Imelletty perunal./tuuvinki ja pakastaminen??

  • Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti
kysymys
Pakastatteko imellytetyn perunalaatikon (minun tapauksessani hämäläinen perunatuuvinki) raakana vai paistettuna? Muita vinkkejä hyvän laatikon tekoon, kiitos? (anoppi epäilee onnistumismahdollisuuksiani, joten please helppiä rakkaat kotihengettäret ;) ).
 
Änkeän samaan ketjuun kysymykseni kanssa...

Kun perunalaatikon ohjeessa sanotaan et sitä pitäis pitää 50 asteen lämmössä imeltymässä, ni mihin mä sen laitan imeltymään kun meillä uunissa pienin mahdollinen astemäärä on 150?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Laura08098:
Änkeän samaan ketjuun kysymykseni kanssa...

Kun perunalaatikon ohjeessa sanotaan et sitä pitäis pitää 50 asteen lämmössä imeltymässä, ni mihin mä sen laitan imeltymään kun meillä uunissa pienin mahdollinen astemäärä on 150?
Muu lämmin ja vedoton paikka (saunan jälkilämpö tms.) tai hellan päälle, kun leivot uunissa jotain.
 
auringonkukka-75
Se laatikko imeltyy kyllä ihan huoneenlämmössä ja sitten pitkä paistoaika matalassa lämmössä uunissa. Jos pitää pakastaa, niin kannattaa pakastaa se laatikko raakana. Se lisää makeutta. Ja jos valmiiksi paistetun laatikon pakastaa, niin sulatettuna se ei enää ole niin pehmeää ja löysää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Laura08098:
Änkeän samaan ketjuun kysymykseni kanssa...

Kun perunalaatikon ohjeessa sanotaan et sitä pitäis pitää 50 asteen lämmössä imeltymässä, ni mihin mä sen laitan imeltymään kun meillä uunissa pienin mahdollinen astemäärä on 150?
Muu lämmin ja vedoton paikka (saunan jälkilämpö tms.) tai hellan päälle, kun leivot uunissa jotain.
Mulla imeltyy ihan vaan huoneenlämmössä yön yli ja hyvää tulee. Mun lempparijouluruoka :p

 
Alkuperäinen kirjoittaja aamuntorkku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Laura08098:
Änkeän samaan ketjuun kysymykseni kanssa...

Kun perunalaatikon ohjeessa sanotaan et sitä pitäis pitää 50 asteen lämmössä imeltymässä, ni mihin mä sen laitan imeltymään kun meillä uunissa pienin mahdollinen astemäärä on 150?
Muu lämmin ja vedoton paikka (saunan jälkilämpö tms.) tai hellan päälle, kun leivot uunissa jotain.
Mulla imeltyy ihan vaan huoneenlämmössä yön yli ja hyvää tulee. Mun lempparijouluruoka :p
No sittenpä mulle saapi kertoa joku hyväksi havaittu resepti. Mä kun en ole tehnyt aiemmin kuin lanttu ja porkkanalaatikot.
Ja äidin reseptillä en tee kun se on niin pahaa...
Sillä kun tapana tuupata litratolkulla siirappia niin et se laatikko on uunista tullessaan kivikovaa karamellisoitunutta levyä.

 
auringonkukka-75
TUUVINKI

2 1/2 litraa perunoita
vettä
100g voita
1rkl suolaa
3 rkl vehnäjauhoja
5-8 dl maitoa

Pestyt perunat keitetään kuorineen, kuoritaan kuumina nopeasti ja survotaan soseeksi voin kanssa. Jäähdytetään vähän ja lisätään 1 rkl vehnäjauhoja. Peitetään esim. pyyheliinalla ja annetaan imeltyä muutama tunti, välillä lisätään loput jauhoista ja hieman sekoitellaan.

Lisätään sen verran maitoa, että saadaan sakeahkoa puuroa. Maustetaan nyt vasta suolalla. Seos kaadetaan yhteen tai kahteen voideltuun uunivuokaan, paistetaan noin 3 tuntia 150 asteisessa uunissa. Löystyy, paisuilee ja puhisee uunissa, joten tärkeää, että vuoka täytetään max 2/3 korkeudestaan.

- voi lisätä siirappia makeuden saamiseksi (minä laitan aina vähän)
- perunat voi keittää myös kuorittuina, jos ei halua aaton kunniaksi palovammoja peukaloihin
 
lisäkyssä
Alkuperäinen kirjoittaja siiri:
Itse teen peruna tuuvingit viimeisenä, paistan ja laitan jääkaappiin od. Pakkasessa maku muuttuu potuissa.
Kauankohan tuuvinki säilyy jääkaapissa? Eli voiskohan tehdä vaikka maanantai-iltana ja tiistaina paistaisi, niin onko hyvää loppuviikon?
 
auringonkukka-75
Tuuvinki on kyllä parasta heti tuoreeltaan. Meillä paistetaan aattona. Seuraavina päivinä sitä kyllä voi vallan mainiosti syödä, mutta ei se enää ole niin hyvää, kuin silloin aattona.
 
vierailija
Änkeän samaan ketjuun kysymykseni kanssa...

Kun perunalaatikon ohjeessa sanotaan et sitä pitäis pitää 50 asteen lämmössä imeltymässä, ni mihin mä sen laitan imeltymään kun meillä uunissa pienin mahdollinen astemäärä on 150?
Jäähdytä vedellä ohennettu sose 78 asteiseksi ja sekoita jauho. Eristä sose hyvin esimerkiksi useilla kerroksilla pyyhkeitä ja laita lämpimään paikkaan. Ehtii imeltymään hyvin sinä aikana kun jäähtyy 50 asteiseksi.

En kylläkään ymmärrä miksi pitää imellyttää 50 asteessa koska silloin vaati siirappia makeutukseksi.
 
vierailija
No sittenpä mulle saapi kertoa joku hyväksi havaittu resepti. Mä kun en ole tehnyt aiemmin kuin lanttu ja porkkanalaatikot.
Ja äidin reseptillä en tee kun se on niin pahaa...
Sillä kun tapana tuupata litratolkulla siirappia niin et se laatikko on uunista tullessaan kivikovaa karamellisoitunutta levyä.
Imelletty perunalaatikko.
Tässä varma ohje lyhyesti.

Tässä ohjeessa on otettu huomioon kaikki perunalaatikon imeltäsen perusteet ja tämän mukaan tehty imeltäminen ei voi epäonnistua, joten siirappia ja sokeria ei tarvita.

1. Kuoritaan perunat
2. Keitetään vähässä suolattomassa vedessä
3. Soseutetaan keitinveteen. Tarvittessa notkistetaan lisäämällä 80 asteista vettä. Vesi on tärkeä osa imellyttämistä
4. Jäähdytetään sose 77 asteiseksi. Korkeammassa lämpötilassa jauhot "palaa".
5. Lisätään jauho ja sekoitetaan soseeseen. Mitään muuta ei tässä vaiheessa lisätä.
6. Laitetaan 77 asteinen sose imeltymään 65-70 asteiseen uuniin. Tässä lämpötilassa tapahtuu alfa-amylaasireaktio ja beetta-amylaasireaktio.
7. Tarkistetaan imeltyminen noin puolen tunnin kuluttua. Lisätään jauho jos ei merkkiä imeltymisestä
8. Annetaan imeltyä 2-6 tuntia. Voi jatkaa muutaman tunnin - yön yli aamuun
9. Lisätään suola, voi ja maito. Voi maustaa. Siirappia ja sokeria ei tarvita.
10. Paista 130-150 asteessa 2-3 tuntia
 
Kuori hajoavat
No sittenpä mulle saapi kertoa joku hyväksi havaittu resepti. Mä kun en ole tehnyt aiemmin kuin lanttu ja porkkanalaatikot.
Ja äidin reseptillä en tee kun se on niin pahaa...
Sillä kun tapana tuupata litratolkulla siirappia niin et se laatikko on uunista tullessaan kivikovaa karamellisoitunutta levyä.
Imelletty perunalaatikko.
Tässä varma ohje lyhyesti. Sopii hyvin grilliaterialle. Grilliherkut sopii erinomaisesti kesäisen imelletyn perunalaatikon lisukkeiksi.

Tässä ohjeessa on otettu huomioon kaikki perunalaatikon imeltäsen perusteet ja tämän mukaan tehty imeltäminen ei voi epäonnistua, joten siirappia ja sokeria ei tarvita.

1. Pestään perunat ja kuoritaan pestyt perunat raakoina.
2. Perunat keitetään vähässä suolattomassa vedessä täysin kypsiksi. Tämä sopii hyvin kypsennettäessä hajoaville jauhoisille perunalajikkeille.
3. Perunat soseutetaan suoraan keitinveteen. Tarvittessa notkistetaan lisäämällä lähes kiehuvaa vettä. Usein keittovesi riittää. Vesi on tärkeä osa imellyttämistä
4. Jäähdytetään sose 72-77 asteiseksi. Korkeammassa lämpötilassa jauhot "palaa", eli menettää imeltämistehon lopullisesti.
5. Lisätään jauho ja sekoitetaan 72-77 asteiseen soseeseen. Mitään muuta ei tässä vaiheessa lisätä.
6. Laitetaan 72-77 asteinen sose imeltymään 65-70 asteiseen uuniin.
7. Imeltymisen edistymistä voi seurata maistamalla. Sekoitetaan imeltymisen aikana 2-4 kertaa
8. Annetaan imeltyä 2-4 tuntia. Maista, josko 2-3 tuntia imeltämistä riittää. Ylipitkä imeltymisaika saattaa huonontaa merkittävästi imeltymistulosta, koska makea maltoosi pilkkoituu edelleen vähemmän makeiksi yhdisteiksi.
9. Lisätään voi ohuina lastuina sulamaan soseeseen. Lisätään maito niin että saadaan notkea sose. Lisätään suola.
10. Laitetaan sose voideltuun uunivuokaan. Pinnalle lisätään voinokareita Paistetaan aluksi noin 200 asteisessa uunissa niin että pinta saa väriä. Kun pinta saa väriä, uunin lämpötila alennetaan 130-140 asteeseen ja annetaan paistua 2-3 tuntia. Näin voidaan paistaa lähes täysiä vuokia.
 
Niin kuin vanhaan malliin
Änkeän samaan ketjuun kysymykseni kanssa...

Kun perunalaatikon ohjeessa sanotaan et sitä pitäis pitää 50 asteen lämmössä imeltymässä, ni mihin mä sen laitan imeltymään kun meillä uunissa pienin mahdollinen astemäärä on 150?
Ota riittävä määrä perunoita vähintään noin 2-3 kg ja imellät massan lämmöllä.
Kuori perunat raakoina ja keitä mielellään hiukan ylikypsiksi suolattomassa VÄHÄSSÄ vesimäärässä. Arvioi keittoveden määrä niin että koko keittovesimäärä tulee soseeseen. Soseuta perunat mahdollisimman kuumina suoraan keittoveteen. Näin perunat soseutuu helposti ja liisteröitymivaara on pienimmillään.

Jäähdytetään sose suurta huolellisuutta noudattaen alle 78 asteiseksi. 73-76 astetta on hyvä lämpötila. Tämä osaltaan vähentää liisteröitymisvaaraa ja kokkaroitumisvaaraa. Jauhot voi lisätä alemmassakin lämpötilassa, mutta silloin liisteröitymisvaara ja kokkaroitumisvaara on ilmeinen.

Lisää vehnäjauhot kevyesti mutta hyvin sekoittaen 73-76 asteiseen soseeseen. Lisää vain tarvittaessa tilkka 73-76 asteista vettä. Tämä takaa sen että massalla on riittävästi lämpöä imeltämiseen.

Eristä sosekattila hyvin keittiöliinoilla ja anna imeltyä vaikkapa keittiön pöydällä 2-4 tuntia. Jäähtyessään 73-76 asteesta noin 63 asteeseen, sose imeltyy erittäin tehokkaasti. Imeltymisen edistymistä voi seurata maistamalla. Kanattaakin maistaa olisiko 2-3 tuntia riittävä imeltymisaika. Tämä menetelmä vastaa vanhanajan emäntien käyttämää imeltämistapaa.

Imeltyminen on valmis. Valmistusta voi jatkaa tästä normaaliin tapaan. Siirappia ja sokeria ei tarvita, ja maku saadaan imeltämällä.
 

Yhteistyössä