Imetys ja rintojen pureminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hammaskeiju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hammaskeiju

Vieras
Minulla on pian 10kk ikäinen tyttö, joka on ikävästi alkanut nuljutella ja purra äidin rinnan päätä syödessään. Hampaita on alhaalla 2 ja ilmeisesti ylös on tulossa nyt sitten lisäystä. Mitään ei vielä näy ylhäällä mutta ehä hivenen tuntuu sormeen kun kokeilee.
Tiedän että varmastikin liittyy paljolti hampaiden tulemiseen.
Sattuu vain todella paljon. Pari kertaa olen kiljahtanut kivusta ja tyttö on ollut kovin ihmeissään. Ehkä säikähtänytkin sillä ei ole välttämättä jatkanut syömistä ollenkaan/kovin pitkään. Tuosta syystä olen välillä imettämisen yhteydesä melko jännittynyt, "pelkään" että kohta sattuu. Tiedän ettei se ole hyväksi, varmasti vaikuttaa myös siihen että maitoa ei tihku samaan malliin kuin ennen.
Muutenkin tuntuu että imetyskerrat ja kestot ovat vähentyneet parin viime viikon aikana todella radikaalisti. Miettinyt että riittääköhän se maitomäärä minkä tyttö imee, kasvuun? Iltaisin on annetu lisämaitoa.
En haluaisi että imettäminen vielä loppuisi.

Onko kokemuksia, hyviä vinkkejä tilanteeseen?

Varmasti monella tuo on loppunut ja imetystä on voitu jatkaa, mutta meillä niin ei valitettavasti käynyt. Lapsi oli 8 kk, kun alkoi 2 uudella hampaallaan pureksimaan ennen imemisen aloittamista. Nännit oli verillä ja pelkkä ajatuskin imettämisestä tuotti tuskaa. Parin viikon sisällä tuli sitten päivä, jolloin lapsi vain puri eikä suostunut ollenkaan imemään. Kokeilin yhden vuorokauden ympäri imettää, mutta edes yöllä puoliunessa vauva ei suostunut muuta kuin puremaan. Pumppasin vähän maitoa välillä ja annoin mukista, koska myöskään pulloa ei huolinut enää. Tuon vuorokauden aikana vauva sai aika vähän maitoa ja koska siitä huolimatta ei imeminen kiinnostanut niin totesin haikeana, että tämä taisi olla tässä. Pumppailin viikon verran maitoa ja juotin nokkamukista ja pikkuhiljaa aloin antaa myös korviketta. Siinä ei sitten auta imetystukineuvot eikä mitkään, jos vauva on päättänyt, että suostuu korkeintaan puremaan nännit irti.

Samoin kävi meillä eli 9 kk ikäisenä alkoi puremaan tai käänsi pään pois, kun tarjosin rintaa. Oli maidon suhteen pelkällä rintamaidolla, ei ollut aiemmin tarvetta antaa korviketta. Pari vuorokautta yritin imettää, mutta aina sama tulos, ei imenyt.
Eli näköjään se ei aina ole äiti, joka päättää milloin imetys loppuu...
Pullosta ei ole koskaan juonut maitoa, joten nyt tarjoilen korviketta puuron seassa, nokkamukista, lasista hörppyyttämällä jne. Toistaiseksi ovat juodut määrät olleet aika pieniä, mutta aloitin lisäksi hapanmaitotuotteiden testailut. Eiköhän pikapuolin saa tarpeeksi maitotuotteita, vaikkei korviketta suurta määrää juoden menekään.

Kiitos vertaistuesta.
Olen ajatellut tarkkailla nyt tilannetta jonkin aikaa ja katsoa miten tilanne etenee..
Luopumisen tuskaa tämä taitaa olla:)
minäkin aina ajattelin että se olen minä joka "päättää" milloin imetys loppuu..sen verran tissiriipuvainen vauvani oli yli puoli vuotta reippaasti.
hyviä juttuja löytyi myös tuolta linkistä, kiitos!

Meillä lapsi pian 11 kk. Tuota puremista kesti hampaiden tultua pari viikkoa. Sitten se loppui. Ei enää pure lainkaan. Imetykset on vähentyneet aamu- ja iltaimetyksiin, mutta jatkuu hyvin ja molemmat osapuolet on tyytyväisiä! Päivällä ei malta enää keskittyä imemiseen.
Että kyllä se teilläkin voi ohi mennä jos jaksat vähän aikaa vielä.

Täytyy sanoa, että meillä esikoisen imetys loppui lapsen aloitteesta vähän tuohon tapaan. Ensin ei kelvannut rinta enää päivällä, jos yritin tarjota, käänsi päänsä pois ja jos yritin tyrkyttää, puri rintaan. Sitten kuukautta myöhemmin alkoi tehdä samaa ilta- ja yösyötöllä. Äiti uskoi parissa viikossa, ettei kannata tyrkyttää, jos ei kerran kelpaa, vaikka mahdoton luopumisen tuska oli täälläkin ja minäkin olin ajatellut, että minä olen se, joka päättää siitä, milloin imetys lopetetaan :) Terve, onnellinen ja tasapainoinen tyttö tuosta on kuitenkin tullut - ja omapäinen muissakin asioissa :)

Yhteistyössä