Imetyksen lopetus tai edes vähentäminen (vauva 11kk!)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Väsynyt äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Väsynyt äiti"

Vieras
Vauva 11kk ja ihan kiinni tississä.

Olen aikaisemmin nauttinut imetyksestä ja sen helppoudesta, mutta kohta alkaa tulemaan raja vastaan. Varsinkin yöimetykset sekä tällainen jokaisen aterian päätteeksi ja vielä välipalaimetykset alkavat olemaan jo liikaa. Lapsi siis "vaatii" rintaa päivin öin.

Lapsi syö rintaa päivällä 6-7 kertaa ja yölläkin 2-3krt. Ei osaa nukahtaa ilman tissiä, imee itsensä uneen ja jos vahingossakaan otan rinnan pois suusta ennen kuin on syvässä unessa, niin huuto tulee!

Varsinkin yöimetykset alkavat pikkuhiljaa rasittamaan. Joka ikinen yö lapsi herää 2-3 aikoihin ja "tarvitsee" rinnan suuhunsa. Menee KAKSI tuntia, kunnes saan hänet uudestaan syvään uneen ja omaan sänkyynsä. Siis vauva imee rintaa yhteen menoon kaksi tuntia!

Ei varmaan auta muu kuin kestää itkupotkuraivarit ja olla antamatta?

Mä sanoisin, että teet niin kuin oman jaksamisen kannalta hyvältä tuntuu. Meillä avain parempiin uniin oli se, että opetin lapsen 1v iässä nukahtamaan omaan sänkyyn ilman maitoa. Mies istui samassa huoneessa, niin että lapsi näki hänet, mutta mitään ei puhuttu tms. Muutaman illan se kesti, mutta siitä asti on nukuttu, niin että lapsi nukkuu tuonne viiden pintaan jolloin tulee viereen ja saa maitoa ja sit jatkaa kainalossa unia jonnekin puoli kasin pintaan. Tsemppiä!

Mä lopetin neolsen yömietykset hänen ollessa1v1kk. Olin ihan varma että huutoa kuunnellaan ja kauan, mutta ei. Ekana yönä huusi 3 tuntia. torkkui välissä isänsä sylissä keinutolissa. Seuraavana yönä itki ehkä10 min ja kolmantena nukkui 10 tuntia heräämättä! Eli voi menä helposyikin. Oeleelista on että kun päätöksen teet niin siinä pysyt. VAIKKA menis viikko siinä huutamisessa. Yksin ei lasta tietenkään saa jättää huutamaan. Olis hyvä jos isä vois hoitaa lasta yöt. Me aloitettiin pe-iltanan niin pystyttiin sit viikonloppuna tasaamaan omia unia.

yöimetys. en ymmärrä miten olet jaksanut noin kauan? lapsi selviää kyllä yön ilman maitoa tuossa iässä, jos syö kiinteitä. keräät vain voimat ja päätät yön. menee helpommin jos isä pystyy hoitamaan ensimmäiset pari yötä. mene itse toiseen huoneeseen ja laita korvatulpat niin et sorru avuksi. isä pärjää kyllä vauvan kanssa, korkea aika tuossa vaiheessa opetella pärjäämään, jos tuntuu aluksi että ei.

Oho, kuullostaapa aika rankalta!
Meilläkin (parin päivän päästä) 11kk lapsi. Itse imetän vain illalla & 2 kertaa yöllä. Päivällä tuo ei ehdi pysähtyä niin pitkäksi aikaa, että ehtisi tissille :)
Tilanne siis vähän eri kuin teillä, mutta kommentoin silti.

Meillä on nyt kanssa ollut tuota yökukkumista parina yönä. Itse tulkitsin sen niin, että unta ei tahdo riittää (ei siis erityisesti itkeskellyt paitsi kun oli tylsää. tahtoi leikkimään, oli ihan pirteä ja hyväntuulinen kun antoi puuhastella). Tästä päästiin kun vähennettiin päiväunia. Nyt on nukkunut yöt hyvin ja pitkään, päivällä joko 2 lyhyet unet tai sitten vaan yhdet pidemmät. Öisin imetän kyllä, mutta se menee kaavalla laps herää-imee-nukahtaa, enkä koe sitä kovin raskaaksi.

Nyt on viikonloppu juuri alkamassa, joten isä hommiin. Sinä menet toiseen huoneeseen nukkumaan, isä lohduttaa yöllä heräävää ja tissiä kaipaavaa lasta. Seuraavana yönä sama juttu, mutta luultavasti itku kestää paljon vähemmän aikaa. Sitten voitkin jo mennä omaan sänkyyn nukkumaan ja nukutte koko yön.

Katso unikoulu googlesta?

Kiitos kaikille vinkeistä!
En ymmärrä itsekään, että miten olen jaksanut näin pitkään. Nyt tosiaan alkaa tulla raja vastaan, alan olemaan ihan rikkipoikki tämän valvomisen kanssa. :(

Minun täytyy vaan kovettaa itseni ja kestää lapsen itkut. Puhun isukin kanssa, kun tulee töistä kotiin, että nyt aloitetaan projekti. Tässä on jo ollut parisuhdekin koetuksella näiden valvomisten takia! Meillä ei myöskään ole ollut vuoteen mitään kahdenkeskistä aikaa, kun lapsi on niin kiinni tississä...

Teillä, jotka imetätte vain muutaman kerran päivässä, saako lapsi lisäksi jotain muuta maitoa aterioilla?Korviketta? Lehmänmaitoa?

Meillä juo nokkamukista korviketta (vai mikä vieroitusvalmiste se on? sitä kakkosta..) yleensä aamu & iltapuuron kanssa & välipalalla. Pääruuilla sitten vettä, ja muutenkin jos joskus tuntuu että voisi olla jano.

Joskus kokeilin sitäkin kun yöllä heräili paljon eikä meinannut rauhoittua, että juotin vähän vettä. Usein nukahti sitten paremmin (siis jos oli juuri imetetty tms. ja tiesin ettei ole nälkä ollenkaan, vaan jotain muuta)

Mä imetin esikoista 11kk, yöimetys lopetettiin 9kk kohdalla. Aterioilla annettiin nokkamukista korviketta 1v saakka, sitten maitoa.
Kuopuksen kanssa meni huonommin kun söi 6-7 kertaa yössä, joten lopetettiin yöimetykset jo 7kk iässä. 8kk kohdalla loppui sitten imetys kokonaan, eli hän sai korviketta ihan pullosta.

Anna ruuan kanssa vaikka piimää tai korviketta ja keksit nopsaan jotain kivaa tekemistä maidon paikalle.

Yöimetykset kannattaa lopettaa. On vain tottumuskysymys. Tee niin kuin parhaaksi koet, mutta älä anna periksi, sillä sitten huuto vain kestää ensi kerralla kauemmin. Lapselle kannattaa myös sanoa ääneen, että nyt on yö ja nukutaan jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap väsynyt äiti;25101937:
Teillä, jotka imetätte vain muutaman kerran päivässä, saako lapsi lisäksi jotain muuta maitoa aterioilla?Korviketta? Lehmänmaitoa?

Ei ole 9-10 kk ikäisenä enää saanut muuta kuin rintamaitoa 2-5 kertaa päivällä ja pikkuhiljaa olen vähentänyt noita niin, että ei enää 13 kk jälkeen ole imetetty ketään. Olen ruokajuomaksi antanut piimää 10 kk ikäisestä alkaen ja se on helpottanut ainakin minua henkisesti vieroituksessa. Maitotuotteita ovat myös saaneet paljon välipaloiksi ja aamu/iltapalaksi.

Yhteistyössä