Imetys ja atopia! Apua, kaikki vinkit kehiin..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nanni81 (harmaana)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nanni81 (harmaana)

Vieras
Hei imetän ja kärsin samalla ihan sairaan kutisevasta ihosta.
Atopiani on elänyt hiljaiseloa jo 10 vuotta, ja nyt olen ihan totaalisen pihalla mitä piti tehdä, jotta tää kutina loppuis.
Käsivarret, tissit, kasvot ja silmän ympärykset kutisee..
Lääkäri neuvoi laittamaan hennosti kortisonia silmän ympäryksiin, ja se auttoikin hetkeksi.
Mikä seuraavaksi avuksi, näitä muita oireita mulla ei ollut sillon kun kävin lääkärissä. Imetys ilmeisesti ainakin vähän estää kortisonin käyttöä, ja käsittääkseni myös sen oliko se protopicin käyttöä.

APUA!!!!

Imetys ei estä kortisoniRASVOJEN käyttöä, tablettien kyllä. Protopicista en tiedä, se ei minulle ole ikinä sopinut kun aiheuttaa 20 kertaa enemmän kutinaa :/
kuinka kauan sulla on synnytyksestä? Synnytyksen jälkeen se iho pahenee aina kunnes sitten taas muutaman kuukauden kuluttua tulee "normaaliksi".

ai voi? ihan rintoihinkin?
Ja synnytyksestä on jo 5kk, ja tähän asti iho on ollut loistavassa kunnossa. Nyt ilm. kuiva ilma pilaa ihoni.. ja vauvauintikin alkais, mutten taida sinne kehdata mennä :(

Alkuperäinen kirjoittaja Nanni81:
ai voi? ihan rintoihinkin?
Ja synnytyksestä on jo 5kk, ja tähän asti iho on ollut loistavassa kunnossa. Nyt ilm. kuiva ilma pilaa ihoni.. ja vauvauintikin alkais, mutten taida sinne kehdata mennä :(

Juu ihan rintoihinkin uskaltaa laittaa, ei nyt tietenkään siihen nännin päähän kannata jos meinaat heti imettää :D
MItä kortisonia sulla on vartaloon? esim. joku III-luokan kortisonia auttaa äkkiä, kannattaa hakea lääkäriltä kunnon rasvat että menee pian pois. Tosin kyllähän tuo apteekin Hydrokortison 2,5% voi auttaa jollei kovin pahaksi ole päässyt.

Joo aika pahaksi äitynyt jo..
Soitinkin tosta tonne teratologiseen palveluun, ja sanoivat että kortisonia voi käyttää ainakin käsivarsiin, ja jopa rintoihin, kunhan käyttää sitä 0,5% tai 1% kortisonia.
Kysyin myös tosta Protopic lääkkeestä, ja hän väitti siellä langan toisessa päässä että saisi sitäkin käyttää äärimmäisessä pakkotilanteessa, että ei ole viitteitä että siitä olisi näin vanhalle imeväiselle enää haittaa.. (tyttö 5kk).
Olisiko muita vinkkejä kuin nämä rasvat?
Valoa? ei valoa? rasvaa? ei rasvaa? pesuja ei pesuja? aineella vai ilman, ja millä aineella, yms?

Mulla on todella kuiva iho imetyksen aikana, ehkä sitä voisi luokitella jo atooppiseksikin, tulee siis sellaisia kuivia ihottumaläiskiä. Mulla on auttanut ihan tolkuton rasvaisen kalan syönti, syön siis monta kertaa viikossa lohta, muikkua, nieriää, siikaa jne. Lisäksi vähän suklaata, niin johan on alkanut iho tasoittumaan.

Minulla pamahti lapsuuden atopia odottaessani toista lasta. Olin ihottumassa päästä varpaisiin, ja kortisonia käskettiin käyttämään. Silmien ympärille sitä ei kyllä saa laittaa, minulla Elidel auttoi niihin. Alun shokki-ihottuman jälkeen on ihottumaa enää vain paikoin, tosin kädet jäivät pahoiksi.

Kohta alkaa onneksi kesä, aurinko auttaa asiaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minulla pamahti lapsuuden atopia odottaessani toista lasta. Olin ihottumassa päästä varpaisiin, ja kortisonia käskettiin käyttämään. Silmien ympärille sitä ei kyllä saa laittaa, minulla Elidel auttoi niihin. Alun shokki-ihottuman jälkeen on ihottumaa enää vain paikoin, tosin kädet jäivät pahoiksi.

Kohta alkaa onneksi kesä, aurinko auttaa asiaan :)

Lisään vielä, että ihotautilääkäri kirjoitti minulle tuota Elideliä ja myöhemmin Protopiciakin vaikka imetän.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Mulla on todella kuiva iho imetyksen aikana, ehkä sitä voisi luokitella jo atooppiseksikin, tulee siis sellaisia kuivia ihottumaläiskiä. Mulla on auttanut ihan tolkuton rasvaisen kalan syönti, syön siis monta kertaa viikossa lohta, muikkua, nieriää, siikaa jne. Lisäksi vähän suklaata, niin johan on alkanut iho tasoittumaan.

Oho, tästä siis apu :D Lopetin suklaa vetämisen tossa kun tyttö oli 3kk ja kalaa olen syönyt koko imetys aikana kerran *noloo*, mutta syön kyllä kalaöljyä. Taidankin pistää ruokalistalle lohta lohta lohta lohta ja lohta :D jos se auttais.. mä teen mitä vaan kohta tän kanssa..

Kahden viikon päästä tosissaan pitäs kehdata mennä vauvauintiin kun vihdoin paikka irtosi, ja nyt iho näyttää tältä.. Saa nähdä meneekö isä sitten lapsen ja esim. mun äidin kanssa sinne, jossei mitään muuta keksitä, mutta en tahtois että lapsi kärsii äitinsä huonosta ihosta.

Ja Mikähän siinä on että mulle ei lääkäri uskaltanut määrätä tota Protopic lääkettä (tiedän sen auttavan) vaikka sitä saa kuulemma käyttää imettäessä :O

Nyt tää lähtee pistämään sitä kortisonia..

Ja sille joka sanoi ettei kortisonia saa laittaa silmänympärille, että mä kyllä laitoin kun käskivät, ja auttoi hienosti, silloin.. ja todella hennosti sitä laitoin, apteekissa sanoivat ettei saa imeytyä silmään asti, koska se kasvattaa silmän painetta.

Kiitos tähän astisista vastauksista, jään odottelemaan vielä lisää kikkoja :)

Kun aloittaa protopicin, alkuun iho pahenee. Mutta pian sen pitäisi alkaa helpottaa pysyvämminkin. Meidän lapsella oli alku melko kamala, mutta sen jälkeen helpotti. Ja ihan tuossa alussa voi kokeilla vaikka särkylääkettä avuksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Nanni81:
Joo aika pahaksi äitynyt jo..
Soitinkin tosta tonne teratologiseen palveluun, ja sanoivat että kortisonia voi käyttää ainakin käsivarsiin, ja jopa rintoihin, kunhan käyttää sitä 0,5% tai 1% kortisonia.
Kysyin myös tosta Protopic lääkkeestä, ja hän väitti siellä langan toisessa päässä että saisi sitäkin käyttää äärimmäisessä pakkotilanteessa, että ei ole viitteitä että siitä olisi näin vanhalle imeväiselle enää haittaa.. (tyttö 5kk).
Olisiko muita vinkkejä kuin nämä rasvat?
Valoa? ei valoa? rasvaa? ei rasvaa? pesuja ei pesuja? aineella vai ilman, ja millä aineella, yms?

No ohhoh! Kortisonirasva ei imeydy ihon läpi ellei sitä laita erityisen laajalle alueelle ja esim. muovikelmua hauteeksi päälle ja tämäkin kaikki vain IV-luokan kortisonilla (esim. Dermovat). Ihotautilääkäri ei nyt viimeksi kun oli 2 kk sitten kirjoittanut mulle nyt tuota Dermovatia varmuuden vuoksi.

Mä olen itse siinä tilanteessa että rasvat ei oikein auta enää. KOrtisonitableteitakin saa syödä imettäessä mikäli tilanne niin vaatii, mutta siinä on sitten varoaika tabletin ottamisen jälkeen.

Pese ihmeessä miedolla pesuaineella jossa ei hajusteita ja päälle perusrasvaa ja sitten jonkun ajan päästä kortisonirasvoilla rasvaus.

Nuo helokkiöljykapselit ovat myös hyviä, mutta niissä se teho ei tule heti. Mutta ilman muuta kannattaa käyttää jos atooppinen on. SAmoin juuri nuo kalat.

Aurinko auttaa yleensä atooppiseen ihoon ellei ole sitä tyyppiä että kuumuus ja hiki aiheuttavat lisää kutinaa kuten minä.

JA vielä tosi hyvä keino: jos sinulla on amme, niin amme täyteen lämmintä vettä ja merisuolapussi sinne joukkoon. Sitten vain reilu 15 minuuttia kellittelet siellä. Auttaa!

Solarium auttaa :) Itselläni on pahimmilla atopiakausilla auttanut kun olen voidellut itseni rypsiöljyllä ja kököttänyt saunassa n. 10 minuuttia ja huuhtaissut sen jälkeen vain nopeaa ylimääräiset rypsit pois suihkussa.

Kyllä kortisonia ja protopicia saa käyttää imetyksen aikana. Itse olen käyttänyt koko keholle raskauden aikana kortisonia. Mulla on vaikea atopia laajaalla alueella. Apolar kortisonia käytin koko raskauden myös kasvoihin ja silmän ympärille. Ei ole iho ohentunut, kun ei sitä vuosikausia imeteta ja olla raskaana.

Protopicia olen laittanut nyt synnytyksen jälkeen kasvoille ja vei ihottumat yhdellä kerralla pois, joten sitä ennemmin kasvoille kuin kortisonia. Protopic on vapautettu imetyksen osalta, joten on ihan hyvä vaihtoehto kortisonille.

Yhteistyössä