imetys pulmia...Äidillisiä neuvoja tuoreelle äidille?

  • Viestiketjun aloittaja Tuore(väsynyt)äiti
  • Ensimmäinen viesti
Tuore(väsynyt)äiti
Ihan kauhean paha mieli tulee pelkästä ajatuksesta, mutta kysyn nyt neuvoa muilta äideiltä...

Imetys pyöri jo raskaus aikana paljon mielessä, entäs jos en pysty?
Kun sitten aloinkin imettämään yllätin itseni todella positiivisesti, mutta nyt, kun vauvalla ikää 6 vkoa ja 3 päivää on ajatuksissa pyörinyt maidon riittämättömyys. Antanut kerran päivässä yleensä päivällä n.100 ml vauvalleni korviketta, koska tuntuu ettei maitoni enään riitä ja jotenkin se helpottaa jaksamista illalla. Nyt mielessä pyörii että olen tällä menetelmällä heikentänyt maidon tuotantoani...(olen tehnyt tätä siis jo n. 3vkoa)
Mitä teen? kuinka saan sitä paremmaksi?
Oma neuvola tätini on oikea imetys hirmu eli pitää varmaan kamalan saarnan jos vaan edes vihjaan osa imetykseen siirtymisestäni, mutta kaipa se on pakko kertoa.

Pulloon olen siksikin turvautunut kun välillä on ollut niin väsy että pakko saada unta ja se ei onnistu jos mies joutuu tuomaan vauvan saman tien rintaan kiinni kun silmäni ummistan...

Vinkkejä siitä miten voisin jatkaa imetystä väsyttämättä itseäni?
Kokemuksia imetyksestä ja korvikkeesta yhdessä?
 
Älä hyvä ihminen ota imetyksestä tuollaisia paineita! Ihan hyvillä mielin voit antaa pullosta välillä jos tuntuu että se auttaa sinua jaksamaan!:) Meillä kaksi vanhempaa lasta ovat syöneet vain pullosta ja kolmas söi rinnalta sekä pullosta. Ja hyvin ovat kasvaneet.:) Nyt tuo 8kk:n ikäinen syö vain pullosta.
 
Onneksi olkoon tuore äiti :flower:
Mulle annettiin neuvoja että pitää juoda paljon nestettä, että olutpullollinen heruttaa lisää maitoa, vihannesten suuri määrä syötynä heruttaa lisää maitoa ja se että lapsi imee "tyhjää" heruttaa lisää maitoa ( vaikka ei heti!!! ). Voimia sinne;) Samoja ongelmia oli mulla ... Väsymiseen en osaa sanoa mitään muuta kuin että olet urhea kun silti imetät. T:Ex väsynyt
 
Meillä mies alkoi antaa "iltamaidon" pullosta kun tyttö oli noin kuukauden. Tämä johtui siitä, että elämä pyöri vain imetyksen ympärillä ja stressasin siitä aika tavalla. Kun hän antoi kerran päivässä pullosta sain hiukan "omaa aikaa" ja mies sai olla hetken kahden vauvan kanssa. Minulla riitti maitoa hyvin, vaikka kerran vauva pullosta söikin. Jossain vaiheessa kun tilanne tasaantui iltapullo jäi pois ja lapsi siirtyi takaisin täysimetykseen. Imetin lopulta 12 kk.
 
Älähuoli!
Tuunnistan itseni tuosta huolesta ja harmituksesta. Imetin osittain 3kk ja sen jälkeen pelkkää pulloa. Aluksi harmitti, mutta nyt olen varma, että päätös oli oikea. Vauva on maailman tyytyväisin, ihanin, kiltein ja suloisin, nukkuu 10h/yö, ei herää syömään. Mun mieleni rauhottui ja aloin voida paremmin ja näin ollen koko perhe voi hyvin!

Muista, itseäsi säästäen!
 
Kippuravarvas
:hug:
Onnea vauvasta ihan ekana :)

Miten yöllä imetät? Mä ite alkuun ramppasin esikoisen kanssa alakerrassa imettämässä, mikä oli ihan hullua. Opettelin imettämään makuullaan ja siitä eteenpäin nukuin kun vauva söi. :D

Jaksamisia sulle :)
 
äittä
sehän se on pääasia et vauva saa sitä maitoa iahan hyvin voi antaa pullostakin!se ei tee sinusta huonoa äitiä:)ja itseään ei saa väsyttää liikaa sehän on hyvä jos mies välillä syöttää niin saat itse levätä.mä itse annoin rintaa ja lisäksi vielä korviketta.
 
Piti vielä lisätä, että aluksi myös hormonit ovat niin sekaisin, että herkästi stressaa ajatuksesta josta ei kannata stressata. Mitä kauemmin imetin, niin sitä helpommaksi ja arkisemmaksi asia kävi. Itse sovin itseni kanssa, että imetän ainakin siihen asti kun tyttö täyttää 4kk. Sain siitä voimia hankalina hetkinä. Kun 4kk oli saavutettu oli kaikki niin hyvin ja imetys helppoa, että siitä oli helppo jatkaa.
 
Vieras
Vauvoilla on tiheänimunkausia eli tilaavat maitoa suurempia määriä lähitulevaisuutta varten, muistaakseni kolmen viikon, kuuden viikon ja kolmen kuukauden iässä. Tällöin vauva tuntuu usein olevan nälkäinen ihan jatkuvasti. Jos annat korviketta tällaisen kauden aikana, voipi olla, ettei se maidontilaus onnistukaan niin hyvin ja joudut korvikekierteeseen jolloin vauva tarvitsee aina vaan suurempia korvikeannoksia ja maidontulo saattaa lopulta ehtyä..
 
äiti x2
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:
Onneksi olkoon tuore äiti :flower:
Mulle annettiin neuvoja että pitää juoda paljon nestettä, että olutpullollinen heruttaa lisää maitoa, vihannesten suuri määrä syötynä heruttaa lisää maitoa ja se että lapsi imee "tyhjää" heruttaa lisää maitoa ( vaikka ei heti!!! ). Voimia sinne;) Samoja ongelmia oli mulla ... Väsymiseen en osaa sanoa mitään muuta kuin että olet urhea kun silti imetät. T:Ex väsynyt
Peesiä tähän. Äidin tulee pitää huolta, että juo paljon ja syö paljon! Niin ja lepää tarpeeksi, koska sekin vaikuttaa. Onnea tuoreelle äidille ja jaksamista sinne! Olet varmasti paras äiti lapsellesi ja tiedät, mikä teillä toimii parhaiten. Neuvolan ohjeet voi ottaa vastaan, mutta soveltaa sitten itselle sopivaksi.
 
Vieras
Poikani oli vauvana muutaman viikon ikäisenä kaksi viikkoa sairaalassa, joista toisen viikon söi pääasiassa pullosta ja toisen viikon puolet ja puolet. Kotiin päästyämme annoin edelleen pulloa, mutta tehostin imetystä, eli imetin usein. Sitten siirryin antamaan pullosta aina imetyksen lopuksi ja pikkuhiljaa pulloa ei tarvittu enään ollenkaan. Tähän meni noin pari viikkoa. Täytyy vain luottaa siihen, että maitoa riittää.
 
vieras
Pieni vauva mullistaa maailman ja väsymys liittyy siihen. Koita todella paljon kiinnittää huomiota omaan hyvinvointiin niin maitoa tulee usein paremmin. Juo litroittain vettä tai laihaa mehua. Mulla oli koko alkuimetyksen n.3kk ajan mehutuoppi käden ulottuvilla. Syö terveellisesti sekä riittävästi. Ulkoile vauvan kanssa ja yksin. Lepää ja nuku samassa tahdissa vauvan kanssa. Rintapumpulla voi heruttaa maitoa, mutta älä huolesti jos pumpulle maito ei heru. Kun oma jaksaminen koheneen niin jaksat imettää myös pidempään. Löhöile telkun ääressä vauva rinnalla ja anna miehesi passata sinua:)
 
vieras
Miten pitkiä pätkiä vauva nukkuu syömisten välillä? Mulla on lähes saman ikäinen vauva kun sinulla ap ja viime päivinä on iltaisin mietityttänyt, että riittääköhän maito vai ei. Tuntuu, että kun vauva on koko illan (4-5 tuntia ) melkein koko ajan rinnalla, tissit on ihan tyhjät ja sitä maitoa ei vaan enää tule. Mutta kyllä sitä ilmeisesti tulee, kun vauva nukkuu sitten kuitenkin 7 tunnin yöunet yhteen putkeen. Lisämaitoa en ole antanut, koska vauva kuitenkin nukkuu hyvin. Oletko koittanut lypsää maitoa? Se varmasti ainakin lisäisi maidontuloa imetyksen lisäksi. Ja vauva saisi sitten kuitenkin sitä rintamaitoa, vaikkakin pullosta.
 
Mun muksu söi ekoinaviikkoina myös pulloa ja päästiin siitä kokonaan irti. Lisäsin imetystä samalla kun vähensin korviketta. Oma maito alkoi riittää. Oma neste ja ravinto+lepo ovat myös tärkeitä maidontuotannolle.
 
Onnea äiteelle :flower: Ekaks kannattaa pitää mielessä et tää on loppujenlopuiks hyvin lyhyt aika... sitä kun aattelee niin jaksaa paremmin kun tietää et kyl sitä sit joskus taas nukutaankin ;)

Mutta asiaan... en usko et pieni korvikemäärä haittaa tekee maidon eritykselle,tietty yöimetys on se eniten heruttava joten täysin siitä ei kannata luopua =) Oletko kokeillut nukkua pikkuisen kanssa vierekkäin? Kaikki ei tietysti pysty ja vaatii se aluks totuttelua,mut meillä kun se aikanaan lähti toimimaan,niin en välillä kunnolla edes herännyt kun ipana syöpötteli mun nukkuessa :D
Itteään ei kuitenkaan kannata loppuun ajaa,tee niinkuin parhaalta ja välttämättömältä jaksamisen kannalta tuntuu...osittain imetyskin on hieno asia :flower:
 
Tuore(väsynyt)äiti
oih, kiitos! Heti paljon parempi mieli kun vastauksia luin.
Rytmimme on siis tämä:
Aamulla vauva herää ja annan tissistä, nukahtaa useimmiten uudelleen ja 11 syödään taas pari tuntia sitten hereillä ja n.12-13.30 välillä nukahtaa tissi syötön jälkeen pisimmille päikkäreille voi nukkua jopa 4-5 asti. Illalla sitten annan tissiä ja pullosta sen n-100-130ml. Illalla vielä nukuttas siinä 7-9 välillä ja sit taas herää ja valvoo reippaasti 24-02.00 riippuen nukkuko ilta unia vai ei. Yöllä herää kerran tai sitten ei ollenkaan, mutta tosiaan aamusella aina vetää unta palloon PALJON! tuntuu siis että nukkuu aamupäivän/päivän ja illalla pirteempi..

Nukutuksestakin sen verran että ainoo paikka missä nukkuu kunnolla on mun vieressä, et kyl siitä tisusta jotain hyötyä on...
Minuu vaa stressaa kans tuo jatkuva tissitys. Jotenkin olo on kuin vangitulla... =(
Sit kun kerran annan siit pullosta niii jotenki helpottaa ja piristyy moneks tunniks :) Vauvan hymyt kyl piristävimmät.
Tääl oli monella saman kaltasia kuvailuja kuin millanen olo mulla just on...
Sit toi miehen työki stressaa, lähtee aamulla tulee myöhää illalla ja sit viel raukka valvoo mun kanssa yöllä ku ei "malta" muka mennä nukkumaan eikä jättää yksin...
Huoh...
Kiitos !
 

Yhteistyössä