Imetys, ruokavalio, nälkiintyneisyys, anoreksia tms

Miksei tästä aiheesta löydä tietoa? Tietäisikö joku jotain. Ainoa lause minkä googlen kautta olen löytänyt, on se että kehitysmaiden äitien rintamaito ei juurikaan ravitsemuksellisesti eroa muitten maidosta.

Jos ihminen syö vain sen verran että tolpillaan pysyy, mitenkähän imetys, alkaako maito vähentyä?

kiilusilmä
Se taitaa olla niin, että lapsi saa tarvitsemansa, ainakin kuta kuinkin, mutta äidin keho joutuu turhan koville. Esimerkiksi kalkki, jos sitä ei tule ravinnosta, lähtee se kaikki äidin luista.

Samaa olen miettinyt kun nyt yritän maltillisesti pudottaa ylimäämääräisiä kiloja imetysaikana (poika 4 kk). Mutulla ajattelisin että jos nestettä saa riittävästi (kannattaa juoda paljon) pysyisi aineenvaihdunta kunnolla käynnissä ja maitoakin riittäisi...? tietenkin äärimmäisen ravintoaineiden niukkuuden luulisi kyllä ajavan kehon jonkinlaiseen shokkitilaan mutta ehkä meidät on rakennettu niin että jälkeläisen selvityminen on ensisijaista...?

Olen itse joutunut imettämään tiukalla imetysdieetillä lasten allergioiden kanssa ja ainakaan minulla maidontuotanto ei vähentynyt ollenkaan, vaikka itse laihduin hurjaa vauhtia.

Olen normaalistikin luonnostaan erittäin hoikka eli 170 cm ja 51 kiloa. Toisaalta kuukautiset tulevat normaalisti ja olen myös raskautunut tässä painossa 2 kk:n sisällä ehkäisyn lopettamisesta, eli minulle tämä on siis normaali paino - ei toki kaikille. Raskauksissakin on tullut lisää vain 6,5-8,5 kiloa ja silti lapset 3,4 ja 3,8 kiloisia, eli en vain yksinkertaisesti liho (sisareni ja molemmat vanhempani samaa "lajia").

Mutta tosiaan lopulta jouduin lopettamaan imetyksen, koska painoin vain 45 kiloa. Siinä vaiheessa olin toki itse jo aivan väsynyt ja nälkiintynyt, mutta maitoa riitti hyvin täysimetykseen. Eli ei välttämättä lopeta maidon tuotantoa, mutta varmasti vaikuttaa maidon laatuun jonkin verran? En kyllä suosittele mitään tällaista muille ja itsekin ryhdyin tällaiseen oman terveyden kustannuksella leikkimiseen, koska halusin imettää lapsiani vähintään nelikuiseksi allergioista huolimatta. Ja kaikki edellä mainittu imetysdieettikuvio tehtiin siis allergologin valvonnassa ja imetys lopetettiin saman lääkärin neuvosta oman jaksamisen ja terveydentilan takia!

Yhteistyössä