Imetys ja koepala/sairaalassa yän yli olo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja imetyskö loppuu?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

imetyskö loppuu?

Vieras
Onko kukaan joutunut koepalan ottoon tai olemaan sairaalassa yksin vuorokautta ja siis yön yli, kun lapsi on vielä imetyksellä?
Loppuuko imetys siihen? Siis vaikuttaako koepalanotto siihen? Tietenkään en saa nostella lasta tuon jälkeen, mutta huoli onkin lähinnä siinä, että lapsi ei juo muuta maitoa/korviketta kuin rintamaitoa, eikä siis huoli pulloa missään muodossa. Miten isä tulee pärjäämään hänen kanssaan yön yli, ja päivänkin.
On tällä hetkellä ainakin todella kiinni minussa, ja isä ei esim. saa nukuttaa..

APUA ja kokemuksia?

En tiedä mutta soita imetystukipuhelimeen ja siellä varmaan tietävät

Imetystukipuhelin 041 528 5582

maanantaisin klo 13.00-15.00
tiistaisin klo 20.00-22.00
keskiviikkoisin klo 22.00-23.30
torstaisin klo 13.00-15.00
perjantaisin klo 10.00-12.00
lauantaisin klo 11.30-13.00
ja sunnuntaisin klo 16.00-17.30

Lääkäri väläytteli, että joskus näin on, että joutuu jäämään yöksi, kun kyse on kuitenkin ison tärkeän elimen koepalasta. Kai he tahtovat että otan rauhallisesti sen jälkeen.
Lääkäri myös sanoi että imetys saattaa loppua siihen? En ymmärtänyt miksi ihmeessä? Hän väitti että stressin takia. Olen kyllä sitä mieltä että olen stressannut sitä tautia jo enemmän kuin voin mitään stressata, ettei kai siinä yksi koepala enempää stressaa?

Mulla on tässä imetystiedon "raamattu" The Breastfeeding Answer Book ja ootas ku kopsaan mitä siinä sanotaan..

"Breastfeeding can continue throught a biopsy or other surgery.

The mother can continue breastfeeding through a biopsy, as with any other surgery, although she will want to be sure to let her doctor or surgeon know that she is breastfeeding so they can select medications that are compatible with breastfeeding.

If the biopsy is being done on her breast, suggest she ask her surgeon to avoid cutting her milk ducts whenever possible."

Eli siis että imetys voi jatkua koepalan oton jälkeen kuten minkä tahansa muun leikkauksen, mutta imetyksestä pitää kertoa lääkärille tai kirurgille jotta osaisivat valita lääkkeet paremmin. Ja kirurgia voi pyytää että jos vain mahdollista niin välttää maitotiehyeiden leikkaamista jos koepala otetaan rinnasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Mulla on tässä imetystiedon "raamattu" The Breastfeeding Answer Book ja ootas ku kopsaan mitä siinä sanotaan..

Siis oikeesti vai? Vai onko tää jotain pilaa?

Joo oikeesti, siis tuo on noin 700 sivuinen teos jota asiantuntijat käyttää ympäri maailmaa (tai no, enimmäkseen länsimaita), kurkkasin siitä. Googlella löytyy lisätietoa tuosta kirjasta, julkaisija La Leche League.

Miksi ihmeessä imetys loppuisi siihen? Minkä ikäinen lapsi on kyseessä? Jos imetys on jatkunut jo jonkin aikaa ja maitoa tulee hyvin, ei vuorokausi ilman imetystä lopeta maidon tuotantoa. Eikä välttämättä se stressikään. Toki kannattaa pumpata maitoa pois, ja pakkokin pakkaantumisen vuoksi varmasti niin tehdä. Enempihän tuossa on ongelmana lapsen syönti sinun sairaalassaolon aikana, jos ei pullot ym. kelpaa, mutta toisaalta on niin lyhyestä ajasta kyse, ettei nälkiintymään pääse. Ja eiköhän se pakon edessä saata mennä korvikekin/ pumpattu maito pullosta tahi nokkamukista.
Itse jouduin yllättäin sairaalaan, jossa jouduin olemaan neljä vuorokautta. Poika tosin jo vanhempi ( 9kk ) siinä vaiheessa ja söi siis muutakin ruokaa kuin maitoa. Päivisin poju kävi sairaalassa tissillä, mutta reilun vuorokauden jouduin olemaan imettämäti leikkauksen ja unilääkkeen vuoksi. Pumppasin toki. Olin aivan varma, että imetys oli nyt siinä, mutta maidon tuotanto palautuikin heti kun kotiin päästiin ja normaaleihin rytmeihin.

Minkä ikäinen vauva on sairaalaan joutuessasi? Jos syö jo kiinteitä niin hedelmäsoseista ja vaikka hätätilassa jostain mehujäätelöstä saa nestettä, jos mikään muu ei mene alas.. Pumpattua maitoa tai korviketta voi antaa lusikallakin tai jotenkin muuten hörppyyttämällä jos pullo ei kelpaa. Mut voi olla että se pullo sit kelpaakin kun vauva tajuaa ettei muita vaihtoehtoja ole ja syöttämässä on isä eikä äiti (josta vauva tietää että saa rintaa niin miksi silloin ottaisi pullosta). Jos pelkäät että rinnat tukkiutuu maidosta jolle ei ole käyttöä niin voithan ottaa rintapumpun sairaalaan tai lypsää siellä käsin, maidontuotannon ylläpitämiseksi tuo voisi muutenkin olla viisasta, vaikka en uskois että yhdellä päivällä on merkitystä mihinkään suuntaan jos sitä ennen ja sen jälkeen imettää normaalisti.

Niin siis munkin lapsi on 9kk joten syö kyllä muutakin, mutta herää vielä yöllä pari kertaa tissille, joskus kerran joskus kaksi. Ja niin sehän tässä on, että on testattu, eikä todella suostu ottamaan sitä korviketta, eikä pumpattua maitoa. Vettä saattaa joskus vahingossa hörpytettynä ottaa, mutta siis yöllä ei ole toivoa että saisi häntä syömään/juomaan muuta.
Ahdistava tilanne, kun tiedän että lapsi vain huutaa täällä kotona, kun olen poissa :(
Huutoa seuraa sitten paha olo, ja välillä jopa oksennus, tai vatsan sekasin meno.

kiitos vastanneille..
Eiköhän tuohon joku keino keksitä.
Ja niin otetaan munuaisista tuo pala, ja tämän jälkeen en saa rehkiä (mitä lie tarkoittaa) enkä nostaa mitään maitotölkkiä painavampaa. Joten kyllä tulee imetys olemaan hiukan haasteellista. Kyljellään voin syöttää, mutta kyllä sekin on semmosta sompaamista.

Tsemppiä sulle ja toivottavasti kyse ei sitten ole mistään vakavasta!

Meidän vauva on 10kk vanha ja itse ajattelisin että jos joutuisin sairaalaan niin ehkä se oma koti olisi vauvalle kuitenkin tuttu ja turvallinen paikka olla isän kanssa, vieraan potilashotellin sijaan. Sekin voi olla tosi kurja tilanne jos saisit nähdä vauvasi mutta kuntosi leikkauksen jälkeen ei antaisi myöten pitää häntä sylissä (en tiedä voiko tällainen tilanne olla, toivottavasti ei?), siinä mielessä vois olla helpompi jos ette näe toisianne, toisaalta taas jos saat pitää sylissä ja imettää niin silloin se olis parempi kaikille..

Ikävää, että joudut tuohon operaatioon! Minulla olis ama tilanne, että viikon verran jouduin olemaan tyystin rehkimättä ja vauvaa ei saanut nostella. Mies siis hoiti kaikki käytännön hommat. Imetys onnistui vain makuultaan ja siinäkin tarvitsi hieman varoa, mutta onnistui kyllä. Kyllä vauva ja isä pärjää, usko pois! Meillä myös poika söi siinä vaiheessa pari kertaa yöllä, eikä pidä korvikkeista. Juo tosin pullosta ihan mielellään. Ne neljä yötä, jotka joutui korviketta syömään, oli menneet aivan mallikkaasti. Tosin ei ollut syönyt juurikaan, mutta oli suostunut aina jatkamaan uniaa sillä pienellä maitotilkalla, jonka viitsi syödä. Heitinki miehelle vitsillä, että opetapas tässä samalla poika pois yösyötöistä, mutta tosiasia oli, että kun äiti palasi maisemiin, halu tissille oli aiempaa kiihkeämpi.
Sinulla ero tulee olemaan lyhytaikainen, mutta varoituksen sana kuitenkin, mikäli et tähän mennessä ole ollut erossa lapsestasi. Lapsi saattaa eron jälkeen olla niin kuin sinua ei olisi olemassakaan ja ripustautuu isään. Varsinkin, kun joudut sairaalan jälkeenkin käyttäytymään eri tavalla kuin yleensä ( et voi nostella ja leikkiä normisti ), niin tilanne saattaa hämmentää. Meillä poika ei suostunut katsomaan minua silmiin, eikä hymyillyt minulle, ja itku tuli heti kun isä poistu huoneesta. Ymmärrettävää, mutta raastoi äidin syräntä. Heti, kun sain ruveta nostelemaan ja touhuamaan, suhde palautui normaaliksi ja itse asiassa hetken pojalle kelpasinkin sitten vain minä.

Viimeisen viestin luettuani, ahdistuin ehkä vielä enemmän :( Itku tuli silmään, kun ajattelin oman silmäteräni ehkä vieroksuvan minua. Tyttäreni on tällä hetkellä niin kiinni minussa, että en ole päässyt käymään missään, ja tosissaan, kukaan muu ei kelpaa juuri mihinkään. Isä toki kelpaa leikittäjäksi, muttei kuitenkaan lohduksi, eikä syöttäjäksi, eikä nukuttajaksi. Vaikeaa, mutta.. tunnen itseni tärkeäksi.
Mutta voi itku jos noin käy :ö(
Koitan vielä selvittää onko mahdollisuutta päästä tuollaiseen potilashotelliin.

Ja minulta tosissaan otetaan ultraääniohjauksessa, selänpuolelta ihan lääkärin huoneessa paikallispuudutuksessa, tuo koepala sen pitkän selkälihaksen läpi, joten ihan periaatteessa simppeli homma on kyseessä, siksi ahdistunkin ajatuksesta sairaalassa. Vihaan sairaaloita, ja en saa niissä nukuttua, tuskin silloinkaan.

Yhteistyössä