Imetys ja uusi raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mirella-82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mirella-82

Vieras
Moi.
Minulla on lapsi joka on nyt noin 8 kk. Lisäksi odotan toista lasta joka on noin 8 viikon ikäinen. Eli raskaus on melko alussa. Mutta imetys varmaanki pitäisi lopettaa. Kyselen siihen neuvoja ja vinkkejä. Ja millonka siitä olisi hyvä luopua kokonaa? Onko esim. suurempi riski saada keskenmeno jos imettää pitkää? Nyt lapseni imee aamulla, päivällä, illalla ja ennen nukkumaan menoa. Kiitos jos saan apua!

Onnea raskaudesta!

Hyvin voi imettää vaikka koko raskauden ajan jos hyvältä tuntuu. Siinä viikoilla 12-17 maito oli mulla todella vähissä, mutta lisääntyi sitten pikkasen loppua kohden. Nyt imetän kahta eri-ikästä (toinen alle 2kk ja toinen vajaa 2v).
Keskenmenoriski EI ole isompi vaikka imettää. Periaatteena on se, että jos seksiä saa harrastaa niin voi imettää. Ja tietenkin äidin painon pitää nousta hyvin ja äidin kannattaa olla hyvässä kunnossa.
Kehittyvä sikiö ottaa ensin kaiken tarvitsemansa, sitten energiaa menee maitoon ja vasta loput äitiin.

Käy vaikka katsomassa imetyksen tukilistalta: http://www.imetystukilista.net/faq/raskaus.php

Tuolle Sinun lapsellesi kannattaa alottaa kalkkilisän antaminen jos rintamaito on ainoa käytettävä maito. Rintamaidon määrä vähenee todella vähiin ja voi se maito loppua kokonaankin!

Jos päädyt vierottamaan vauvasi, niin ehkä tuo puolenvälin tienoon maidon väheneminen on otollinen hetki.

Minä lopetin noin 10kk vauvani imettämisen raskauduttuani uudelleen. Olin hieman itsekäs ja ajattelin omia voimavarojani. Neuvolan ohje oli imetyksen lopettaminen. Kun sain tietää raskaudestani, aloin vähentämään imetystä, mutta en potenut huonoa omaatuntoa - olihan lapseni saanut jo 10kk rintamaitoa josta 6kk täysimetyksellä - eli katsoin kuitenkin "tehneeni hyvin" imetyksen suhteen.
Eli päätös on sinun, tuo imetystukilista on melko mustavalkoinen sivusto muutenkin, jota en itse ainakaan lue kuin raamattua. En itseasiassa lue ollenkaan.

Voit toki jatkaa halutessasi imetystä. Itse lopettelin tullessani uudelleen raskaaksi, mutta en ollut ajatellutkaan paljon yli 1v imettää, eli tuohon vuoteen se jäi.

Neuvoisin tekemään niin kuin itse tein ja ihan hyvin jaksoin alkuraskaudesta huolimatta, eli imetykset yksi kerrallaan pois. Ensin ehkä tuo päivän, sitten illan, sitten aamun, ja lopuksi sen ihanan iltalupsuttelun. Viikko pari aina väliä lopetuksiin.

Yhteistyössä