Imetys loppunut yli puoli vuotta sitten

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cot
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

Cot

Vieras
Minulla on ystävä jonka lapsi haluaa puristella äitinsä rintoja joka ilta vaikka imetys loppunut yli puoli vuotta sitten, minulla asia kiinnostaa koska olen raskaana ja on tulvinut mieleen kysymyksiä imetyksestä ylipäätänsä, mutta haittaako tällainen jotenkin lapsen "kehutystä" tms. Lapsi on 2,5 vuotias. Ystäväni oli meillä kylässä ja lasta ruvetti myöhään illalla väsyttämään ja vaati saada vetää rinnat esille ja puristella mutta äiti sanoi että kun päästään kotiin nukkumaan niin voit sitten taas puristaa tissejä. nukkuvat siis samassa sängyssä. Minua hieman ihmetytti koska minun ajatusmaailmassa kun imetys loppuu niin se loppuu ja rinnat jätetään rauhaan kun ei niistä edes mitään ruokaa tule. Toki ymmärrän jos lapsi rauhoittuu paremmin ollessaan äidin sylissä rintaa vasten mutta onko tuollainen ylenpalttinen puristelu joka yö vieä reilun puolen vuoden jälkeen ihan hyväksi? ....

No siis musta on outoa jo se, että on imettänyt 2-vuotiaaksi... mutta muuten sitten taas musta ei ole oitoa, että haluaa lopettaa imetyksen mahdollisimman pehmeästi. Itse lopetin kuopuksen imetyksen 11,5kk ikäisenä, mutta kävi sen jälkeen jotain kerta viikkoon ihmettelemässä vielä tissejä. Viimeisen kerran varmaan jotain 1v2kk ikäiseni maistoi vielä kerran. Sitten lopetti kokonaan. Varmaan mitä pidempään on imetetty, sitä pidempään vauva/lapsi myös rintoja muistaa kaipailla...

Niin ihan totta eihän sitä voi päivässä vierottaa rinnasta mutta kyseinen lapsi ei enään maistele vaan menee ihan täysin siihen että haluaa puristaa rintaa vain....
En tiedä johtuuko sitten siitä että on todella yliriippuvainen äidistänsä, ei suostu edes hyväksymään että äitinsä käy vessassa vaan alkaa kauhea huuto ja lapsen pitää päästä vessaan mukaan...ja äiti suostuu....voi hyvinkinolla että on vain liian riippuvainen äidistään.

Lapsihan on tosiaan ollut aika "iso" kun imetys on lopetettu. Siis vain imetyksen kannalta ja meidän suurimman osan mielestä siihen iso, muutenhan 2 v on vielä aika pieni :-)

Mutta imetys ja sitä myötä äidin rinnat ovat olleet lapselle todella tärkeät. Ensin ravintona ja sitten tukena, turvana, lohtuna. 2 ½ vuotias varmasti muistaa vielä iltaimetykset ja sen hyvänolontunteen sitä myötä. Nyt kun imeä ei enää saa, niin rinnat korvaavat tämän "menetyksen".

Mikä siinä on niin kauheaa, jos se passaa äidille ja lapselle. Kyllä äiti varmaan hellästi jossain vaiheessa erottaa lasta rinnoistaan ja keksivät yhdessä jonkun muun kohteen turvallisuuden tunteen takaamiseen.

Lapsihan ei näe niissä rinnoissa mitään seksuaalista. Eikä niiden puristelu varmaankaan tuota mitään seksuaalista mielihyvää sen paremmin lapselle kuin äidillekään.

Ja niin se vain on että imetyksen myötä rinnoista usein katoaa se viimeinenkin eroottisuus :-) Niiden perimmäinen tehtävä on silloin ruokkia vauva ja that's it. Osalle on helpompaa jakaa rinnat välillä lapsen ruokintavälineeksi välillä isin "leluiksi", toisilla se erottisuus palautuu vasta imetyksen loputtua.

Tuskin asiaan mitään seksuaalisuutta liittyy, ei edes käynyt mielessä mutta on vaan minun mieleeni jotenkin ei niin normaalia, vaikka turha on paljon sanoa kun minulla ei asiasta kokemusta ole ollenkaan, vertasin vaan "normaaleihin" tapoihin, mutta ei kait se enään vieroituksen puolellekkaan voi mennä imetys loppunut siis jo JOULUKUUSSA , onko sitten hyvä opettaa lapselle että rinnoissa saa roikkua vielä vuosikausia, eikö se olisi jotenkin lapsen kehitykselle ja tulevaisuuden kannalta lapsen itsenäistymiselle parempi että tuollainen vieroitus tehdään toki hellästi ja hitaasti mutta ei nyt ihan nuin hitaasti....

Outoa, mutta mäkin olen monen mielestä outo, kun en lapsilleni ole alkanut tutiksi. Kaikkia lapsiani olen imettänyt ja mun kantani on ollut se, että se on ruokailu hetki. Sitten kun ei ole ollu maidon tarvis olen tyrkännyt tutin suuhun, imekööt sitä imemistarpeeseensa. Se on monesta ollut outoa.

Alkuperäinen kirjoittaja outo minäkin:
Outoa, mutta mäkin olen monen mielestä outo, kun en lapsilleni ole alkanut tutiksi. Kaikkia lapsiani olen imettänyt ja mun kantani on ollut se, että se on ruokailu hetki. Sitten kun ei ole ollu maidon tarvis olen tyrkännyt tutin suuhun, imekööt sitä imemistarpeeseensa. Se on monesta ollut outoa.

Ei suinkaan siinä mitään outoa ole jos on tuttia antanut imeä :)

Yhteistyössä