imetys ja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja laihdutus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

laihdutus

Vieras
Oletteko noudattaneet ohjetta olla laihduttamatta imetyksen aikana? Minulta ei imetys ole vienyt oikeastaan yhtään kiloa, ja läskiä on nyt n. kymmenen kiloa liikaa. Olo on tukala ja kömpelö, eikä vauvan kanssa ulkoilu ja rappusissa kiipeäminenkään huvita. Imetän vain osittain.

Kuinkohan vakavaa se laihduttaminen oikein on, jos vaikka ihan kolme - neljä kiloa tiputtaisi? Jos suurimmalta osalta tippuu paino ihan itsestään imetyksen myötä useita kiloja, niin miksi tällainen harkittu laihduttaminen olisi sen vaarallisempaa? Kommentteja, kiitos!

Mä liityin edellispäivänä Painonvartijoihin. Poika täyttää sunnuntaina 4 kk. Aion jatkaa täysimetyksellä niin kauan kuin lapsi on tyytyväinen pelkkään rintamaitoon. Imettäjille on lisäohjeet ja lisäpisteet sekä suositellaan, että paino putoaisi vain 0,5 kg per viikkoa. Olen keskustellut usean tahon kanssa ja he pitävät Painonvartijoiden ohjeita terveellisenä. On ainakin itselläni ollut epäterveellisempi ruokavalio aiemmin. Yhtään kiloa ei ole imetyksen myötä tippunut, päinvastoin. Paino on pari kiloa vähemmän kuin ""viimeisilläni"". Aluksi väheni, sitten taas lähti nousuun. Nyt yritän pudottaa tosissani. Tsemppiä sinullekin.

Viikko Painonvartijoiden pisteillä on mennyt. Paino oli pudonnut 1,4 kg viikossa. Syödä saa paljon. Maitoa tulee edelleen hyvin ja lapsi on tyytyväinen. Tästä on hyvä jatkaa. Neuvolassa olivat iloisia kun syön terveellisesti. Poika 4 kk.

varmaan auttaa jo seettä liikkuu (vaunutteluhan käy liikunnasta kun menee kovaan ja ylämäkiä :)) ja ayö terveellisesti niinkun imettäessä pitääkin. Tsemppiä!

Erityisesti minua vaivaa se, kun sanotaan, että laihduttaessa ne läskiin kerääntyneet ""myrkyt"" lähtevät liikkeelle ja menevät äidinmaitoon. Mutta ilmeisesti tällä viitataan sitten rajuun ja nopeaan painonpudottamiseen..? Eli terveellinen ja kevyt ruokavalio + liikunta ok, ja paino saa pudota puoli kiloa viikossa? Kuulostaisi aika hyvältä.

Esikoisen syntymän jälkeen (kun paino lähti uudestaan nousuun..) päätin että nyt muuttuu elämäntavat ja niin tapahtui. Muutin ruokailutottumukseni täydellisesti ja paino lähti laskuun tosi nopeasti. En siis varsinaisesti laihduttanut, söin vähemmän, terveellisesti ja säännöllisesti. Liikuntaa en erityisesti harrastanut, vauvan takia sai juosta edestakas yläkertaan/alakertaan :) Paino siis pahimmillaan oli 89kg ja tippui kolmessa kuukaudessa 75:een. Raskauden alussa painoin 85,7. Ylipainoa siis oli ennestäänkin aika reilusti joten siitä johtui nopea tippuminen. Ei koskaan ollut vauvalle mitään haittaa, aina ollut todella terve jne. Ja maitoa riitti vaikka muille jakaa. Ruokavalio oli tosi monipuolinen. neuvolassa otin puheeksi ennen aloitusta ja oli sitä mieltä et mikä ettei, ainahan se on hyvä lopettaa turha mässäilu ;)

Joo...

Mulla on kohta kahden viikon vanha vauva ja painoa tuli raskausaikana 9kg ja ennestään olin normaalipainoinen (bmi 22). Nyt on pudonnut 7kiloa ja nyt on sitten useamman päivän ollu paino samassa eli tähänkö tämä painonlasku sitten loppuu! krääh. Näköjään paino saiskin vain nousta sen 7kg raskausaikana koska vaikka imetän niin nyt jumittaa... tietty voihan se vielä laskea kun on näin vähän aikaa synnytyksestä ja kuitenkin tarkoitus olis imettää vuoden ikään asti jos vauva vain haluaa imeä, mutta silti tympäsee jos tässä pitää laihduttamaan alkaa että saa nuo muutamat kilot vek. Mielestäni syön just kulutuksen verran ja silti jumittaa....

Kai tässä pitää alkaa lenkkeilemään että jotain tapahtuis?!

painolleni ei tapahtunut mitään imetyksen aikana, imetin vuoden. Sitten kun lopetin, niin yhtäkkiä lähti laskemaan kuin itsestään, en mielestäni muutttanut mitään ruokavaliossani ja liikuinkin samaan tapaan kuin imettäessäni. Ilmeisesti hormoonit vaikuttavat tähänkin asiaan.

Yhteistyössä