Imettävät äidit: Miten saatte lapsen JUOMAAN!?

• Viestiketjun aloittaja auttakaa!!
  • Ensimmäinen viesti
auttakaa!!
Täällä on tosta juomisesta muodostunut ihan todellinen ongelma! Olen siis imettänyt esikoistani koko 11 kuukautta, eikä hän ole saanut juomaa mistään muualta kuin rinnasta. Nyt vähentelin imetystä, koska lapsi alkoi puremaan. Imetän siis enää vain aamulla ja illalla, eli kaksi kertaa päivässä. Olen yrittänyt saada lastani juomaan päivällä mukista/tuttipullosta/nokkamukista/luskoimalla, sekä vettä, maitoa, mehua, limsaa, että äidinmaidonkorviketta sekä lämmitettynä että ilman. Mutta en yksinkertaisesti saa lastani juomaan.

Imetystä vähensin pari viikkoa sitten ja nyt se ongelma on ilmennyt: lapsellani on tietenkin liian vähästä nesteen saannista vatsa kovalla, kakkaa vain pieniä napuja suurella työllä (tähän mennessä kakannut monta kertaa päivässä, monta isoa satsia, joten tuo määrä mikä nyt tulee, on äärettömän vähäistä). Lapsi myös herää yöllä kiljuen huutamaan parin kolmen tunnin välein. Myös päivisin hän itkee herkästi. Nukuttamisesta on tullut kamalaa! Lapsi ehti jo oppia nukahtamaan ilman tissiä ja ehti myös oppia nukkumaan yönsä parilla-kolmella heräämisellä, mikä oli tietenkin luksusta. Mutta nyt hän on muutamana yönä herännyt tunnin-kahden välein KILJUMAAN kurkku suorana! Selvästi kipeänä, koska häneen ei saa edes koskea, ei silittää tms.
Epäilen, että lapseni vatsaa kivistää ja kaikki johtuu vain ja ainoastaan siitä, etten saa lapselleni enää nesteitä menemään. Imetystä en enää aio jatkaa päivisin ja öisin.

Pakkohan tuon ikäisen olisi jo pikkuhiljaa oppia juomaan jostakin muustakin kuin tissistä, mutta miten ihmeessä se onnistuu!? Lapsi taistelee raivokkaasti vastaan, jos yritän juottaa hänelle jotain, ihan sama mistä yritän. Jos annan hänelle itselleen mukin, pullon tms, niin lapsi heittää ne menemään, eikä varmasti vahingossakaan juo!

Neuvokaa ja auttakaa minua, ennenkuin tuo lapsi kuivuu kokonaan!!

(ps. seuraavaa lastamme en näin fanaattisesti imetä. Hänelle opetamme tuttipullon alusta pitäen, imetyksen rinnalla. Ja samoin hänelle opetamme tutin syömisen alusta asti. Sitä esikoisemme ei ole koskaan tehnyt.. :( )

ap
sorry, vielä korjailen tuota tekstiä, minkä nopeasti kirjoitin. Yhdessä kohdassa kirjoitan, että lapsi herää itkemään parin-kolmen tunnin välein, toisessa kohdassa, että tunnin-kahden välein. Lapsi siis nukkuu korkeintaan sen 3 tuntia putkeen, mutta saattaa heräillä jopa tunnin välein kiljumaan kurkku suorana. Koittakaa saada selvää tuosta sekavasta selityksestä.:)

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Veera:
pehmeä juomanokka tuttipullloon. Oletko kokeillut sitä?
Olemme hankkineet lapselle kaksi erilaista nokkamukia, toisesta juoma virtaa helposti, ilman imemistä. Toisessa on tuollainen pehmeä juomanokka, josta juoma pitää imeä. Tuttipulloa lapsi ei siedä lähelleen ollenkaan!

m
meilläkään 9 kk vauva ei syö pullosta eikä tuttia. ei suostu juomaan korviketta mistään, mutta tykkää juoda vettä hörpyttämällä shottilasista. jos et ole jo kokeillut niin kokeile jotain lasin reunasta hörpytystä.

vieras
Noi yölliset huudot ei kyllä vaikuta mun mielestä siitä johtuvilta et olet vähentänyt imetystä jos lapsi vaikuttaa kipeälle.. oletko ajatellut varmistaa ettei ole korvakipuinen tms?

11 kuukauden ikäinen on aika iso jo, että kyllä me tuolla osastolla vaan juotellaan kun on pakko ja kaikki ne on oppineet juomaan kuka tuttipullosta kuka mitenkin.

Uloste muuttuu kovemmaksi senkin vuoksi kun imetystä olet vähentänyt, vaikkakin saisi muita nesteitä sitä vastaavasti... sun on lisättävä ruokiin nestettä jos et nyt muuten saa juomaan. Kyllä se lapsi siitä alkaa oppia, ole huoleti. Onhan tämä hänellekin uusi ja iso asia.

hemuli
Masu voi mennä kovalle kun imetys vähenee tai loppuu siksikin että äidinmaidossa on entsyymejä hajoittavaa tekijää. Mun lapsilla on menny aluksi kanssa masu aika jumiin :/ päärynäsosetta, vesihuikkaa kokeile hylamaitoa joka on makeampaa ja sitä myydään pilitetroissa, pillimehuja ja olen nähnyt nokkapulloja joissa on pehmeä silikoni pilli.

niin
lapselle on tainnut tulla stressi tuosta juoman tuputtamisesta.
Älä tuput, lisää ruokaan nestettä niin saa edes vähän. Laita kivalla kuvalla varustettu muki viereen niin saattaa itsekseen kokeilla juoda.
Anna kylpyyb mukaan erilainen muki tai pullo tai pillimehu ja tee siitä leikkiä. Älä yritä tunkea suuhun.

Kun lapsi huomaa ettei ole pakko, alkaa kiinnostua.

Nuo kiljumisreyt voi olla myös ns kauhukophtauksia.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-hauska-täti Moonika:
Oletko kokeillut pillimehua? Meillä vastaavassa tilanteessa 9kk ikäinen oppi juomaan maitonsa pillillä... Eli ensin pilli suuhun ja puristat vähän että sieltä tulee mehua, että hoksaa miten toimia...
Tuota voisikin kokeilla! Tosin sen pillin saaminen suuhun on varmasti aika työlästä... Ainoa mitä sinne suuhun saa laitettua, on ruokaa lusikassa. Tosin sekin monen pienen tunnustelu laiton seurauksena... Juomaa ei saa edes lusikalla ujutettua suuhun. Niin, voisi tosiaan ostaa vaikka aluksi pillimehuja ja opettaa pillillä juomista sen avulla. Kun pillillä juominen onnistuu, voisi kokeilla juottaa jotain muutakin kuin mehua.

Tähän mennessä lapsemme on inhonnut kaikkia maitotuotteita. Niin jogurttia, äidinmaidonkorviketta, riisipuuroa, velliä, kuin maitoakin. Saapa nähdä saanko sille ikinä opetettua niiden syömistä/juomista... Onko kenelläkään muulla samantapaista ongelmaa? Siis että lapsi ei suostu syömään/juomaan maitotuotteita? (muuta kuin siis tissistä vain)

altair
harjoitellessa toimivaa tyyliä kannattaa sekoittaa ruokaan mahdollisimman paljon nestettä. Vaikka suoranainen juominen ei sujuisi niin lapsi saa ainakin jonkin verran nestettä...

ap
Alkuperäinen kirjoittaja m:
meilläkään 9 kk vauva ei syö pullosta eikä tuttia. ei suostu juomaan korviketta mistään, mutta tykkää juoda vettä hörpyttämällä shottilasista. jos et ole jo kokeillut niin kokeile jotain lasin reunasta hörpytystä.
Lasin reunasta hörpytystä olen kokeillut ja sillä tavalla saan pari kulausta mehua menemään, en muuta. Vettä tai maitoa ei siis juo ollenkaan! Shottilasi, mikäs se on? :) Mä oon juottanut siis ihan pestyn pilttipurkin reunasta. Tosin siitäkin vain pieni osa menee lopulta suuhun, kun lapsi purskuttaa kaikki nesteet ulos. :(

niin
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-hauska-täti Moonika:
Oletko kokeillut pillimehua? Meillä vastaavassa tilanteessa 9kk ikäinen oppi juomaan maitonsa pillillä... Eli ensin pilli suuhun ja puristat vähän että sieltä tulee mehua, että hoksaa miten toimia...
Tuota voisikin kokeilla! Tosin sen pillin saaminen suuhun on varmasti aika työlästä... Ainoa mitä sinne suuhun saa laitettua, on ruokaa lusikassa. Tosin sekin monen pienen tunnustelu laiton seurauksena... Juomaa ei saa edes lusikalla ujutettua suuhun. Niin, voisi tosiaan ostaa vaikka aluksi pillimehuja ja opettaa pillillä juomista sen avulla. Kun pillillä juominen onnistuu, voisi kokeilla juottaa jotain muutakin kuin mehua.
)

Lasta selkeästi ahdistaa kun sinne suuhun tungetaan koko ajan jotain.

Älä tunge vaan anna olla ja itse kokeilla.

pidät sen mukin jatkuvasti saatavilla.

ota matto ja paita pois ja anna kuppi, pillimehu ym käteen äläkä sekaannu. =)

niin
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Lasin reunasta hörpytystä olen kokeillut ja sillä tavalla saan pari kulausta mehua menemään, en muuta. Vettä tai maitoa ei siis juo ollenkaan! Shottilasi, mikäs se on? :) Mä oon juottanut siis ihan pestyn pilttipurkin reunasta. Tosin siitäkin vain pieni osa menee lopulta suuhun, kun lapsi purskuttaa kaikki nesteet ulos. :(
se leikkii.
meillä on vuoden ikäinen nyt vasta lopettanut purskauttamisen vaikka oon hörpyttänyt jo puoli vuotta.

lapsi aistii sun stressin myös ja tietää että juomiseen liittyy jotain ongelmaa.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Noi yölliset huudot ei kyllä vaikuta mun mielestä siitä johtuvilta et olet vähentänyt imetystä jos lapsi vaikuttaa kipeälle.. oletko ajatellut varmistaa ettei ole korvakipuinen tms?

11 kuukauden ikäinen on aika iso jo, että kyllä me tuolla osastolla vaan juotellaan kun on pakko ja kaikki ne on oppineet juomaan kuka tuttipullosta kuka mitenkin.

Uloste muuttuu kovemmaksi senkin vuoksi kun imetystä olet vähentänyt, vaikkakin saisi muita nesteitä sitä vastaavasti... sun on lisättävä ruokiin nestettä jos et nyt muuten saa juomaan. Kyllä se lapsi siitä alkaa oppia, ole huoleti. Onhan tämä hänellekin uusi ja iso asia.
Lähinnä ajattelin, että lapsen vatsa on kipeä ja hän siksi herää huutamaan, jos vatsaa vääntää. Imetyksen lopettamisesta on siis kaksi viikkoa aikaa ja näitä vatsavaivoja on ilmennyt selvästi vasta 2 päivää. Siksikin siis ajattelin, että se johtuu liian vähästä nesteen saannista, kun oireet ilmaantuu vasta vähän myöhemmin, eikä siis hetimmiten imetyksen lopettamisesta.

Nyt juuri olen tänään lisännyt kaikkiin ruokiin nestettä, joten syötän siis ruuan hyvin vellimäisinä. Se on ainakin tähän mennessä onnistunut, joten sitä menetelmää kai ainakin jatkan, kunnes saan lapsen oppimaan juomisen jollain konstilla...

niin
luithan mun neuvoni?

anna lapsen ihan oikeasti itsekseen opetella.
sille tulee hätäinen kieltäytymisreaktio heti kun sinne suuhun yritetään taas tunkea jotain mikä ei ole tuttua

fsdfsdf
Meillä samankaltainen tilanne, ja kaikenlaisia nokkia on kokeiltu myös.Näyttää kuitenkin siltä, että meillä maito ei maistu, koska nyt näyttäisi löytyvän suolioireinen maitoallergia eli voihan olla,että maito ei siksi maistu. Toivottavasti teillä kyse ei ole tästä, mutta kannattaa kuitenkin huomata tämäkin mahdollisuus.Meilläkään ei mene alas mikään mikä sisältää maitoa esim puurot.

vieras

Lähinnä ajattelin, että lapsen vatsa on kipeä ja hän siksi herää huutamaan, jos vatsaa vääntää. Imetyksen lopettamisesta on siis kaksi viikkoa aikaa ja näitä vatsavaivoja on ilmennyt selvästi vasta 2 päivää. Siksikin siis ajattelin, että se johtuu liian vähästä nesteen saannista, kun oireet ilmaantuu vasta vähän myöhemmin, eikä siis hetimmiten imetyksen lopettamisesta.

Nyt juuri olen tänään lisännyt kaikkiin ruokiin nestettä, joten syötän siis ruuan hyvin vellimäisinä. Se on ainakin tähän mennessä onnistunut, joten sitä menetelmää kai ainakin jatkan, kunnes saan lapsen oppimaan juomisen jollain konstilla...
Kuulostaa ihan hyvälle. Jatka vaan samaan malliin. :)
Mitä se lapsesi syö? Yritä muunnella ruokavaliotakin helpommin sulavaksi.
Yölliset huutamiset voi olla myös imetyksen lopetuksesta johtuvia itkuja.
Kaikki lapset oppivat juomaan, eikä lapsesi varmastikaan kuiva ole. Terveellä lapsella tulee janontunne kyllä ja sitten alkaa juomaan. Imettäessä on vaikea tietää miten paljon nesteitä on mennyt, toisin kuin mukista/pullosta antaessa. Tsemppiä!!!!

vieras
Sano ettet oikeasti yritä juottaa lapsellesi limua? Ethän? Eikä kyllä mehuakaan tuon ikänen vielä tarvitse.
Mites juotavat jogurtit? Kidiuksellahan on joku pillillä varustettukin.

ex imettäjä
Ja älä suotta tuttipullolle opeta kerran ei sitä koskaan ole tarvinnut! Siinä sulla työ on kun siitä vieroitat ison lapsen. Hyviä neuvoja on tullut ja varmasti teillekin sopiva löytyy.

ap
Äärettömän hyviä konsteja teillä!!! Kiitoksia mielttömän paljon!! Kyllä helpottaa, kun saa jakaa oman ongelman muiden kanssa ja saa niin monta erilaista hyvää konstia!! Ja myös näkemyksiä siihen, mikä lastamme mahdollisesti vaivaa.

Eli siis jatkamme näin: lisään ruokiin nestettä, kirjoitan ylös jokaisen konstin ja kokeilen yhtä kerrallaan vaikka sen viikon verran, ilman painostusta tietenkin. :)

Kiitoksia vielä kaikille erittäin paljon! Lisääkin neuvoja ja kokemuksia saa tietenkin kirjoittaa ja antaa! Otan kaikki mielellään vastaan! :)

*helpotuksen huokaus*

Ehkä se tästä pikkuhiljaa...

nih
Sano ettet oikeasti yritä juottaa lapsellesi limua? Ethän? Eikä kyllä mehuakaan tuon ikänen vielä tarvitse.
Mites juotavat jogurtit? Kidiuksellahan on joku pillillä varustettukin.
Jossa on sokeria ihan niinkuin mehussakin.

Yhteistyössä