Imetys ja hurja laihtuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Onko muita jotka laihtunneet kovaa kyytiä imetyksestä. Eka lapsi nyt 7kk ja syö sosetta kahdesti päivässä muuten tissiä useita kertoja en oo laskenu monestiko. Olen 157cm ennen raskautta 57kg suunnilleen. Raskaana olledsa paino nousi turvotusten yms kautta niin että viimeisillään paino 77kiloa melkein. Siitä jäi kyllä jo vauvan ja istukan ansiosta reilu neljä kiloa saliin ja turvotukset lähti nopeaa laskuun. En tiedä paljon paino oli kotiin lähtiessä mutta 8vk jälkitarkastuksessa 64kg ja siitä olen laihtunut niin että paino 58kg suunnilleen.. tutut sanoneet että on posket kaventunu jne.. mieti onko enää edes normaalia näin paljon laihtua?? Eikö painonpudotus pitäisi tyssätä pian pari kk synnytyksestä niin kaikki ainakin sanoo. Syön ihan ok paitsi enemmänkin voisi mutta ei arjen tohinassa usei kerkeä kuin aamulla ja seuraavan kerran illalla

Kyllä sitä painoa tippuu josko omia syömisiään ei lisää. Ite olen syönyt kuin hevonen imetysaikana, varmaan reilut 3000 kcal päivässä (en nyt muista tarkkaan kun siitä on jo vuosia). Eli ei muuta kun ruokaa nassuun ja nauti kun SAAT syödä :D.

Niinhän ne sanovat. Vaan itse täysimetin ja vielä osittaisimetin melkein 1,5 vuotta ja paino alko pudota vasta imetyksen loputtua kokonaan, vaikka yritin syödä monipuolisesti ja järkevästi. Ärsytti kantaa niitä kiloja.

Täällä ainakin yksi joka imettäessä laihtuu liikaa. Normaalisti olen 165/55 eli hoikka muutenkin. Molemmissa raskauksissa paino on noussut noin 15 kiloa. Synnytyksen jälkeen paino on pudonnut 1-2 kuukaudessa normaaliin ja jatkanut laskua sen jälkeenkin.
Toinen lapsi on nyt 6kk ja ekat neljä kuukautta oltiin täysimetyksellä ja nyt pari kuukautta ollaan pikku hiljaa kasvatettu kiinteiden määrää.

Alimmillaan oon tässä imettäessä painanut 49 ja näytän luurangolta. Äiti aina taivastelee kuinka laiha olen vaikka kyllähän mä sen nyt tiedän kun inhottaa katsoa peiliin kun kaikki vaatteet roikkuu päällä. Ja minä kyllä syön. Ja paljon!:)

Mutta niin ihmisten kropat toimii eri tavoin ja mulle ainakin esikoisen imettämisen jälkeen alkoi kilot palautua normaaliin.

Kyllä sitä painoa tippuu josko omia syömisiään ei lisää. Ite olen syönyt kuin hevonen imetysaikana, varmaan reilut 3000 kcal päivässä (en nyt muista tarkkaan kun siitä on jo vuosia). Eli ei muuta kun ruokaa nassuun ja nauti kun SAAT syödä :D.
Syön kyllä toisina päivinä hyvin ja herkkujakin mutta joinain päivinä ei oikein ehdi. Vauva syö tiheään ja pitkään ja kun mies on töissä pitää yrittää myös pestä pyykkiä kokata siivota yms. Moni päivä vierähtää niin että iltakuudelta havahtuu siihen että meinaa jo heikottaa kun on vaan aamulla syöny leivänkikkaraa ja juonu kupin mehua. Joinain päivinä ehtii syödä kunnolla taas.

Mulla oli aina kova työ pitää paino normaalina imettäessäni. Odotusaikoina ei tullut paljoa painoa, nuorimmaisesta kuusi, neljästä ensimmäisestä kahdeksan kiloa. Olen 171 cm pitkä ja aina odotusten alussa painanut 61 kg, joten en ollut mitenkään iso edes viimeisilläni. Imetysaikoina tosiaan sain syödä ihan hullun lailla ja silti paino vain putosi. Painoin imetysten loputtua 52 - 54 kg ja olin ihan kauhean näköinen, kun rinnat olivat valtavat ja luut törröttivät. Paino nousi takaisin omiin normaalilukemiin pikkuhiljaa, kun en enää imettänyt.

Syön kyllä toisina päivinä hyvin ja herkkujakin mutta joinain päivinä ei oikein ehdi. Vauva syö tiheään ja pitkään ja kun mies on töissä pitää yrittää myös pestä pyykkiä kokata siivota yms. Moni päivä vierähtää niin että iltakuudelta havahtuu siihen että meinaa jo heikottaa kun on vaan aamulla syöny leivänkikkaraa ja juonu kupin mehua. Joinain päivinä ehtii syödä kunnolla taas.

Ja sä mietit miten ihmeessä paino putoaa? Onko se nyt ihmekään jos koko ajan touhottaa, eikä kuitenkaan syö mitään. No, jossain vaiheessa sun täytyy alkaa olla esimerkkinä lapselleki, eli syödä sen kanssa samaan aikaa (+1v), joten eiköhän se siitä tasoitu. Toivottavasti et ehti sitä ennen polttaa elimistöäsi loppuun.

Mitä imetyksen aikana laihtumiseen tulee, niin mahdollista se on. Itseltä lähti 1,5 kuukaudessa 15kg. Tosin söin 4-5ruokaa päivässä ja herkut päälle.

Noilla mitoilla ei ole vaaraa alipainosta. Imetys kuluttaa noin 500 ckaloria päivässä joten ihan luonnollista, että paino tippuu niin kauan kun imettää. Itselläni tuli notkahdus painossa noin vuosi synnytyksestä. Painoa tippui muutamassa kuukaudessa 7 kg ilman mitään syytä.

Yhteistyössä