iltaisin, nukahtamisen hetkellä tuhektumisen tunne?

  • Viestiketjun aloittaja ev
  • Ensimmäinen viesti
ev
se on pelottavaa!!!!!!!!!!!! saatan havahtaa kesken unen saannin siihen etten saa henkeä. joudun vetää happea monen monta kertaa ja silti olen paniikissa etten voi nukkua, tuntuu että kuolen.

ja tämä ei ole kytköksissä mihinkään unen ensi"oireisiin"... se on niin vahva tunne. olen aivan hereillä enkä saa happea, en voi hengittää. se tunne on jotain aivan kamalaa.
 
"Raita"
Mulla oli ehkä samantapaista, elikkä kun nukkumaan menin niin tuntui kun joku kuristaisi, juoksin kaikki lääkärit läpi kunnes joku käski käydä hierojalla, niska ja kaula hierottiin muutamaan otteeseen ja kuristumisentunne oli poissa.
 
"hulda"
Mulla ihan samaa!! Ensimmäisinä kertoina menin paniikkiin, mutta nykyään rauhoitun ja hoen itselleni etten ole tukehtumassa ja vetelen rauhassa henkeä niin menee ohi. Minulla on myös usein nukkumaan mennessä vaikea hengittää. Tunne ettei saa happea.
Mulla on kyllä niskat tosi jumissa, voisko sillä olla yhteyttä tuohon. Unihalvaus on tietääkseni erilainen..
 
allikka
uskokaa tai älkää. Itse koin samaa yli vuoden verran ennenkuin menin lääkäriin. Löytyi refluksitauti. :/ Nyt syön lääkkeitä ja eipä ole tuntemukset palanneet!
 
"a.p"
ei mun kyllä närästä...

se on jännä tunne, olen nukahtamassa ja aivan yksikaksi havahdun siihen etten saa henkeä. nousen istumaan paniikissa ja haukon henkeä. tilanne menee ohi ja käyn uudelleen nukkumaan mutten voi rentoutua kun pelkään että se tukehtumisen tunne tulee taas. kunnes nukahdan uudelleen ja nukun aamuun saakka ilman ongelmia.
 
paniikkikohtaus?
Itselläni ihan sama juttu, toistunut useamman kerran. Reilu 2v.sitten ensimmäisen kerran, jolloin mies oli jo ambulanssia soittamassa, meni ohi kuitenkin.. Sen jälkeen muutamia kertoja. Nyt pitkän ajan jälkeen sain taas tuollaisen kohtauksen ennen nukahtamista ja se kesti pitkään.. Valvoin varmaan reilun tunnin sen jälkeen, ja itse kohtaus tuntui kestävän ainakin puoli tuntia vaikka rauhallisesti yritin hengittää ja hokea ettei ole hätää, en tukehdu ym. Samalla kun tuo tukehtumisen tunne tulee niin tunnen koko kehon valtaavan pistelyn/kuumotuksen. Ja itse olen siis rinnastunut nuo tukehtumiskohtaukset tuohon paniikkikohtaukseen! Kokeilepa haulla, että täsmääkö muut oireet tuohon paniikkikohtaukseen!

Ja mitä muut ehdotti noista niskoista ym. niin eipä ole tullut mulla mieleen sellainen, on nimittäin niskat jatkuvasti jumissa. Mut jotenkin en silti usko, että ois sellaisesta johtuvaa..
 
-minä-
[QUOTE="vieras";22695851]Unihalvaus, fasettilukko, niskat jumissa, paniikkikohtaus, allergia, paha stressi? Joku noista, veikkaisin.[/QUOTE]

Lisäisin tähän vielä kilpirauhasen, joillakin olen kuullut olevan tällaisia oireita nukkumaan mennessä.
 
"Neith"
mulla ne johtui ilmeisesti jostain refluksia taudin tyyppisestä (ei ole vielä tutkittu mikä on ihan oikeasti vialla) ja se tunne sitten aiheutti paniikkikohtauksen.. nyt kun tiedän mistä johtuu niin eipä enää tukehtumisen tunnetta ole
 
"vieras"
Mulla oli just tuollaista tukehtumisen tunnetta n. 3 vuotta sitten. Maatessani selällä sängyssä saatoin yht äkkiä ruveta haukkomaan henkeä. Myös toisinaan syödessä kävi niin ja etenkin jos vahingossa painoin kurkkua liikaa. Nieleminen oli myös hankalaa, jouduin syödessä nielemään useamman kerran saadakseni ruuan liikkumaan alaspäin. Syyksi sitten selvisi kilpirauhasen tulehdus, paisunut rauhanen painoi ruoka- ja henkitorvea, kortisoini hoito tehos. Eikä tunne ole tullut takaisin.
 
vierailija
Itselläni ihan sama juttu, toistunut useamman kerran. Reilu 2v.sitten ensimmäisen kerran, jolloin mies oli jo ambulanssia soittamassa, meni ohi kuitenkin.. Sen jälkeen muutamia kertoja. Nyt pitkän ajan jälkeen sain taas tuollaisen kohtauksen ennen nukahtamista ja se kesti pitkään.. Valvoin varmaan reilun tunnin sen jälkeen, ja itse kohtaus tuntui kestävän ainakin puoli tuntia vaikka rauhallisesti yritin hengittää ja hokea ettei ole hätää, en tukehdu ym. Samalla kun tuo tukehtumisen tunne tulee niin tunnen koko kehon valtaavan pistelyn/kuumotuksen. Ja itse olen siis rinnastunut nuo tukehtumiskohtaukset tuohon paniikkikohtaukseen! Kokeilepa haulla, että täsmääkö muut oireet tuohon paniikkikohtaukseen!

Ja mitä muut ehdotti noista niskoista ym. niin eipä ole tullut mulla mieleen sellainen, on nimittäin niskat jatkuvasti jumissa. Mut jotenkin en silti usko, että ois sellaisesta johtuvaa..
Minulla täysin samat oireet, jatkunut jo pari viikkoa. Oletko saanut jonkun diagnoosin asiasta?
 
vierailija
Hei! Olisin myös erittäin kiinnostunut tietämään oletteko saaneet syitä tietoomme? Itselläni juuri samanlaisia tuntemuksia muutama vuosi sitten usean kuukauden ajan... Sitten rauhoittui hetkeksi, mutta nyt taas palanneet! Juuri nukahtamassa säpsähdän hereille tunteeseen ettei henki kulje! Sitten olenkin ihan pirteänä ja menee monta tuntia ennen kun uni tulee... Tämä on niin kurja tunne! Itselläni todettu 2cm struumakyhmy, mutta tuskin aiheuttaa näin kovia oireita... Ja näitä vain alkuyöstä! Lisäksi palelen voimakkaasti yöllä ja ihoa nipistelee ja välillä lihakset nykii... Välillä myös outoja 'sähköiskuja' leviää pitkin kehoa, mutta nämä ei ollenkaan kipeitä! Myös asentohuimaus astui mukaan kuvioon pari viikkoa sitten! Näillä oirein ei oikein uni tahdo silmään tulla ja mieltäkin jo ahdistaa jatkuva oireilu... ☹
 
vierailija
Unihalvaus nyt ei ole tyypillisin vaihtoehto aikuisen ihmisen yöunissa. Se on satunnainen teini-ikään liittyvä oire. Sitä paitsi se ei reagoi noin, eli unihalvauksessa oikeasti saat happea, vaikka tuntuu ettet saa happa. No suurin osa vastaavista tukehtumisen tunteista liittyy ihan siihen konkreettiseen ongelmaan, että olet tukehtumassa. Eli nieulusi valahtaa veltoksi päästessäsi unen rajamaille tukkien joko osittain tai kokonaan hengitystien. Tämän sairauden virallinen nimi on obstruktiivinen uniapnea.

Paras ensioireiden tutkija on oma puolisosi. Kysy, että a. kuorsaatko ja b. tuleeko sinulla hiljaisia, eli hengittämättömiä jaksoja yöllä. Tauti on perinnöllinen ja yleisempi miehillä. Kannattaa siis selvittää myös sitä. Mutta varmin tapa on mennä lääkärille.
 

Yhteistyössä