Imetyksen loppettaminen

Auttakaa nyt! Miten saan tuon rakkaan tissitakiaiseni vieroitettua rinnasta pois? Hän syö päiväunille ja yöunille mennessä sekä pari kertaa yössä. Nukahtamisesta illalla ei tule mitään ilman tissiä. Joten miten te ootte saanu asiat sujumaan? Ikää on nyt reilu vuosi tytöllä.
 
Meillä lopetettiin ensin päivä imetys. Se sujui suht kivuttomasti niin, että joka päivä jätin jonkun syötön tekemättä ja ruokaa annettiin vastaavasti vähän enemmän. Yösyötöt tyttö sitten oikeastaan lopetti ihan itse. Noin vuoden iässä.
 
:hug:
En osaa auttaa, mutta samassa liemessä ollaan. Vuoden ikusta poikaa yritän vierottaa. Tällä hetkellä se tuntuu täysin absurdilta ajatukselta. Poika kun ite repii multa paitaa pois ku nälkä iskee. ja kiinteitä ei oikee mene. Eli tääläkin ootellaan kullanarvoisia neuvoja!
 
hankala auttaa
No meillä se on sujunu vähän kuin itsestään, joten en osaa antaa neuvoja.. tuossa 11 kk iässä poika ei enää huolinu päivisin tissiä.. Nyt poika 1 v 1 kk ja nukahtaa aina iltaisin tissille, mutta yöllä en anna enää maitoa. Näin on menny viikon verran. Imetän siis vaan iltaisin ja sitten aamulla tuossa 7-8 aikaan, jonka jälkeen poika vielä jatkaa unia n. yhdeksään asti.

Hankala kyllä neuvoa, koska meillä ainakin poika on itse vieroittanu itsensä ainakin osittain.. iltatissistä pojan ei mielestäni tartte vielä luopua, koska mua se ei haittaa - on vaan hyvä, että nukahtaa helposti niin.

Voit kai siis odottaa, että tyttö itse ei kelpuuta tissiä niin usein kuin ennen? Ja jos näin ei tapahdu niin ei kai siinä auta muu, kuin vierottaa väkisin.. meillä ainakin poika huus tissiä yöllä, mutta kun en antanu niin nyt on noin viikossa oppinu että ei sitä tipu. Että jospa se teidänkin tyttö oppis..?
 
äiti
Vieroitus on meilläkin meneillään, mutta tyttö täyttää ens kuussa jo kaksi vuotta.. :)Ajattelin, että olisi vaikeampaa, mutta hyvin on mennyt. Tissit vaan on itsellä niin arat ja maitoa valuu.. Vaikka en ole viime viikkoina imettänyt kuin illallla.... Mutta tiedän kyllä, ettei tuska kestä kuin muttaman päivän.

Sama neuvo mullakin. Kannattaa vain jättää yksi syöttö kerraallaan väliin ja keksiä tilalle jotain muuta mukavaa, että unohtaisi asian. Itse olen "imetysihminen", joten en kyllä kiirehtisi vielä yksivuotiaan kohdalla, jos ei ole pakko. Mutta toki jokainen tekee, kuten parhaaksi näkee! Onnea taistoon! ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Höperö:
Meillä lopetettiin ensin päivä imetys. Se sujui suht kivuttomasti niin, että joka päivä jätin jonkun syötön tekemättä ja ruokaa annettiin vastaavasti vähän enemmän.
Vähän tähän tapaan - paitsi, että lopetin osan yösyötöistä ennen päiväimetystä, koska niitä yösyöttöjä oli niin paljon ja yöt tosi risaiset.

Yöllä kun vauva heräs ekan kerran syömään, en antanu tissiä vaan kanniskelin ja rauhottelin sylissä. Kun itku lakkasi, laitoin hänet omaan sänkyyn. Tätä toistin niin kauan kunnes nukahti. Raivarithan siitä tuli, mutta lopulta poika nukahti omaan sänkyyn ja seuraava yö oli tosi paljon helpompi. Sitten poika jo nukkukin sen ekan syöttöhetken yli ja yösyötöt harveni. Samallalailla siirsin syöttöhetkeä sitten pikku-hiljaa aamua kohden.
Saattaa olla helpompi, jos kanniskelija on isä, sillä vauva kyllä ymmärtää, ettei isiltä maitoa saa.

Viimiseks imetykseks meillä jäi aamuimetys siinä klo 5-6 aikaan, minkä jälkeen nukuttiin toki vielä. Poika söi viel 1v2kk siihen aikaan maitoa, kunnes se sitten itellään jäi pois. Esikoisella oli ihan samallalailla: hän tosin lopetti tissin syömisen aiemmin, mutta vellipullon kans jatkettiin kunnes se jäi itellään pois noihin aikoihin.
 
vieras
Oikeastaan molemmat lapseni ovat alkaneet itse vierottumaan tissistä. Esikoinen ei enää päivisin syönyt kovin monesti, tämä alkoi joskus 9kk iässä. Iltamaidon annoin pullosta. Ns. aamuimetys n. klo 6, oli meillä pitempään ja senkin sitten korvasin pullolla, sitä jatkuikin n 1v3kk, jolloin pullon tilalle tarjosin nokkamukia ja aamumaidon kinuaminnen jäi siihen. Imetys esikoisen kohdalla loppui viikkoa vaille 1v. Poika lähinnä vain leikki tissillä ja nauroi, eikä se enää äidistäkään ollut mukavaa.

Kuopuksemme ei syönyt pulloa ja hän oli myös pitempään ennemmän tissin perään, itse hakeutui aina imuille :) Hoitoon mennessään 10kk iässä joi maitoa nokkiksesta, imetin aamulla, kerran yössä, nukkumaan mennessä, töistä tullessani ja vapaapäivinä myös päivällä. Vähitellen nuo päiväsyötöt jäi pois ja n. 1v1kk en enää yöllä antanut tissiä, välillä myös isä silitteli pojan uneen, sitten parina iltana poika oli väsynyt ja mies vei hänet nukkumaan ilman tissiä, joten siinä iltatissi jäi luonnollsiesesti tosi kivuttomasti pois. Kuopuksen kohdalla oli kärsivällisyyttä kuunnella lapsen haluja, mutta miksikään taaperoimettäjäksi en kuitenkaan halunnut. Vähän aikaan annoin aamulla tissiä ennen hoitoon lähtöä ja aika usein poika nukahti vielä sen jälkeen, jos oli herännyt aikaisemmin kuin oli tarvis. Nyt liki 1v2kk jäi tuo aamutissikin pois. Eli varsinaista vieroitusta meilleä ei ole ollut kummallakaan. Uskonkin lähinnä siihen, että normaalisti lapsi itse vierottuu, kun aika ja äiti antaa sihhen luvan, toki joskus täytyy kevyesti avustaa. Nytkin vielä öisin, jos poika kitisee mies käy hänet rauhoittamassa, hänellä onnistuu se paremmin. Poika täyttää perjantaina 1v2kk ja noin kaksi viikkoa sitten imetys alkoi loppumaan ja loppui. Kyllähän se maidon tulokin luonnollisesti alkaa vähentymään. En ole tarvinnut käyttää edes rintasuojia, taisi lopulta viimeaikoina olla vähäistä sen maidon tulo.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Vieroitus on meilläkin meneillään, mutta tyttö täyttää ens kuussa jo kaksi vuotta.. :)Ajattelin, että olisi vaikeampaa, mutta hyvin on mennyt. Tissit vaan on itsellä niin arat ja maitoa valuu.. Vaikka en ole viime viikkoina imettänyt kuin illallla.... Mutta tiedän kyllä, ettei tuska kestä kuin muttaman päivän.

Sama neuvo mullakin. Kannattaa vain jättää yksi syöttö kerraallaan väliin ja keksiä tilalle jotain muuta mukavaa, että unohtaisi asian. Itse olen "imetysihminen", joten en kyllä kiirehtisi vielä yksivuotiaan kohdalla, jos ei ole pakko. Mutta toki jokainen tekee, kuten parhaaksi näkee! Onnea taistoon! ;)
No me toivottais toista lasta ja en taida tulla raskaaks, jos imetän. Näin lääkäri epäili. Yöllä on pakko antaa neidille ruokaa, koska hän on niin pieni. Ei maha pysty pitämään yötä nälkää. Muutenkin hän on pieniruokainen ja repii vaatteita päältäni, niin on hänelle pako jotain antaa, että kasvais. Ja rinta on sit se, mikä aina kelpaa. Myös kipeenä.
 

Yhteistyössä