Imetyksen lopettaminen pakkotilanteessa, tarttis apuja, niin henkisiä kuin ihan fyysisiä? Kiire, pikaista apua tarvitaan!! Pliis!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti jota ahdistaa..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti jota ahdistaa..

Vieras
Nyt on tullut terveydellinen tilanne, joka pakottaa lopettamaan imetyksen viikossa.
Ei sillä että lapsi varmasti on saanut sitä tarpeeksi, ikää on jo 11,5kk.

Tilanne on hankala niin henkisesti kuin fyysisesti. Lapsi on syönyt usein tissiä, ja myös öisin. Hän syö toki jo kiinteitä, mutta on selkeästi öisinkin ollut nälkäinen. Päivisin hän itse kaivelee äitin tissiä esille, joten tietää jo mistä saa mitäkin ja miten. Äitiä tilanne myös ahdistaa.

Ensinnäkin, miten te muut pikalopettajat olette onnistuneet? Mitä maitoa lapselle annetaan? tavallista vai korviketta? Ja kun ei osaa pullosta syödä, niin olen hommannut ns. taikamukeja. Miten usein äidin oloa tulee helpottaa, kannattaako antaa lapsen imaista vaikka kerran päivässä, vai lopettaa kerralla? Entäs yöt? mitä niitten kanssa tehdään?

Auttakaa, en tiedä mistä saisin neuvoja. Neuvolasta kysyin, ja sain tosi ympäripyöreitä selityksiä, ja kyselyjä enkö voisi odottaa seuraavaan neuvolaan niin voisi neuvoa paremmin. Kun en voi. Mielelläni imettäisin vielä puolisen vuotta, mutta jossei ole mahdollista niin :(

Kiitos jos jaksat auttaa.

Tiedän tunteen, kun imetys on vaan lopetettava! Minä alkaisin nyt heti ottamaan maitoa mukiin ja niin vähentämään imetyskertoja. Maidoksi laittaisin jo ihan tavallista maitoa. Yöllä jos pakko antaa maitoa niin laittaisin pulloon tavallista maitoa ja pulloon tutin tai nokan, kummasta syö sitten paremmin. Onko tutti käytössä? Voimia ja kyllä se mamman olokin nopeasti helpottaa.

Hei!
Kuinka monta kertaa päivässä imetät vielä? Osaatko yhtään arvioida määriä? Usein tuoikäinen lapsi juo esimerkiksi yöllä vain tapaansa, joten oppii kyllä nopeasti olemaan ilman, jos niin tarvitsee (siis mun mielestä kannattaisi jättää yöjuomiset muutenkin pois, jo ihan hampaidenkin takia). Itse suosittelisin, että vähennät parissa päivässä reippaasti ja sit loput vähän kerralla pois. Eikä tarvitse pumpata, jossei siltä tunnu, pumppaushan taas lisää maidon tuotantoa. Itse lopetin kertaheitolla, kun lapsi oli 9kk ja vaikka siihen asti oli saanut kaiken nesteen äidinmaidosta, en pumpannut kertaakaan.
Onko lapsesi saanut mitään muita maitotuotteita vielä? Periaatteessa tuon ikäinen (kun ihan hiukan vajaasta vuosikkaasta on kyse) niin voisi varmaan jo juoda ihan tavallista maitoa. Jos kuitenkin lapsi on saanut esim. tuttelia aiemmin, voi siirtyminen ehkä olla helpompaa, jos siirtyy ensin tutteliin ja sitten vasta tavalliseen maitoon. Ja älä ainakaan sitä tuttipulloa enää anna, ihan nokkamuki käy tai jopa tavallinen muki, riippuu vähän lapsesta.
Tsemppiä lopettamiseen, älä ota turhaan stressiä siitä, vaikka iso muutos onkin.

no voi,pahoittelen tilannetta. Itse imetin 1.5 vuotta,ja lopetin sitten vaan kerrasta,,meinaan kun lapsi otti imuja kax ja käänti pään ja sit taas kax,,ei tuntunu kivalle,,mtn terveydellistä syytä ei ollu..
voimia siulle

Itse jouduin esikoisen kohdalla lopettamaan imetyksen (jousuin aloittamaan sairauteeni sellaisen lääkityksen, joka ei sopinut imetykseen), kun esikoinen oli 10,5kk. Meni kyllä hirmu kivuttomasti tuo lopetus, ja noin viikossa. Annoin korviketta pullosta päivä päivältä useamman kerran tissin sijasta. Eikä muksu kyllä tissiä sen koommin kaivannut. Luulen, että oli minulle paaaaljooon kovempi paikka kuin lapselle! ;) Sinun lapsesihan on jo sen ikäinen, että jos olet totuttanut jo hapanmaitotuotteisiin, niin voit antaa ihan tavallista maitoakin, muuten antaisin jonkusen aikaa korviketta ja sitten vasta tavallista maitoa.

mä jouduin sairauden takia lopettamaan kun vauva oli vain 2kk.ei ollut vaihtoehtoja,eli pakko vaan ottaa pullosta korviketta.

sinuna antaisin jo noin vanhalle oikeaa maitoa,ja siitä mukista,jos se teille passaa paremmin.

ymmärrän,että se ottaa koville,varsinkin äiidin sydäntä riipoo,mutta joskus on pakko.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaiza80:
Hei!
Kuinka monta kertaa päivässä imetät vielä? Osaatko yhtään arvioida määriä? Usein tuoikäinen lapsi juo esimerkiksi yöllä vain tapaansa, joten oppii kyllä nopeasti olemaan ilman, jos niin tarvitsee (siis mun mielestä kannattaisi jättää yöjuomiset muutenkin pois, jo ihan hampaidenkin takia). Itse suosittelisin, että vähennät parissa päivässä reippaasti ja sit loput vähän kerralla pois. Eikä tarvitse pumpata, jossei siltä tunnu, pumppaushan taas lisää maidon tuotantoa. Itse lopetin kertaheitolla, kun lapsi oli 9kk ja vaikka siihen asti oli saanut kaiken nesteen äidinmaidosta, en pumpannut kertaakaan.
Onko lapsesi saanut mitään muita maitotuotteita vielä? Periaatteessa tuon ikäinen (kun ihan hiukan vajaasta vuosikkaasta on kyse) niin voisi varmaan jo juoda ihan tavallista maitoa. Jos kuitenkin lapsi on saanut esim. tuttelia aiemmin, voi siirtyminen ehkä olla helpompaa, jos siirtyy ensin tutteliin ja sitten vasta tavalliseen maitoon. Ja älä ainakaan sitä tuttipulloa enää anna, ihan nokkamuki käy tai jopa tavallinen muki, riippuu vähän lapsesta.
Tsemppiä lopettamiseen, älä ota turhaan stressiä siitä, vaikka iso muutos onkin.

Siis imetän lapsentahtisesti, joten määrät vaihtelee. Imetän myös öisin, se tuleekin tuottamaan paljon ongelmia. Tutti ei nimittäin ole yöllä kelvannut lohdukkeeksi.
Lapsi kyllä juo piimää, syö raejuustoa ja on maistellut jogurttia.
Minulta tulee todella paljon maitoa, ikinä en ole saanut rintatulehdusta, mutta nyt pelkään etten tajua milloin pitää lypsää.
Ostin nyt kuitenkin semmosta jotain vieroitus korviketta, vaikkei hän ole ikinä vetänyt mitään korviketta, siis ikinä. Eikä vellejäkään.

Onko tarkoitus antaa rintaa ja muuta maitoa sitten rinnakkain jonkun aikaa, vai suoraan vaan sille muulle?

Nyt tuntuu että tänään aloitin tämän lopettamisen, ja tyttö on nyt jo hysteerinen, ei suostu ottamaan mitään, roikkuu vaan tisseissä kiinni :(

Apua!!

mä läksin pidennetylle viikonloppureissulle hyvän ystävän luokse, kun oli pakko tilanne lopettaa. meillä toimi hyvin. kun tulin kotiin niin vain kerran lapsi
yritti tissille, mutta kun ei päässyt otti pullon ja meni "menojaan"

no me ollaan oltu erossakin maks kaks tuntia, joten tässä on nyt oikeesti keksittävä semmonen ratkasu, ettei mene kaikki ihan sekasin. Siis etten voi samaan aikaan viedä lapselta sitä läheisyyttä, ja tissiä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no me ollaan oltu erossakin maks kaks tuntia, joten tässä on nyt oikeesti keksittävä semmonen ratkasu, ettei mene kaikki ihan sekasin. Siis etten voi samaan aikaan viedä lapselta sitä läheisyyttä, ja tissiä.

no en mäkään ollu ollu erossa lapsesta yhtään tuon kauempaa kuin säkään. ja juuri tuon tiiviin yhdessä olemisen vuoksi oli pakko tehdä noin radikaali temppu. lapsi oli isänsä kanssa ihan turvallisesti kotona sen ajan kun mä olin poissa. lapsi oli sillon vähän vanhempi kuin sulla, mutta mun oli kans pakko lopettaa imetys. läheisyyttä lapsen kans oli sitten taas kun tulin kotiin koska en aloittanut töitä tai vienyt lasta hoitoon. enkä kyllä huomannut että lapsen turvallisuuden tunne olis kärsiny mitenkään tuosta tempusta. ja voin vakuuttaa sulle että tuo ei ollut helppo toteuttaa, tunsin huonoa omaatuntoa, ja tunsin itseni huonoksi äidiksi. mutta muuten meillä ei tuo vierottaminen olis onnistunu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä jos siihen tissiin laittaisi esimerkiksi sinappia tai jotain muuta "pahaa". Auttaisikohan se mitään?

Sinappia? Ei taida saada antaa tän ikäselle edes.

Sehän on vanha tapa, kun halutaan lopettaa imettäminen. Nänniin sipaistaan ihan pikkiriikkinen määrä sinappia. Lapsen suussa jo tosi pienikin määrä maistuu pahalta.

Mitä jos siihen tissiin laittaisi esimerkiksi sinappia tai jotain muuta "pahaa". Auttaisikohan se mitään?

Sinappia? Ei taida saada antaa tän ikäselle edes.

Sehän on vanha tapa, kun halutaan lopettaa imettäminen. Nänniin sipaistaan ihan pikkiriikkinen määrä sinappia. Lapsen suussa jo tosi pienikin määrä maistuu pahalta.

Tai vaikka kalanmaksaöljyä.

niin minkä ikäiselle?
Ja jotenkin en tahtois että jäis ihan kauheen paska maku siitä hommasta.
Kuitenkin pitäs se saada ensin syömään jostain muusta sitten?

Miten voikin itkeä ihminen sitä että ei saa antaa tissiä toiselle :''(
oonko mä ihan idiootti kun tämmöstä itken?

Yhteistyössä