakko antaa pullomaitoa (omaa pumpattua tai korviketta) kun ei jaksa imeä kaikkea rinnasta (maitoa kyllä riittäisi) ja iltatankkauksen kestoa en edes tiedä mitä olisi, jos en antaisi myös pullomaitoa. Olen kuullut, että imetyskesto ajan kanssa typistyy varttiin tai jopa viiteen minuuttiin, mutta missä iässä tuota voi odottaa?

Tällä hetkellä tuntuu, että olen vain tissi ja elämäni keskipiste on tissi: pakkaako maitoa, tarviiko pumpata, milloin tyttö herää syömään, rinnat vuotaa joskus läpi liivinsuojistakin, haisen maidolle, vaatteet on maidossa yms. No, ainakin tulevina öinä loppuu imetys, en vaan jaksa olla paria tuntia keskellä yötä hereillä tytön syömisen takia ja nousta aikaisin esikoisen kanssa. Tästä lähtien saa yöllä pullomaitoa ja itse pumppaan pakkaamisen tunteen pois, näin on paljon nopeampaa vaikka järkeähän tuossa ei ole.

No ei se koko ajan ole tuollaista. Meillä ainakin oli monenlaisia jaksoja siinä imetyksessä. Alussa minustakin tuntui että ihan koko ajan sai olla imettämässä varsinkin päivisin. Mutta sitten parin kk:n päästä lapsi alkoi vähitellen jaksaa juoda niin paljon kerralla että pärjäsi sillä pidempään ja puolen vuoden jälkeen oli jo ihan selkeät imetysajat päivissä. Yöt vaan oli meillä vähän hankalia ihan koko imetysajan.

No...se ei ole koskaan ollut tuollaista meillä. Tämä kolmas vauveli on pisimpään rinnalla viihtyvää sorttia: hän saattaa syödä 15 min toista rintaa, ja sitten vielä 5-10 minsaa toisesta rinnasta lisäksi, jos on oikein kova tissin tarve. Yleensä kuitenkin 10-15 min riittää. Syö 3-4 h välein. Ja ikää on huomenna 5 viikkoa, alusta asti on oikeastaan ollut näin. Paino on noussut hyvin, 3 viikon iässä (kun viimeeksi käytiin neuvolassa) painoa oli tullut lähes kilo syntymäpainoon verrattuna.

Keskimmäinen söi ihan maksimissaan vartin, yleensä ei sitäkään, 3-5 h välein ollessaan pikkuvauva.

Ja esikoinen...no, hän ei missään vaiheessa ollut täysimetetty eikä imetys muutenkaan sujunut hyvin tai kestänyt pitkään, joten hänestä lienee turha tässä yhteydessä puhua.

Tuo, että vauva imee tuntikausia, kuulostaa niin rankalle ja elämää rajoittavalle että minä en ehkä jaksaisi, vaan antaisin myös korviketta (en usko, että jaksaisin pumpatakaan jatkuvasti, jos toinen kerran syö jatkuvasti). Onhan imetys tärkeää, mutta jossain menee se raja, miten paljon työtä sen eteen tekisin, ja miten paljon suostuisin sen vuoksi stressaamaan. Eli kai minä sitten luovuttaisin...

Syökö teidän vauva tuttia?

Syökö hän oikeasti rinnalla ollessaan, vai pitääkö sinua tuttina?

Pitääkö sinun olla yöllä hereillä, kun hän imee? Itse nukun aina...

itseäni tympi kanssa hirveästi tuossa vaiheessa.. Taidettiinpa ottaa miehen kanssa yhteenkin noissa v*tutushuuruissa kun minä olin omasta mielestäni pelkkä tissi, enkä mitään muuta. Meillä meni muutenkin alussa pari viikkoa siihen, että vauva oppi oikean imuotteen ja rintojen päät alkoivat parantumaan. Kuuden viikon jälkeen alkoi tuntumaan elo suht siedettävältä imetyksen suhteen, mutta odotin 4 kk:n rajapyykkiä kuin kuuta nousevaa. Sitten kun se neljä kuukautta oli täynnä, niin totesin imetyksen muuttuneen niin helpoksi, että sama oli jatkaa täysimetyksellä ja 6 kk:n iässä aloitin kiinteät. 11 kk:n ikään saakka imetin kiinteiden päälle +vettä ennen kuin aloin vähitellen tarjoilemaan maitotuotteita. Imetyksen lopetin tytön ollessa 1 v ja 2 vkoa vanha.

Tuon jos joku olisi minulle kertonut vauvan ollessa 4 vkoa vanha, niin olisin päästänyt aika kakkaisen naurun epäuskosta.

Eli tsemppil!!!

niin siis tuota vettä vain satunnaisesti hörpyn verran, eikä suinkaan kaikkien aterioiden päälle rintamaidon lisäksi. :) korvikkeita ei käytetty muuten ollenkaan kuin 3 vkon ikäiseksi satunnaisesti (pakko oli kipeiden nännien vuoksi)

Anna sille tutti.
Yöimetyksen lopettaminen laskee kyllä tehokkaasti maitomääriä, tietysti yön tai pari voi mkes hoitaa kun tarvitset lepoa, mutta jos haluat jatkaa imetystä niin yölläkin täytyis tuon ikäistä jaksaa imettää, ota se viereen ja koita saada nukuttua kun lapsimon rinnalla.
Meillä jo parikuisen imetysajat on olleet melko lyhyitä, n 10-15min, puolivuotiaana alle 5min janojuomat..

Syökö teidän vauva tuttia?

Syökö hän oikeasti rinnalla ollessaan, vai pitääkö sinua tuttina?

Pitääkö sinun olla yöllä hereillä, kun hän imee? Itse nukun aina...

Ei syö tuttia. Sitä joskus tarjosin, mutta ei sille rauhoittunut ollenkaan. Imee koko ajan rinnalla ja aika pitkään kuuluu nielemisääntä, joten en taida tuttina toimia. Kuitenkin rinnat jäävät vielä valumaan tytön väsyttyä imemiseen. Turhauttavaa. Kyllä sitä parissa tunnissa heräytyy ja kun tyttö melko usein irrottaa otettaan niin pitää mun olla ohjaamassa rintaa takaisin suuhun. Jos antaisin lopettaa heti kun itse ensimmäisen kerran irrottaa otettaan, alkaisi käninä heti uudestaan. Jos on oikeasti nukahtanut rinnalle, sitten voin luottaa, että nukkuu edes jonkinlaisen pätkän pelkällä rintamaidolla.

Onneksi unipätkät ovat tytöllä n. 4 tuntia, ettei ihan 24/7 tarvitse olla tissi suussa. On kuitenkin toinenkin lapsi hoidettavana.

Siis kaiken valveillaoloaikansa, n. 2-3h? Ei minusta ole mitenkään paljon. Ei myöskään yövalvominen, ei tuonikäisillä yleensä ole mitään rytmiä eivätkä vielä erota päivää yöstä. Anna syödä, niin maidontuotanto pysyy hyvin yllä. Se helpottuu kyllä kuukaudessa, parissa.

Joo, tsemppiä. Tutulta kuulostaa. Ei ole neuvoja antaa mutta tilanne oli tuttu kun oma lapsi oli tuon ikäinen. Vastoin omaa tahtoani olin "pelkkä tissi" n. 3kk, sitten aloin olla jo muutakin. Jälkeenpäin ajateltuna lyhyt mutta erittäin stressaava jakso vauva-ajasta.

Yhteistyössä