Imetyksen lopetus ja aivan olematon nesteiden juonti

• Viestiketjun aloittaja Apuja
  • Ensimmäinen viesti
Apuja
Hei!

Lapsi on hieman vajaan vuoden ja lopetin imetyksen aika "kertarysäyksellä". Nyt ongelmana on se, että saan poika juomaan nesteitä (vettä, tutteli ei uppoa) enintään desin päivässä! Pullosta ei suostu juomaan ollenkaan, nokkamukista hiukan. Olen epätoivoissani yrittänyt juottaa myös pillillä ja tavallisella mukilla, mutta se menee nopeasti ihan pelleilyksi.

Näin vähillä nesteillä on menty nyt neljä päivää. Mitähän pitäisi tehdä? Voiko tulla oikeasti joku nestehukka? Onko kellään kokemusta?

Meillä lapset siirtyneet 10kk iässä juomaan piimää rintamaidon lisäksi. Kun olen lopettanut imetyksen on piimän juonti jatkunut. Poika jostain syystä itse vaijtoi runsaan 2v ikäisenä maitoon. 1,5v tyttö juo mieluummin edelleen piimää kuin maitoa.
Tuleeko vielä itseltäsi maitoa? Jollei muuten suostu piimää juomaan niin mitä jos imettäisi lisäksi vielä muutaman päivän ja lopettaisi vähitellen..

Pyrystiina
Tuo juomattomuus on tosi tavallinen ongelma lapsilla jotka eivät ole tottuneet pulloon.

Esikoisen kanssa oli ongelmia ja nyt sitten kuopuksen kanssa näyttää olevan vielä suurempia ongelmia.

Minäkin olen antanut ensin piimää. Sitä tulee hitaammin nokkamukista ja on paksumpaa. Meillä ainakin piimä maistuu paremmin kuin maito.

Lisää nestettä ruokaa ja kokeile antaa esim. laimeita kiisseleitä.

Aika auttaa ja pikku hiljaa lapsi tottuu nokkamukiin tai tavalliseen mukiin. Ja tosiaan aluksi meilläkin nestettä on mennyt vain desi, jos sitäkään. Minulle neuvolasta on sanottu että terve lapsi juo aivan varmasti mistä vain jos jano tulee. Kuivumisen vaaraa ei siis ole. Ja onhan sitä aika helppo tarkkailla pissan määrästä, ihosta, voinnista jne.

Kyllä se siitä.

<br><br>

itse totutin monta kuukautta ennen imetyksen lopettamista mukiin ja sit kun ei enää saanut rintaa niin kumminkin alussa nestemäärät oli pieniä.taikamuki eli tipaton muki osoittautui hyväkis tässä vaiheessa ja sit maitoa alkoi mennäkin ihan hyviä määriä.

Apuja
Hei,

kiitos vinkeistä! Ensinnäkin hain kaupasta nyt piimää, kun poju heräilee päikkäreiltä niin pitää heti kokeilla sitä. Toivotaan että uppoaa.

Pullottomuus on tosiaan ongelma. Meillä on kyllä nokkamukia käytetty jo useamman kuukauden, mutta vauva ei ole oikein tosissaan siitä joutunut juomaan, koska imetys on ollut niin tiheää (4krt päivässä ja useita kertoja yössä).

Multa tulee kyllä vielä maitoa, ja hetken harkitsin imetyksen (osittaista) jatkamista, mutta päätin nyt vielä kokeilla näin. Imetyksen äkkinäisen lopettamisen syynä on totaalinen väsyminen ja kyllästyminen noihin yösyömisiin. Emme yksinkertaisesti saaneet niitä (pahimmillaan heräilee koko yön tunnin välein vaatimaan tissiä, ei ole auttanut unikoulut tms) loppumaan eikä imetyksen osittainen vähentäminen onnistunut. Sitten kun pihtasin tissiä poika oli niin raivona vihdoin sitä saadessaan, että puri mua melkein joka kerta todella kipeästi. Eli tisuttelut alkoi olla yhtä itkua sekä vauvalle että äidille :( Musta ikävä kyllä tuntuu, että meidän tissitakiaiselle vain kertarysäys toimii.

Pissaa tuntuu muuten tulevan yllättävän paljon. Ehkä tuo nestemäärä sit tosiaan riittää, toivottavasti juominen tästä lisääntyy.

Hyviä vuoden viimeisiä hetkiä kaikille! =)

Yhteistyössä