Imetys ja kuivat nännit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Auts"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Auts"

Vieras
Meille on tulossa parin viikon sisällä ensimmäinen vauva.
Ihmetystä aion ainakin yrittää vaikka mulla on aina ollut älyttömän herkät rinnat ja luulen että imetys tulee olemaan vaikeaa / sattuu tms.

Nyt kun olen ruvennut enemmän tarkkailemaan rintojani, hoksasin että nännit on jotenkin halkeilleet ja väittäisin että on kuivat (halkeamien reunat on valkoiset).

Uusavuttomana olen yrittänyt katsoa netistä miltä näyttää "terve" nänni... Enpä ole löytänyt.

Eli siis kuulostaako teistä normaalilta? ja jos on kuivunutta niin kai jollain rasvalla saisi kuntoon (en tosin tiedä kuinka nopeasti)?

Ällöttää ajatus että vauva saisi jotain kuivaa ja kuollutta ihoa masuunsa imetyksessä :(

Mulla oli samaa ongelmaa, lanoliini auttaa. Joka imetyksen jälkeen laitat rasvaa (Lansinoh, PureLan -esimerkiksi) nänneihin ja eivät kyllä kuiva. Eikä tarvitse pestä pois.

Bebanthen käy ja toimii myös eikä sitäkään tartte pestä pois.

Ja sitten kun vauvasi on syntynyt.. Jos ja kun imetys sattuu,nännit voi kuivua/"rohtua" ja halkeilla,tulla haavoja joista voi tulla vertakin - jos maitoa vaan tulee niin älä kovin helpolla luovuta ja lopeta imetystä. Mulla 2 lasta ja molempien kanssa imetys sattu ekat 3-4viikkoa aivan mielettömästi ja nännit oli tosi kipeet. Välillä pidin pumpulilappuja kun kertis-liivinsuoja tuntu liian kovalta,sattui. Joka imetyksen jälkeen (molempiin nänneihin vaikka olisit imettäny vaan toisesta) levitä nänneihin tippa tai pari maitoa (omaasi siis) ja anna kuivua ennen kun pukeudut. Kodin ulkopuolella tai jos on vieraita,tissit paljaana ei tietenkään tartte heilua mutta siis aina kun mahdollista. Kun jaksoin noi ekat viikot niin sit helpotti,yks päivä vaan tajus et hei tää ei satukaan enää.. Että tsemppiä :)

Joo lanoliinia vaan kehiin runsaalla kädellä! Mulla muutti kans nännit odotusaikana ulkonäköönsä ja odotin sit innolla kuinka imetyksen käy.. Hyvin kävi, ja käy edelleen, vaavi kohta 1 v.

Ehdottomasti kokeile tota lanoliinia (Lansinoh, Purelan)! Kannattaa alottaa käyttö jo ennen vauvan syntymää. Ja sitten tosiaan jatkaa niin, että jokaisen imetyksen jälkeen. Purelania löytyy muuten ihan perus-marketistakin.:) Ja on muuten tehokasta huulirasva. Synnytyksessä mulla kuivui ja rohtui huulet pahasti, parissa päivässä kunnossa taas kun käytin lanoliinia. Synnärillä sain purkkiin lanoliinia, kun oma voide unohtui kotiin eikä mies löytänyt sitä..

Mulla oli ekassa imetyksessä alkuun todella kipeät rinnanpäät ja rintakumia oli pakko käyttää ekat puoli vuotta imetyksen apuna.
Toisen lapsen kohdalla ostin jo sairaalaan mukaan sellaiset silikoniset LIIVINSUOJAT, jotka siis ei ole rintakumit, Lilypadz-merkkiset. Aivan ehdottoman ihanat. Ei tarttuneet kiinni rinnanpäähän ja suojasi yöpaidan hankaukselta. Niiden kanssa käytin lansinoh-voidetta (aika vähän, että suoja pysyi kuitenkin paikoillaan). Nää lakkasi pysymästä sitten kunnolla kun maitoa rupesi tulemaan valumalla. Vaikka pitäisi kuulemma pitää maitovirran kurissa alipaineen avulla. Mulla suihkusi kyllä niin, että valui suojan välistä. Tässä vaiheessa kuitenkin vauva söi jo nopeasti eikä tarvinnut jatkuvasti olla tissi suussa, joten rinnanpää sai huilata enemmän. Ja lansinohia edelleen niin kauan kuin vähänkin tuntuu. Nykyohjeen mukaan Bepanthen-voide täytyy pestä pois ennen imetystä, joten ei ole järkevää käyttää koko ajan (ettei tarvii jatkuvasti pestä).
Pyydä sairaalassa tarkistamaan vauvan imuote, ettei riko herkkiä rinnanpäitä. Hoitajat on siellä sinua varten ja ohjaavat mielellään ihan tissistä pitäen. Osaavat neuvoa sulle kaikki kikkakolmoset.

Se valkoinen voi olla myös rinnoista tullutta ja kuivanutta maitoa. Ja turhaan murehdit sitä, että vauva saa suuhunsa sinulta ihosolukkoa.. Ajatelle vauvan normaalia syntytapaakin, niin se ihosolukko nänninpäästä ei ole eka juttu sinusta mitä hän saa suuhunsa.. ja kun vauva kasvaa, niin sitä enemmän kaikkea vierasta hän pistää suuhunsa.. mm. oma reilun vuoden ikäinen tyttöni kulki koko viime kesän pihalla joku pikkukivi suussaan jonkanoli poiminut maasta :D asutaan siis maaseudulla, joten annoin herkutella rauhassa :D

Jos nänninpäät menevät rikki, niin saahan vauva pieniä määriä sinun vertakin mahaansa (ei vaarallista). Ja imetys tosiaan alussa sattuu ennen kuin nännit tottuvat uuteen käyttötapaansa.. Mullakin vaikka esikoinem söi rintaa vuoden ikäiseksi (lopetin toukokuussa) niin silti huudan hoosiannaa ja pään sisässä raikuvat kirosanat kun viikon ikäinen poikani iskee nänniin kiinni. Se kestää onneksi vain hetken (ellei vauvalla ole väärä imuote). Tuo lansinoh on tosi hyvä rasva rinnanpäille.. Itse tosin useimmiten tiristän imetyksen jälkeen tipan maitoa rinnasta ja levitän sen nännin alueelle.. Äidinmaito kun on tooosi rasvaista ja se riittää oilein hyvin rasvaamaan oman ihon. Niin ja jos aiot käyttää kertakäyttöisiä liivinsuojia niin älä osta halvinta pakkausta!! Sitä suojaa on kettumaista repiä jo muutenkin kipeästä nännistä irti (auauauaauauaau...)!!! Voit myös käyttää esim. maidonkerääjää tai imetyskumia (vai mikänä se nyt oli) imetysten väleillä suojaamassa rinnanpäätä hankaukselta.. Unohtamatta ilmakylpyjä, suihkuttelua, lämpöpakkausta (jyväpussi on hyvä!)..

Ihanaa, ihanaa, kiitos vastauksista!
Hieman helpotti tätä imetys stressiä !!! :)
Kiitos kaikista vinkeistä. En tosiaankaan aio luovuttaa helpolla vaikka jostain syystä imetys tuntuu ihan omituiselta ajatukselta (varmaan siksi kun nännit on aina ollut yliherkät kosketuksellekin, ja reagoi joihinkin pesuainaisiinkin vaikka muu kroppa ei)...
Tietenkin vauvan paras on ainoana mielessä! Helpottavaa tietää että vaikka hankalalta aluksi tuntuisi, niin homma lähtisi kuitenkin sujumaan.

Ei kannata olettaa, että imetys onnistuu kuin unelma heti alussa (toki näinkin voi käydä). Se imetys on täysin uusi juttu sinulle ja vauvalle ja molempien pitää harjoitella uusia asioita :)

Sinnikkäällä asenteella pääsee jo pitkälle. Itsellä meni esikoisen kanssa pari viikkoa ennen kuin hän oppi oikean imuotteen janimetys muuttui kivuttomaksi. Silti inhosin hommaa 1,5 kk:n ennen kuin alkoi helpottamaan (tosin osa syynä oli varmasti se kokonais tilanne vauva-arjessa) ja sitten sitä tulikin mentyä täysimetyksellä 6 kk:n ikään saakka.

Tuota myös pelkään että koko homma on jotenkin inhottavaa sen lisäksi että sattuu.
Kuvittelen sitten että jotenkin heijastaisin ne tunteet vauvaan :(

Kaiken maailman pelkoja...

Ei niitä tunteita heijasta vauvaan!! Usko pois. :) se vauva on sellainen pakkaus, että teet ja kärsit mitä vain hänen puolestaan.. Neuvolassa annettavat vauvan rokotuksetkin sattuvat enemmän yleensä äitiin kuin vauvaan.. :D

Minulle rankinta oli se sitovuus vauvaan.. Vaikka tiedossa oli, että vauva vaatii hoitoa 24/7 niin silti sen todellisuuden ymmärtää vasta kun vauva on siinä käsivarsilla. Silti se vauva antaa niin paljon kaikkea ihanaa, että kaiken sen kestää ja vielä enemmän. Olisihan pulloruokinta ollut lussa kivuttomampaa ja helpompaa ehkä joiltain osin, mutta kun imetys helpottui niin en olisi vaihtanit sitä pulloruokintaan missään nimessä.. Koin sen niin helpoksi kun eväät vauvalle olivat aina mukana ja kyllähän siinä säästi n. 100 e/kk. :D

Älä turhaan stressaa etukäteen näitä asioita..

Yhteistyössä