imetys, hormoonit, alhainen mieliala

• Viestiketjun aloittaja masennuspeikkoko
  • Ensimmäinen viesti
masennuspeikkoko
Kysyisin miten teillä muilla imettäneillä on hormoonitoiminta vaikuttanut mielialaan??
Minulla vauva 7 kk, kiinteät aloitettu, rintaa syö reilusti ja saa juodakin sinne vuotiaaksi asti. Eli kuukautiskierto ei minulla vielä palannut.
Mieliala on pitkään, (puoli vuotta) ollut miten sattuu. On "kirkkaita", iloisia päiviä ja sitten on itkuisia alakuloisia päiviä, ja mieliala saattaa päivän sisälläkin vaihdella. Syksyllä kävin lääkärissä, mutta sanottiin että varmaan normaalia hormonaalista herkistymistä vauvan tarpeisiin ja menee ohi kun vauva vuoden ikäinen. Ja kun olen pysynyt toimintakykyisenä, että kaikki arkiaskareet hoituu. Osansa tähän ailahtelevaan mielialaan tekee epävakaa parisuhde ja yksinäisyyskin..
Mutta nyt huomaan että olen alkanut karttelemaan ihmisten seuraa, vaikka sitä kaipaan, mutta ei jaksaisi enää esittää hymyilevää. Isommalla lapsella synttärit tulossa ja niiden järjestäminen tuntuu pakkopullalta kuten jotkut muutkin asiat. Että voiko enää vauvan tarpeille herkistymisen piikkiin laittaa?
Mutta koska teillä pitkään imettäneillä kuukautiset alkaneet? Oletteko tunteneet sen vaikuttavan "normalisoivasti" psyykeeseen??

Kiitokset vaustauksista!

minä
imetys oli loppunut siihen vuoteen,,Kuukautiset alkoivat sain itseni takaisin...ja olo oli ihan erilainen kun imettäessä.Mutta saattaapi olla että sulla ois pientä masennusta,suosittelisin lääkärissä käyntiä,niin saisit sen hoidettua.Eikä pumpsahtaisi pinnalle sitten myöhemmin...

Kuulostaa vähän samalta kun mulla, nuo mielialavaihtelut. Imettänyt en ole yli puoleenvuoteen. Luulen ainakin itselläni sen johtuvan yksinäisyydestä ja pienestä masennuksesta.. Kannattaa mennä lääkäriin tai soittaa vaikka neuvolaan. Muutama kuukausi sitten puhuin asiasta neuvolassa, sielä sanoivat että jos tulee sellainen olo ettei jaksa hoitaa koti hommia/lasta niin soitan uudestaan. Jos kyseessä on masennus, niin aikaisessa vaiheessa se on helpompi hoitaa, kun pitkittyneenä.. Voimia sinne!

Minulla
sama juttu! Olen itsekin miettinyt onko normaalia. Mutta en kyllä varsinaisesti ole koskaan ollutkaan mikään seurapiiri-ihminen, nyt vain voi "luvan kanssa" vieläkin helpommin laistaa kaikesta tuollaisesta, kun on kotona lapsen kanssa. Ja päivärytmit ovat joskus vaikka millaisia, eli joskus väsyttää enemmän ja menee loikoiluksi. Mutta samalla tavalla itsellänikin on kuitenkin myös iloisia hetkiä, että ei ihan täysin maansa myynyt olo. Jotenkin kuitenkin juuri mikään asia ei hetkauta oikein kunnolla, eli aika tasapaksua on.

Voimia!
Kuulostaa kyllä valitettavasti masennukselta..
Käy lääkärissä ja syö vaikka hetken aikaa masennuslääkitystä, joka tasaa hormonitasapainoa.. Siten voisi saada buustia vointiin niin kroppa jaksaa sitten hoitaa itsensä paremmin.
Olethan muistanut syödä vitamiineja, D-vitamiiniakin ja ottaa Omegaa kun imetät noin pitkään?! Raskaus ja tehokas imetys alkuun vie hirveästi rasvahappoja äidiltä.. se sitten näkyy mm. masennus-fiiliksinä, huonomuistisuutena ja väsymyksenä (kuten tosin kilpirauhasen vajaatoimintakin..)..
Parempaa vointia sinulle :)

Yhteistyössä