Imetyksen lopettamisen vaikutukset mielialaan (etenkin masis-taustaiset!)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

marina

Vieras
Kertokaas kokemuksia mitä on mielialallenne käynyt kun ootte imetyksen lopettaneet - etenkin kiinnostaa masennusta kärsineiden kokemukset.

Ite on viim. kolme vuotta ollut joku raskaana tai imettänyt ja mieliala on ollut hyvä. Nyt lopettamassa imettämistä ja pelottaa miten käy kun hormonit palautuu entiselleen. Ennen raskautta (tai raskauksia) söin mielialalääkkeitä pari vuotta, mutta eka raskaus vei alakulon veks.

Kokemuksia?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä uskoisin, että olisit ollut masentunut jo nyt imetysaikana, jos se edelleen olisi sinulla ajankohtainen ongelma.

No voihan se niin olla, tai sitte ei.

Nyt on viim. viikon ollut tosi paska fiilis, siis sellainen voimaton (ei varsinaisesti väsynyt, vaikka huvittaiski nukkuu) olo, joka mulla viimeks on ollut silloin kun oon ollut masentunut. Viikon perusteella ei nyt suurempia johtopäätöksiä voi theä, mutta fiilis on pelottavan tuttu.

Mulla oli keskivaikea synnytyksen jälkeinen masennus ja olo ei ainakaan pahentunut imetyksen lopettamisen jälkeen. Imetys saattoi olla yksi masennusta pahentavista asiosta, koska jouduin "taistelemaan läpi harmaan kiven" kun oli kaiken maailman ongelmia imetyksessä, mutta en halunnut niiden vuoksi imetystä lopettaa ennen kuin vauva täytti vuoden. Tietysti olin hieman ikävissäni ja suruissani kun "yhteiset" hetket loppuivat, mutta pian helpotus täytti mielen, koska sain taas hieman takaisin "omaa riippumattomuuttani".

Yhteistyössä