Imemistarve vauvalla n. 6kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kauniskuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kauniskuu

Aktiivinen jäsen
11.11.2008
1 344
0
36
Miten imemistarve vauvalla näkyy? Miks toisilla sanotaan olevan vähäinen imemistarve ja toisilla suuri (siis jos verrataan aina saman ikäisillä, eri ikäisillä ja etenki pienillä tietysti asia erikseen) ?

Ollaan nyt yritetty vierottaa tutista, koska yöt ollu pitkään enenevässä määrin hirveitä; 45min-1h tutin takaisn nostelua. 2h yhtäjaksosta unta ei ole ollut kuukausiin.

No.. kaikki kannusti heittämään tutin pois. Jopa neuvola. Tassuttelin uneen ja myös yöllä jos ei rauhottunu. Sit toka yö olikin paras kuukausiin, nukku 8.5h heräämättä, nukutin tassuttelemalla.

Nyt sit päiväunille meno menny mahdottomaksi, huutaa vaikka väsynyt. Ei nukahda millää. (ennen nukahti jopa itsekseen tutin kanssa, 5min) Unentarve tuskin viikossa on muuttunu, plus että näkee että on väsynyt!! Tästä kertyy univelkaa joka kostautuu illalla yliväsynä ja päivällä kitinänä.

Imee huuliaan, hamuaa kaikkea ku koettaa nukahtaa ja itkee ku mitään ei suuhun saa , silti sormiaan ei "hyväksy" tai jos imee pari kertaa niin ne ei "kelpaa"... Eli onko vaan tutin ikävää vai imutarvetta??

Siis.. voiko olla että imemistarve on edelleen kova? Mistä senkin tietää? Sanotaan et 6kk alkaa vähetä ja jossain luki että 6kk hyvä aika päästä tutista eroon.
Muuten ei olis ollu hätä vierottaa mut oma jaksaminen nolla öiden takia. Tyttö siis pulloruokittu, ikää 6kk.

Onko teillä käytössä unilelua? Jos se assosioituisi nukahtamiseen. Tuosta imemistarpeesta en kyllä osaa sanoa mitään, valitettavasti.

Esikoisen vieroitin tutista 1v3kk iässä leikkaamalla tutiosaa vähän kerrassaan pienemmäksi (tosin jo kolmantena iltana tutti katosi, oikeasti..), ja meni kyllä ihan helposti. Muistan kyllä että välillä meilläkin oli sitä tutinnostelurumbaa.. mutta en kyllä ajattelisi, että puolivuotiaalle tutti hirmuisen haitaksikaan välttämättä on. Sellainen ajatus oli silloin vieroitusta tehdessäni, että ehkä 10kk iässä olisi mennyt "unohtamalla" tuttitarve ohi, yli vuosikkaalle asia piti selittää ja "ymmärtää" jo.

Nyt puolivuotiaalla tytöllä ei tuttia ole lainkaan ollut, mutta yöimetyksistä nyt pyrin eroon nimenomaan unilelun avulla. Eli lapsi on opetettu nukahtamaan itsenäisesti, saa unilelun kainaloonsa ja hakee itse unen. Muutaman yön kokemuksella on auttanut ainakin tissittelyn tarpeeseen.

Sori sekavahko teksti, monta rautaa tulessa jne.
Tsemppiä tutittomuuteenne!

PINGULI Tutti oli vaa unikäytössä, avitti nukahtamaan. Päivisin ei ees kaivannut. Ja joo, en minäkää olis alkanu vierotukseen jos yöt olisi olleet edes jonkinlaisia. Edes normiheräilyn rajoissa. Ei mulla mitään 12h putkiunitavoitetta tms. olekaan.. Neuvolakin tuki ajatusta sekä vauvan että oman jaksamiseni kannalta.. 45min-1h heräily ei vauvallekaan oo ihan "terveellistä".. Ja joo.. en tiiä hampaista.. Ei mun mielestä mitenkää ikenet punota tms. Järsii kaikkea kyllä erittäin antaumuksella...

TIILA joo, en mä sillä siitä vierottanu että se haitaks olis tms. Itekin ajattelin alunperin jotain 1v vierotusta. Mutta muutama kuukaus unettomana (sekä ite että lapsi) johti tähän päätökseen.. Muutenhan tyttö nukkuis, eli ei mitään valvomisjaksoja yöllä.. sammu samantien ku sai tutin takas suuhunsa..

SIksipä tätä kyselenkin.. että onkohan kyse vaan tutin "ikävästä" eli "vierotusoireesta" ja siitä et se oli kova unille meno assosiaatio. Vai siitä et tarvii vielä "imeä" jotain.. En haluais sitä iloa väkisin lapselta viedä jos se jotenkin on tarpeellista kehityksen tms kannalta.. Joten siks mietinki että onko tää hetkellinen "ongelma" vai niin kauan ku mahd. imutarvetta on. Siinä tapauksessa ennemmin valitsen sen tutin nostelun ja katkonaiset yöt kuin tätä itku rumbaa kuukausiksi..

MUOKS unilelu ja rätti on. Olleet jo kuukausia mukana sängyssä.. mut ei tyttö ihan hoksaa niiden "ideaa" vaikka aktiivisesti niitä "tuputan.."

Kannattaa niitä unilelua ja rättiä vaan sitkeästi laittaa sinne kainaloon, vaikkei vielä ymmärräkkään niiden ideaa. Ja tuossa iässä (5-6kk) on ilmeisesti aika tavallista että alkaa heräillä tiheämmin ja kehitys, hampaat mm vaikuttaa tuohon heräilyyn ja myös imemisen tarve on todella suuri (luulisin) tuohon aikaan. Meillä kansssa oli siis tuolloin kausi et joutui monesti yössä käymään antaan tutin takas ja maitoa siis ei enää halunnut kuiten.. Se on raskasta, tiedän! 10 kuukauden jälkeenhän se imemisen tarve vähentyy ja joskus ennen tai 1v hujakoilla kannattaa harkita siittä tutista luopumista.
Meillä on ollut molemmilla lapsilla uni vaikeuksia tuohon aikaan enemmän, ja molemmilla oli myös tutti vain nukkuessa ja sit ihan hätä "tilanteissa" ja aina kun herätään niin tutti jätetään sänkyyn. Esikoiselta päätin siinä vaiheessa vierottaa tutin kun ei olisi halunnut ensimmäistä kertaa sitä jättää sänkyyn, oli varmaan jotain pikkasen vajaa 1v. Ensin jätin vain päiväunilta poissa, ja kun ei sit sen perään itkenytkään niin jätin jo samana iltana yöuniltakin poissa sen.. Ja siis se jäi sillä poissa =) oli helpompaa kuin luulin. Mut lapset ovat erilaisia ja nyt alkais olla käsillä tältä nuoremmalta jättää tutti poissa ja kauheasti nyt jännittää et kuinkas onnistuu.. Ikää hällä pikkasen reilu 10kk ja tässä seuraan tilannetta et missäs vaiheessa jätän poissa, nyt on tulossa just hammas läpi, niin tähän syssyyn en sitä ota poissa. Meillä on unipupu ja rääsy =) nukkumis apuna... Jaksuja sinulle ja itse päätät miten ja milloin vauvan on hyvä luopua tutista ja kyllä sinä sen parhaiten äitinä tiedät. Jaksuja :hug:

PIKU joo, niinhän se on. Tää heräily vaan on ollu kuviossa siitä saakka ku "sai" tutin nukkumaan mennessä eli jo 2-3kk iästä. Siihe asti huusi illat (koliikki??) ja toivoimme että pääsisimme siihen tilanteeseen että nukkumaan meno olisi mukavaa. Ja näin kävikin.. Tutti tuli sitten vaan "annettua" sen enempää ajattelematta. Sitä ennen n. 1kk iästä alkaen olin käyttäny sitä vaan imetyksien välissä,en unilla..
Mut joo.. Tuntuu et pitäskö ottaa aikalisä vai sinnikkäästi jatkaa..

Kauniskuu: Tuli vaan mieleen, että 6 kk:n iässähän useimmilla on ns. tiheän imun kausi. Tiedän, että teidän tyttö saa maidon pullosta, mutta voisiko kova imemisentarve selittyä osittain tiheällä imulla? Osittain varmaan on sitä uniassosiaatiota, eli liittää tutin imemisen rauhoittumiseen ja nukahtamiseen.

Vaikea tilanne kyllä, koska ei ne lyhyet unipätkätkään vauvalle (tai äidille!) hyväksi ole. Toisaalta, ei se vauvan nukkumattomuus nyt ilman tuttia ja yliväsynyt itku kovin mukavaa ole. Mä ehkä sinnittelisin vielä pari päivää, ja jos ei näytä paremmalta, niin antaisin tutin takaisin ja koettaisin myöhemmin uudelleen. Oletko nyt soittanut neuvolaan ja kysynyt mielipidettä tähän tilanteeseen? Jaksamista kovasti! :hug:

Kiitti PANTSU... Joo.. Mainitsin neuvolassa ja ne oli samaa mieltä että unien ja kaikkien jaksun kannalta kannattaa kokeilla. Sen enempää ne ei osannu (yllätys..) sanoa. Toi imukausihomma voi olla tottaki.. Tosin pullo ei tunnu olevan "se juttu" joten siks mietin et onko vähä sama homma ku tissillä joillaki, et haluais imee muttei halua ruokaa.. :/
Joo.. Pitää yrittää katsoa ja nukuttaa päikyt keinolla millä hyväänsä. Saattaa olla että hommeli tasottuu kunhan unimäärä/vrk on riittävä ja tasottuu.

On tääkin.. Pikkasen typerä olo. Ensin "väkisin" opetti tutille ja nyt sitte siitä törkeesti pois :ashamed:

Heh, tuli tuosta väkisin opettamisesta mieleen... Et meillähän tämä esikoinen ei myöskään syönyt tuttia alkuun, vaan minä opetin sen hälle silloin 5kk iässä et sain hänet nukahtamaan ilman tissiä :saint: tai siis niin et maidon tietty sai tissistä, mut sit ettei nukahtanut siihen rinnalle vaan tutin ja unilelujen kanssa sänkyyn :D eli opetettu on täälläkin, ja juu kyllä mullakin alkuun silloin tuntu kun ennen vuotta vierotin tutista, et hulluko olen, et lapshan on ihan vauva vielä... mut tosiaan en halunnut et jää tuttiin kovin riippuvaiseksi.. ja en oo kyl sitä vieroitusta katunu, kun oken seurannut vierestä kuin vaikeaa on vieroittaa reilut 2v tutti...

Ja siis tää nuorempihan opetettiin joskus 2kk syömään tuttia kun äitin piti saada vauva "hiljaiseksi" että voi hoitaa reilut puoltoista vuotiasta esikoistakin väliin :ashamed: kun meillä on ikäeroa näillä 1v5kk...Mut siis pointti oli et molemmat on opetettu syömään tuttia B)

Meillä oli myös esikoisella koliikkia..raskasta aikaa oli :/ sit nautinkin kuopuksen vauva ajasta ihan kauheasti kun hän on kuitenkin ollut se ns. helpompi vauva.

Jaksuja sulle kovasti :hug:

Kyllä tuo minusta kuulostaa vahvalta uniassosiaatiolta, meillä on vastaava mutta tissiin!
45min-1h on just vauvan normaalin unisyklin pituus eli siinä vaiheessa vauva havahtuu, ja jos on tottunut tissi (tai tutti) suussa nukahtamaan niin ei saa unta ilman...
Itse olen juuri yrittänyt muuttaa vauvani (9kk) uniassosiaatiota ns. Pantleyn irrotusmenetelmän avulla (lainaus toiselta foorumilta):
Pantleyn irrotusmenetelmää käytetään, jos ongelmana on vauvan nukahtaminen rinnalle. Siinä otetaan tissi pois vauvan suusta ennen kuin vauva nukahtaa ja tarvittaessa painetaan kevyesti leuasta suuta kiinni, jottei vauva ala hamuamaan tissiä uudestaan. Jos vauva alkaa itkeä, laitetaan tissi takaisin suuhun, mutta otetaan taas pois ennen kuin vauva nukahtaa. Tätä toistellaan sitten niin kauan kuin on tarve kunnes vauva lopettaa hamuamisen (tosin jostain olen lueskellut, että joidenkin vauvat on niin itsepäisiä, ettei 20 kerran toistokaan auta!).

Samaa menetelmää voi kirjan mukaan käyttää myös unitutin kanssa.

Meillä tuntuu kyllä tuo menetelmä toimivan jo muutaman yön perusteella, vaikken ihan näin nopeita tuloksia odottanutkaan kun assosiaatio on ollut niin kovin vahva (olen antanut nukahtaa alusta asti tissille). Kannattaa varmasti kokeilla, jos ei muutakaan keksi!

Ja hampaita tosiaan voisi olla tulossa myös, sopisi iän puolesta hyvin kuvaan ja muutenkin!

Yhteistyössä