Imettävät äidit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pullukka23
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pullukka23

Vieras
Mitä ehkäisyä te käytätte?
Itse on välillä niin perin hankalaa muistaa sitä kondomia käyttää :ashamed:
Ja kuitenkin imettäessä jotkut vaihtoehdot on pois suljettuja.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.10.2004 klo 16:26 Niinukka kirjoitti:
Tällä hetkellä cerazettejä, mutta viimeisiä viedään ja sen jälkeen lopetan ne. Imetyskin alkaa olla loppumetreillä ja kun imetys loppuu ja menkat taas palailee niin alan käyttää Personaa.
Moi :wave:
Mitäs ne cerazettet on?

Mä sain sen ehkäisypiikin pari kuukautta sitten. Kolme kuukautta kestää vaikutus, tosi kätevää, ei oo paljoa muistettavaa :) .
Mulle se on ainakin sopinut tosi hyvin, näillä kokemuksilla suosittelen.

Kaikki lääkärit ei mielellään määrää saati sitten kerro edes tästä vaitoehdosta, on ristiriitaisia suhtautumisia.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.10.2004 klo 17:14 Mirpeli kirjoitti:
Mä sain sen ehkäisypiikin pari kuukautta sitten. Kolme kuukautta kestää vaikutus, tosi kätevää, ei oo paljoa muistettavaa :) .

Kaikki lääkärit ei mielellään määrää saati sitten kerro edes tästä vaitoehdosta, on ristiriitaisia suhtautumisia.
Moi!
Paljonko semmonen maksaa?
Ja saako sen ihan terveyskeskuksesta?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.10.2004 klo 17:39 Pullukka23 harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.10.2004 klo 17:14 Mirpeli kirjoitti:

Moi!
Paljonko semmonen maksaa?
Ja saako sen ihan terveyskeskuksesta?

Voi kun mä en yhtään muista mitä se mahtoi maksaa, edullinen se kuitenkin oli jos vaikka vertaa pillereiden kustannuksiin.

Joo, ihan terveyskeskuslääkäri kirjoittaa, mä sain kolmen piikin reseptin kouraan jälkitarkastuksessa. Sit ite kävin apteekista ostamassa yhden ja seuraavalla vauvan neuvolakäynnillä terveydenhoitaja pistikin sitten mullekin piikin.

Pari päivää oli käsi kipeä, olkapäähän laitettiin. Sit oli pari päivää ärtyisyyttä ja sellainen hentoinen särky alavatsassa kuin menkat olisi. Sen jälkeen on mennyt tosi hyvin, ei mitään oireita. Pientä tiputteluvuotoa oli pari viikkoa. Muutoin ei mitään valittamista. Ajan oon varannut siihen toisen piikin pistämiseenkin jo.

Kiinnostuin tosta ehkäisy piikistä kun eipä ole mullekkaan moisesta puhuttu mitään \|O Jälkitarkastus olis 17.11 ja oon kuumeisesti miettinyt mitä tässä alkais käyttämään :whistle: Elikkäs onko imetys esteenä???? :o

mä olen myös käyttänyt piikkiä ja meinaan sen ottaa heti synnytyken jälkeen taas. imetys ei vaikuta. piikin nimi on depo provera, ja tietoo löytyy googella hyvin. lääkärit tosiaan on nihkeitä sen suhteen, mutta se hinta selittää paljon. 3 kk:n piikki maksaa alle 8 euroo!
kannattaa muuten pistää pakaraan, se kun on isompi lihan kun käsi.
ja synnytyksen jälkeen piikki kannattaa ottaa ennenkuin menkat alkaa, muuten vuoto saattaa jatkua pitkään (kokemusta on...)
mulla on tosi monta tuttua jotka piikittää ja kaikki ovat tyytyväisiä. menkat on kadonnu (kuka niitä kaipaa?) ja muutenkin huoleton keino.

Voi kiitos tiedosta :wave: Taidampa minäkin sitten kysäistä lääkäriltä josko sitä reseptiä mullekkin kirjoittais ;) Meillä kun tämä lapsi luku on täynnä niin siksi haen mahdollisimman huoletonta ehkäisy keinoa :wave: Ajattelin ensiksi laastareita,mutta tää piikki juttu kuullostaa niin hyvältä että taidan sitä itselleni kinuta \|O

DepoProvera on todellakin erittäin halpa ehkäisy, mutta oma pitkänlinjan gyneni ei sitä suositellut. Se kun syö naisen kalkkivarastoja, joten pitkäaikaisessa käytössä tulisi muistaa ottaa myös kalkki ja d-vitamiinilisää osteoporoosin välttämiseksi. Mikäli tämä ehkäisy ei käyttäjälle sovikaan, ei sivuoireista pääse mihinkään vaan niistä on kärsittävä se rokoteväli eli 3 kk. Toisaalta DepoProveraa pidetään parempana kuin esim. ehkäisykapselia. Vähemmän sivuoireita ja usein "etuna" vuodottomuus. Kuka niitä menkkoja kaipaisikaan? :D

olen kuullut monelta lääkäriltä ihmekommentteja piikistä mm. miksi sä sitä haluat käyttää kun sitä käytetään lähinnä kehitysvammaisilla?! jne.... luulen että lääkärit ei siitä tiedä tarpeeksi koska lääkefirmat ei todellakaan sitä mainosta sen hinnan takia. ja tiedetäänhän se että kyllä ne lääkefirmat paljon vaikuttaa siihen mitä lääkärit resepteihin kirjaavat. tätä piikkiä kuitenkin käytetään mm. kehitysmaissa ja kuten sanottu laitospotilailla vuotojen minimoimiseksi.

prosenttejä luotettavuudesta en osaa sanoa, mutta käsittääkseni tää on aika varma koska perustuu siihen että koko kiertoa ei tapahtu. siksi myös raskaaksituleminen viimeisen piikin jälkeen voi kestää jopa 9 kk.

Onko täällä ketään, joka olis saanu reseptin tohon piikkiin Turussa? Kun mulle sano lääkäri jälkitarkastuksessa, että sitä varten täytyy olla jokin lääketieteellinen syy että sen saa. Olisin mielelläni ottanu sen, kun tuppaa noi minipillerit unohtua ottaa.. ja kun niissä on vielä niin hemmetin tarkkaa sen kellonajan kanssa...
Siis miten ootte sen Turussa saanu ja mistä??

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.10.2004 klo 13:32 Hennuska04 kirjoitti:
Onko täällä ketään, joka olis saanu reseptin tohon piikkiin Turussa? Kun mulle sano lääkäri jälkitarkastuksessa, että sitä varten täytyy olla jokin lääketieteellinen syy että sen saa. Olisin mielelläni ottanu sen, kun tuppaa noi minipillerit unohtua ottaa.. ja kun niissä on vielä niin hemmetin tarkkaa sen kellonajan kanssa...
Siis miten ootte sen Turussa saanu ja mistä??

olen törmännyt muuallakin lääkäreihin jotka eivät sitä suostu syystä tai toisesta kirjoittamaan. tai ovat sitte kuitenkin kirjoittaneet kun potilas on sitä vaatinut. toi on kyllä puppua että lääketieteellinen syy.... taitaa siltä lääkäriltä mennä bonukset sivusuun kun ei pääse kirjottamaan kalliita pillerireseptejä.....
pitäkää vaan kovaa meteliä että sen haluutte ja sillä selvä!!!

Hei!
Piikki kuulostaa lähes epäilyttävän hyvältä vaihtoehdolta. Itse en ole aikaisemmin käyttänyt hormoniehkäisyä, joten onko tietoa kuinka oman hormonisietokyvyn voi testata ennen piikkiä? jokin aika pillereitä ensin vai..?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.10.2004 klo 15:13 sama tilanne kirjoitti:
Hei!
Piikki kuulostaa lähes epäilyttävän hyvältä vaihtoehdolta. Itse en ole aikaisemmin käyttänyt hormoniehkäisyä, joten onko tietoa kuinka oman hormonisietokyvyn voi testata ennen piikkiä? jokin aika pillereitä ensin vai..?

luulen että sulle varmaan suositellaan sitä pillereitten kokeilua ekaks, koska tätä piikkiä ei tosiaan voi testata. oireet pitää vaan kärsiä sen 3 kk jos jotain ikävää ilmenee. (pahimmat mun tietoon tulleet oireet on ollu pieni tiputteluvuoto joka saattaa jatkua useamman viikon, ärtyneisyys, haluttomuus)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.10.2004 klo 17:08 marimint kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.10.2004 klo 15:13 sama tilanne kirjoitti:
Hei!

luulen että sulle varmaan suositellaan sitä pillereitten kokeilua ekaks, koska tätä piikkiä ei tosiaan voi testata. oireet pitää vaan kärsiä sen 3 kk jos jotain ikävää ilmenee. (pahimmat mun tietoon tulleet oireet on ollu pieni tiputteluvuoto joka saattaa jatkua useamman viikon, ärtyneisyys, haluttomuus)
minua jännittää sen kysyminen, kun jälkitarkastuksessa sain reseptin laastarista enkä ole sitäkään hakenut :ashamed: ja tosiaan mulle ei siitä vaihtoehdosta vilautettu mitään :/

Hennukka04: kyllä sen Turussa saa tietääkseni ihan keneltä vaan neuvolalääkäriltä tai sitte perhesuunnitteluneuvolasta. Siellä ainakin Kivijärvi ja Lunnas kirjoittavat näitä ilman vastalauseita.
Yksityisellä puolella esim. Mehiläisessä kuka tahansa gynekologi kirjoittaa sinulle DepoProvera-reseptin mikäli tähän ehkäisyyn päädyt.

Piikki on helppo, muistat vaan hoitaa pistämisen kolmen kuukauden välein. Itsekin voi pistää jos osaa tai hoidattaa se terkkarilla tai neuvolassa tms.
DepoProveran huonoin puoli on ehkä juuri se, että kerralla piikitetään iso annos hormonia, joten mikäli sivuoireita tulee, niistä ei pääse mihinkään ennen kuin piikin vaikutus heikkenee.

Kaverini käytti noin pari vuotta tätä ehkäisyä ja oli erittäin tyytyväinen. Etenkin vuotojen vähyys oli hänestä iso plussa. Kuukkarit tuli vain pari kolme kertaa vuoden aikana. :)

Tässähän alkaa jo mennä pää pyörälle mitä sitä sitten jälkitarkastuksessa lääkäriltä pyytää \|O Täällä joku kirjoitti et on tuo kapseli käytössä siitäkin haluaisin hieman kommenttia??? :wave: Missä laitetaan ja mitä maksaa???Mulla nyt pyörii kolme vaihtoehtoa kapseli,laastarit ja sit toi piikki :headwall: Täytyis päättää ennenkuin lääkärille menee ne kun osaa sit puhua pään ihan pyörryksiin \|O :headwall:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2004 klo 20:32 Pilviina kirjoitti:
Hennukka04: kyllä sen Turussa saa tietääkseni ihan keneltä vaan neuvolalääkäriltä tai sitte perhesuunnitteluneuvolasta. Siellä ainakin Kivijärvi ja Lunnas kirjoittavat näitä ilman vastalauseita.
Yksityisellä puolella esim. Mehiläisessä kuka tahansa gynekologi kirjoittaa sinulle DepoProvera-reseptin mikäli tähän ehkäisyyn päädyt.

No mä olin jälkitarkastuksessa just sillä kolmannella lääkärillä (Pihkala) joka perhesuunnitteluneuvolassa on töissä! Höh! Taidanpa heti soittaa sinne ja vähän neuvotella asioista :kieh:

:laugh: Soitinpas sinne neuvolaan ja täti aiko laittaa lapun lääkärille, joka sitte päättää antaako hän minulle reseptin tuohon Depo proveraan! Parempi olis, sillä en ikinä muista ottaa noita pillereitä ajallaan ja olis kiva, että olis useampi vuodoton päivä kuussa kuin pari kolme!!!

Hennuska04: Olen ollut Lunnaksen asiakkaana jo vuodesta -97, ensin perhesuunnitteluneuvolan puolella ja nykyisin Mehiläisessä, jossa hän myös pitää vastaanottoa. On todella pätevä ja mukava lääkäri. Tietää KAIKISTA ehkäisyistä ja osaa perustella niin piikkien kuin kapselienkin hyvät ja huonot puolet. Siispä erittäin ajantasalla oleva! Suosittelen lämpimästi! :heart: Mikäli et saa asiaasi eteenpäin perhesuunnitteluneuvolan puolelta, varaa rohkeasti aika yksityisvastaanotolle. Maksaahan se noin 40-50 euroa, mutta tällöin saat ainakin itse esittää asiasi lääkärille ja perustella myös oma kantasi. Uskon, että hän puoltaa mielipidettäsi, varsinkin jos nykyinen ehkäisysi on ongelmallinen ja aiheuttaa tiputteluvuotoa yms.

Yhteistyössä