imetys ja paino

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

anni

Vieras
Paljonko teillä muilla on pudonnut paino imettäessä?

Mulla on nyt rv 32 ja painoa on tullut kaikkiaan 6kiloa (nyt yht. 56) ja ennen raskautta painoindeksi on ollut vain nipin napin normaalin puolella, eli vähän turhan hoikka olen ollut.

Yhtään en haluaisi laihtua tuosta ja olinkin toivonut, että raskaus toisi muutaman pyöristävän lisäkilon, mutta ei näköjään.. Siksi olenkin miettinyt, että jos vielä imetys hoikistaa, niin millainen rimpula minusta jää jäljelle, jos haluan täysimettää sen suositellut puoli vuotta.

Onko muilla kokemuksia?

Taitaapi olla kovin yksilöllistä... Minulta ei ole lähtenyt kiloakaan imetyksellä, toisilla lähtee huimasti kiloja ja jotkut joutuvat imetyksen sen takia lopettamaankin. Olisikohan tekemistä sillä miten helposti normaalistikkin laihtuu..? Minulta eivät nimittäin kilot putoa millään ja sukuni on samanlaista. Ja onhan se syömisistäkin kiinni. Jos tuntuu että paino putoaa liikaa niin ei muutakuin alat ""mässäilemään"", eli siis syöt reippaasti enemmän ja vaikka yölläkin jos nälättää ja vaikkei nälättäisikään. Siis en välttämättä herkkuja tarkoita vaan vaikka ihan tavan kotiruokaa. =)

Täällä kanssa yksi nipinnapin normaalipainoinen, eli painoindeksi jotain 18. Mulla tuli 14 kiloa raskausaikana. Heti synnytyksen jälkeen oli kadonnut 8 kiloa ja nyt on kadonneet loputkin, vauva 2kk. Mitään en ole asian hyväksi tehnyt, joten ehkä sitten se imetys ja vauvan kanssa ulkoilu on tehnyt tehtävänsä.
Oikeastaan maha on nyt jopa litteämpi kuin ennen raskautta. Se pömppö tuosta alavatsalta on poissa.
Mutta yksilöllisiähän nämä jutut tietysti on.

Olen ollut koko elämäni alipainoinen ilmeisesti erittäin vilkkaan aineenvaihduntani vuoksi. Painoin ennen raskautta 50-51 kg (pituus 171 cm) ja raskauden aikana sain ahkeralla syömisellä kerättyä vaivaiset 8,5 kiloa. Nyt lapsi (täysimetyksellä 5,5 kk asti) on melkein 6 kk ja minä painan enää 47 kiloa. Peilistä pilkottavat luut:(

Mulle painoa kertyi odotusaikana 19 kiloa, joista tosin muutama kilo taisi olla pelkkää nestettä turvotuksen vuoksi. Vauvani on nyt reilut 4 kk vanha ja puolitoista kiloa on jäänyt jäljelle noista 19 kilosta. Täysimetin vauvaani vajaat 4 kk vanhaksi ja minulta on pelkkä imetys vienyt nuo kilot, en ole liikkunut vaunuilulenkkejä enempää ja olen aika surutta herkutellut koko ajan (joka päivä ainakin vähän karkkia, pahimpina päivinä enemmän karkkia, jäätelö, ja jotain muutakin sokerista).

Ihmettelen kun painoni on tippunut noin hyvin pelkällä imettämisellä, ennen raskaaksi tuloa laihdutin kolme kiloa parin kuukauden aikana ja sen eteen sain tosissani tehdä töitä (joka päivä tosi reipasta liikuntaa tunnin ajan ja paljon vatsalihasliikkeitä ja tosi tiukka ruokavalio, muutin elämäntapani aivan toisenlaisiksi mitä ne siihen asti olivat aina olleet!). Minun kohdallani ei siis ainakaan päde se että jos noin yleensä ottaen laihtuu melko helposti tai ei ainakaan liho, niin imettäminen veisi kilot raskauden jälkeen. En sitten tiedä mistä johtuu.. Perinnöllistäkään se ei minun kohdallani ole, äitini ei ole imettämisellä laihtunut koskaan yhtään ja meitä on neljä lasta.

Ei kannata surra alikiloja... Olin 22v asti laiha kuin tikku, mut, ihme kyllä, kaikki kääntyi ajan mittaan päinvastaiseksi. Perinnöllistä kai, mut nyt tosiaan saa miettiä mitä syö. Imetyskään ei paljon vaikuttanut. Mut sinnikkyydellä aion palata entisiin mittoihin, ruisleipää ja muuta sen sellaista... Vinkki: jos haluat lihoa, laita ruokaöljyä ruokien sekaan, varmasti tehoaa. Toinen juttu sit on, kannattaako. 40, ellei 30v mitä todennäköisimmin lihot. Aineenvaihdunta hidastuu kaikilla.

yksilöllistä on tuo laihduttaako imetys. Mulla kilot lähti ensimmäisten viikkojen aikana ja sen jälkeen oli huolehtiminen ettei pudonnut enempää. Mutta mä ainakin sain painoni pysymään tarpeeksi ylhäällä syömällä tarpeeksi usein ja tarpeeksi ravitsevasti, ja jos vielä harrastaa liikuntaa niin taas pitää lisätä syömistä...

Kiitos kaikille kommenteista! Totta on ainakin se, ettei asiaa kannata etukäteen surra :)

Ja jos oikein huonolta näyttää, niin voin kokeilla tuota ruokaöljyvinkkiä. Sitten täytyisikin tehdä eri ruuat miehelle ja itselle, meillä on niin päin, että mies on kerännyt ne raskauskilot :)

Niin, ja erityiskiitos siitä, ettei kukaan päinvastaisesta ongelmasta kärsivä ""käynyt kimppuun"". Ainakin omassa tuttavapiirissä on sallittua valittaa vain liikakiloista, alipainosta puhumisen on moni tulkinnut pelkkänä huomionhakuna tai epäsuorana kettuiluna toisten painosta.

Mä lihoin raskausaikana 15 kiloa, alkupaino oli 55kg. Palauduin entisiin mittoihini suunnilleen parissa kuukaudessa. Imetysaikana (4kk täysimetys, 6kk asti osittain) jouduin lähinnä huolehtimalla huolehtimaan, että syön riittävästi kun imetin. Olo oli kanssa tosi heikko ellen huomannut syödä riittävästi. Eli ei mulla jäänyt kiloja eikä mahanahkaakaan raskaudesta, mutta enpä voi muuta kuin suositella sitten syömistä monipuolisesti kun imetät. Muista osteoporoosivaarat jne, vauva kuitenkin imee tarvittavan ravintonsa luiden ym kasvuun. Niin ja rankkaa liikuntaakaan ei kannata aloittaa muutamaan kuukauteen.

sama oli täällä tilanne.kiloja yritin mutta ei tullut kun 5.bmi oli 20.nyt 4 kk imetystä ja kiloja lähti 10.vaan nyt kuukauden aikana oon mätännyt kaikkee mahdollista ja 2 saanut takasin.varmaan muutenkin tasaantunut tuo maidontuotantokin éttä ei koko imetyksen ajan kai paino tipu.multa ainakin alukas humahti oikein.nyt hiukset lähtee ihan päätä pudistamalla,olen kuullut että lähtee,mut tää ihan karmeeta.koita jos jotenkin vaan saat kiloja,niin koita hommata.

Yhteistyössä