imetyksen hiljalleen lopettaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Otsoemo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Otsoemo

Aktiivinen jäsen
15.04.2008
2 044
0
36
Kaipaisin ajatuksenvaihtoa aiheesta. Lapsi täytti vuoden ja vielä ei olla muuten yritetty vieroittaa kuin yösyötöistä ja se onnistuikin ihan hyvin. Minulla ei ole mitään tiukkoja mielipiteitä liittyen imetykseen, eikä vielä tunnu mitenkään kiireiseltä lopettaa, kun se vaikuttaa olevan lapselle aika tärkeää vielä. Ajattelin josko ruualla alkaisimme tarjoamaan lehmänmaitoa ja imetän kuitenkin niin paljon päivällä kuin lapsi pyytää. Ainoa mikä vähän jännittää on toisten suhtautuminen. Asiahan ei siis kuulu muille, mutta en silti osaa olla välittämättä toisten mielipiteistä. Varsinkin eräs sukulaisnainen aina niin kiivaasti ihmettelee, kun yli vuosikasta imetetään. Itse ajattelin, että 2 vuotta voisi olla jonkinlainen raja, että sen jälkeen ei sitten ainakaan enää.

samassa tilanteessa ollaan kuin ap. Lehmänmaitoa olen antanut ruuan kanssa jo varmaan reilun kuukauden mutta eipä ne määrät isoja ole. Vähitellen lopetellaan, esikoisia imetin 1v3-4kk ja loppui luonnollisesti vähitellen.

Mun mielestä vierotus on kaikista helpointa niin, että ensin siirtää imetyksen ruokajuomaksi. Sen jälkeen voi ateria kerrallaan vaihtaa juomaksi tissin sijaan pullon/mukin.

meillä lopeteltiin imetys hissukseen. poika ei ikinä huolinut tuttipuolloa ja ilokseni imetys onnistui 1,7 vuoden ikään asti. hoitoon poika lähti 1,2 v ikäisenä ja siitä sitten imetys väheni pikku hiljaa. alussa pojalla oli kova kiire tissille kun hoidosta hain. ja imetin aina lähtiissä hoitoon ja tullessa ja iltaisin muutamia kertoja. joulun jälestä 1,5 v poika vähensi itse imetys kertoja, ei enää aamuisin, iltaisin vain muutaman kerran ja sitten kun imetys kertoja oli 1 krt päivään otin tilalle sadun lukemisen ja imetys unohtui muutamassa päivässä. nyt kun lopetuksesta on kulunut muutamia viikkoja poika saattaa nyhtää paidan kaulusta ja naurahtaa tyytyväisenä =)
tämä on kyllä ihanin tapa lopettaa imetys.
meillä anoppi oli se joka painosti ja painosti lopettamaan, mutta pidin pääni ja ajattelin et hittooko se sille kuuluu :kieh:
anoppi saattoi alkaa jankuttamaan pojalle ku poika tuli pyytämään maitoa multa et maito on loppu, maitoo ei tule, tässä tilanteessa aina otin pojan vähän uhallakin tissille ja imetin tyytyväisenä.
kuuntele lastasi ja itseäsi tämän asian suhteen! ei kiirettä!! :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja älä anna aterioiden välissä:
Mun mielestä vierotus on kaikista helpointa niin, että ensin siirtää imetyksen ruokajuomaksi. Sen jälkeen voi ateria kerrallaan vaihtaa juomaksi tissin sijaan pullon/mukin.

En viitsisi taas niin totaalisesti vaihtaa systeemiä. Lapsi on jo kauan sitten tottunut siihen, että ruuan kanssa juo nokkamukista vettä. On siis luontevaa vaihtaa se vesi vain lehmänmaidoksi. Juotavaa ei kuitenkaan mene mitään isoja määriä ja usein imetänkin ruuan jälkeen.