imetys ja uusi raskaus

• Viestiketjun aloittaja sisar
  • Ensimmäinen viesti
sisar
Mites te muut, jotka olette tulleet uudelleen raskaaksi synnytyksen jälkeen, voiko uutta raskautta jotenkin edesauttaa? Siis imetän nyt 5kk ikäistä ja toiveena olis uusi raskaus. Sosemaistelut ollaan jo aloitettu, eikö sen pitäisi heikentää imetyksestä tulevaa "ehkäisyä"? En haluaisi lopettaa imetystä vielä mutta onko se ainut vaihtoehto? Ovulaatiotestejä olen tehnyt jonkun verran mutta ne tuntuu näyttävän mitä sattuu, viiva joka päivä erilaisen haalea mutta ei kertaakaan yhtä tumma kuin kontrolliviiva.

"Kahdenäiti"
Onko kuukautiset jo alkanut? Itse tulin uudelleen raskaaksi pian sen jälkeen kun kuukautiskierto oli taas säännöllinen, ja ovulaation ajankohta selkeä. Onne yritykseen!

"vieras"
Tämä on niin mielettömän yksilöllistä. Jotkut tulee raskaaksi pelkästä vilkaisusta jo täysimetysaikana, joillekin yöimetykset on se ratkaiseva kriteeri ja toiset eivät onnistu tulemaan raskaaksi niin kauan kuin imettävät edes kerran päivään isompaa lasta.

Minun kuukautiskierto palautui kun lapsi oli 11kk vaikka edelleen imetin ja myös öisin. Vuotta myöhemmin tulin ekalla yrittämällä raskaaksi, imetys jatkui (ja jatkuu) edelleen päivisin.

Mut joo, imetystä pidetään kelvollisena ehkäisykeinona jos synnytyksestä on alle 6kk, lapsi on täysimetetty eikä yli 4h imetysvälejä tule ollenkaan, edes öisin, ja kuukautiskierto ei ole palautunut. Hedelmällisyyden kannalta kaiketi mitä vähemmän imetystä, sen parempi, mutta toisaalta jos satut kuulumaan siihen helposti raskaaksi tulevaan joukkoon niin olisi sääli jos imetys loppuisikin turhaan.

sisar
[QUOTE="Kahdenäiti";28528510]Onko kuukautiset jo alkanut? Itse tulin uudelleen raskaaksi pian sen jälkeen kun kuukautiskierto oli taas säännöllinen, ja ovulaation ajankohta selkeä. Onne yritykseen![/QUOTE]

ei ole vielä kuukautiset alkanut, kuinka pian synnytyksestä sinulla alkoi kuukautiset?

sisar
[QUOTE="vieras";28528526]Tämä on niin mielettömän yksilöllistä. Jotkut tulee raskaaksi pelkästä vilkaisusta jo täysimetysaikana, joillekin yöimetykset on se ratkaiseva kriteeri ja toiset eivät onnistu tulemaan raskaaksi niin kauan kuin imettävät edes kerran päivään isompaa lasta.

Minun kuukautiskierto palautui kun lapsi oli 11kk vaikka edelleen imetin ja myös öisin. Vuotta myöhemmin tulin ekalla yrittämällä raskaaksi, imetys jatkui (ja jatkuu) edelleen päivisin.

Mut joo, imetystä pidetään kelvollisena ehkäisykeinona jos synnytyksestä on alle 6kk, lapsi on täysimetetty eikä yli 4h imetysvälejä tule ollenkaan, edes öisin, ja kuukautiskierto ei ole palautunut. Hedelmällisyyden kannalta kaiketi mitä vähemmän imetystä, sen parempi, mutta toisaalta jos satut kuulumaan siihen helposti raskaaksi tulevaan joukkoon niin olisi sääli jos imetys loppuisikin turhaan.[/QUOTE]

yöllä nukutan välillä jopa 10h, eli silloin tulee pitkä tauko imetyksessä mutta päivin tankataan senkin edestä.

"vieras"
En vaivautuisi tekemään ovistestejä, koska hyvin voi menkat tulla vasta vuodenkin kuluttua synnytyksestä.. toki jos muita "oireita" on niin sitten ehkä, muuten menee vaan roima kasa testejä hukkaan. Mulla menkat on alkaneet nopeasti synnytysten jälkeen (3-4kk) täysimetyksestä huolimatta, mutta toisilla saattaa mennä niin kauan kuin vaan imettää.

"viima"
Mulla menkat alkoi vasta lapsen ollessa 11kk. Imetin 9kk asti. Nyt 1.5vuotta yritetty toista. Et.... Voi olla et tuut raskaaks tai sit ei. Ja ovylaatio tapajtuu ennen menkkoja joten ei sekään mitäön kerro. Voit tehdä noita testejä mut aika turhaa se on. Imetyskin voi niitä häiritä. En usko et imetys sinällään paljoakaan ehkäsee. Stressi ennemminkin.

Esikoista täysimetin 5,5kk, sitten alettiin soseita maistella ja päivisin rinta ei enää juurikaan kelvannu, öisin vielä 2-5 kertaa söi rintaa (vielä yli vuoden ikäisenäkin). Menkat alko 7kk synnytyksestä. Mutta raskaaksi tulin vasta n.puoli vuotta myöhemmin.

Kuopus on kohta 7kk. Soseet alotettiin 5kuisena, rintaa syö päivällä muutaman kerran ja yöllä ei ollenkaan (nukkuu 8-10h), mutta ei menkkoja vielä näy..

Yhteistyössä