Imetys ja uusi raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiedustelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiedustelija

Vieras
Nyt on tiedoissa pieni aukko. Oliko se niin, että imetys saattaa haitata uutta raskautta tai onko ko. tilanteessa jotain muuta ongelmaa?

Toisaalta olen törmännyt netin ihmeellisessä maailmassa myös ajatukseen taaperon imettämisen jatkamisesta uuden vauvan syntyessä. Hmmm... Kuulostaa melko erikoiselta. Onko kellään kokemuksia?

Asia ei nyt ole vielä kohdallani ihan ajankohtainen (äidin kulta on vasta vuoden eikä uutta yritystä vielä aloiteta), mutta mietityttää, sillä imetykselle ei näy tuon lapsosen taholta ainakaan vielä loppua. ;)

Imetys saattaa pahentaa supistuksia, jos niitä raskaudenaikana on. Raskausaikan maidonmaku saattaa muuttua, joten lapsi voi vierottaa itse itsensä.

Itsellä kanssa vasta yksi lasta, mutta tiedän äitejä, jotka ovat imettäneet taaperoa ja vauvaa samanaikaisesti. Ihan ongelmitta.

Tiedän monen monia tandemimettäjiä :) Joidenkin mielestä raskasta ku molemmat haluaa rintaa, toisten mielestä ihanaa ku saa esikoisenkin rauhoittumaan päivisin päiväunille ku vauvan ja äidin pitäis levätä :whistle: Jos itse vielä imetän ku seuraava tulee ajankohtaiseksi (esikoinen nyt 2v) niin en vieroittaisi pelkästään tehdäkseni uudelle vauvalle tilaa. Joillakin loppuu maito tai ainakin vähenee huomattavasti toisen raskauskolmanneksen aikana ja maidon makukin voi muuttua. Maidon loppuessa saattaa lapsi kuitenkin jatkaa tissittelyä ja olla onnesta sekaisin ku vauva syntyy ja maitoa tulvii yli äyräiden! Toisilla lapsi on lopettanut muutamaksi kuukaudeksi ja palannut rinnalle vauvan syntyessä. Yhden tiedän palanneen rinnalle puolen vuoden tauon jälkeen... Moni haluaa edes maistaa maitoa vaikka olisivat jo vieroittuneet muutenkin.

Imetys ei ole riski raskaudelle sen enempää ku seksikään. Perussääntönä siis, että jos on riskiraskaus ja seksikin kielletty (tms "riskaabeli" toiminta) niin imetyskin kannattaa lopettaa. Imetys siis ei lisää keskenmenoriskiä mutta riskiraskauksissa on hyvä aina pelata varman päälle.

Joillekin imetys raskauden aikana tekee kipeää tai pahentaa pahoinvointia. Moni kokee tarpeelliseksi edes hieman rajoittaa imetystä. Oman voinnin ja jaksamisen mukaan. Suurin osa tuntemistani tandemimetystä kokeneista ovat olleet tyytyväisiä ratkaisuunsa.

Yhteistyössä