Ilta ruisaalossa

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Heräsin lauantai aamuna aurinko paistoi silmiini. Olin unohtanut laittaa illalla verhot ikkunan eteen. Voi hitsi ajattelin olisi ollut mukava nukkua pitempäänkin. Kiroilin itsekseni että ei tässä enää pysty nukkua. Nousin ylös ja puin sortsit jalkaani ja laitoin taidan. Katsoin jääkaappiin oliko mitään syötävää. Kalja laatikko jossa oli viellä muutama olut. Tyhjä kananmuna kenno ja kasvisliemikuutioita. Eli kaljaa heti aamusta. Otin laatikosta tölkin. Ja avasin sen. Kylläpä maistuu hyvälle. Laitoin t paidan päälleni ja sortsit. Ja join kaljan loppuun. Täytyy lähtee hakee ruokaa kirosin.

vierailija
Avasin kortteli marketin oven. Ei näkynyt myyjää. Oli varmaan hyllyjä täyttämässä ajattelin. Otin korin käteeni ja kävelin maito kaapille. Avasin oven ja otin litran banaani jukgirtti purkin ja laitoin sen koriin. Käännyin ja jatkoin matkaa. Huomasin myyjän istuvan lattialla jä itkevän. Menin siihen viereen. Hän näki minut. Hän sanoi kyllä tämä ohi menee. Oletko varma kysyin hän nyökytti päätään ja nousi ylös. Lappasin koriin loput ostokset ja menin kassalle. Myyjä istui kassan vieressä ja pyyhki kyyneliä. Ei tä mitään poika kaveri jätti juuri. Kyllä tä mene ohi. Niin sanoin noin hyvän näköinen kyll löytää helposti uuden sanoin. Kiitos hän vastasi ja rupesi naputtaa tuotteita kasskoneeseen. 25.60 hän sanoin. Lykkäsin 30 euro neidille. Voitko maksaa kortilla hän kysyi. En viittiavata kass ennen

vierailija
Kello 8 hän sanoi. Voi tulla hyypäreitä jotka yrittävät varasta sen. On mulla ja laitoin kortin koneeseen. Lappasin ostokset viikarin kesto kassiin. Saanko uuden poikaystävän kysyi kassa neiti. Kyllä vastasin. Ja varmasti hyvän sanoin. Jos olisin 20 vuotta nuorempi olisin jonossa. Sanoin. Kiitos hän sanoi. Otin kassin ja lähdin. Moikkasin ja avasin ulkooven. Olipa hieno aamu. Nyt viellä brekfast lautaselle ja rannalle. En kerinnyt kävelee monta askelta kun näin poliisi auton tulevan. Se pysähtyi eteeni. Ja toinen poliisi tuli autosta ja kysyi tulitko marketista. Vastasin kyllä. Sitten hän koski laittamaan kassin maahan ja kädet selän taakse. Laitoin kassin maahan ja kysyin miksi. Ole hiljaa ja tottele hän huusi. Laitoin kädet seläntaakse. Jolloin hän laittoi käsiraudat käsiini. Sitten hän avasi poliisi auton Taka oven ja käski minun mennä lähemmäs autoa. Toinen poliisi tyhjensi taskuni. Ja käski minun mennä istumaan poliisi auton Taka osaan. Minua rupesi vituttaa. Että olin hiljaa. Toinen katsoi lompakkoon ja otti siitä ajokortin. Vanha punainen. 18 vuotiaan otettu valokuva. Tä voi olla kenen vaan hän sanoi. Olin hiljaa. Oli Han siitä muutaman kymmen vuotta kun olin saanut sen. Sitten toinen meni ohjaamoon. Minä olin hiljaa. Toinen poliisi rupesi kyselemään vastasin lyhyesti ja vain siihen asiaan mitä hän kysyi. Hetken päästä toinen tuli ohjaamosta. Ja sanoi toi on väärä mies. Antoi muovikassin minulle. Kurotin kättä selän takaa. Jolloin toinen rupesi avaamaan käsirautoja. Olet värä henkilö. Hän sanoi. Minua vitutti että olin hiljaa. Otin kassin ja lähdin kävelee. Vilkaisin vielä taakseni ja Näin kun poliisit menivät markettiin. Kävelin kotiini ja laitoin ruuat jääkaappiin. Sitten kaadoin jugurttia pitkään lasiin. Maistoin siitä pirkäll kulaukseela kyllä maistui hyvälle. Viellä paistettut munat pekonilla ja tomatilla. Niin päivä lähtee ajattelin. Sitten soi puhelin. Äskeiset poliisit soittivat ja pyysivät tulemaan markettiin. Sanoin että syön aamiaisen ensin. 10 minuutin päästä laitoin lenkkari jalkaan ja avasin oven. Poöisit olivat vastassa ulkoovella. Sanoivat että minun on lähdettävä heidän mukaansa. En voinut kun ihmetellä. Ulkona näin kaupan myyjättären juttelevan jonkun polisin kanssa. Varmaan minua epäillään kaupan ryöstöstä ajattelin. Ja hyppäsin poliisi auton takatilan. Ovi laitettiin kiinni ja auto lähti liikkeelle. 30 minuutin päästä se pysähtyi ja toinen poliiseista avasi oven. Minut ohjattiin sisälle polisitaloon. Siellä oli vastassa joku vanhempi poliisi joka ohjasi minut huoneeseen. Hän puhui kännykkään. Käski minun istua. Kävelin pöydän luokse ja istuin tuolille. 5 minuutin päästä hän lopetti puhelun. Sitten hän sanoi että odotellaan viellä ainakin puolituntia että saavat katsottua valvonta kameran nauhat. Hetken päästä hän kysyi otanko kahvia. Ei kiitos vastsin. Istuimme puolituntia puhumatta. En tiedä kumpaa vitutti enemmän. Sitten tuli naispoliisi ja pyysi poliisia mukaansa. Jäin yksin huoneeseen. Istuskelin siinä ja kirosin. On tää hullua käyn kaupassa ja joudun poliisi laitokseen. Sitten tuli Nais poliisi ja sanoi että voin lähteä. Kysyin millä pääsen kotiini. Minulla ei ole kukkaroa mukana ja on aika matka kävellä. Olet nyt vpaa lähtemään hän toisti. Voi perkele sanoi. On tää hullua jatkoin. Lähin kävelemään kohti ulko ovea. Avasin oven ja aloin kävelee kotia kohti. Kävelin aurajoen rantaan ja jäin istumaan. 30 km kävely kotiin on tää paskaa. Täytyy keksiä jotain. Lähin kävelemään aina kun näin polkupyörä paekoss tarkastin oliko joku auki. Jatkoin kävelyä 30 minuutin kohdalla natsasi hyppäsin pyörän päälle ja aloin polkemaan. Menihän siinä 2 tuntia kun koti talo alkoi näkyä. Kaaroin pihalla joss oli poliisi auto. Laitoin pyörän seinustalle. Ja kävelin portaikkoon. Kun poliisiauton ovet avautuivat. Tpäoinein kysyi nimelläni olenko se olen vastasin. Mutta ensin haen kyll lompakon kotoa sanoi. Poliisit tulivat mukaani. Ja sanoivat että minun pitää lähteä heidän mukaansa. Menin taas istumaan poliisiauton takaosaan. Ja 30 minuutin päästä olimme poliisilaitoksen pihalla. Minut viettiin istumaan samaan huoneeseen. Sitten tuli pitkä laiha poliisi paikalle. Kynsi kuk olen ja mitä kaupassa tapahtui. Kerroin hänelle että minut on jo kerran passitettu rahattomana kotiin en kerro enää mitään pitäkää minut täällä. Siihen sti että tässä on jotain tolkkua. Hän sanoi jotain lakiin vedoten olin hiljaa. Ja katsoin seinää. Sitten Hänkorotti ääntään ja uhkaili jotain katsoin vain seinää. Pia tuli taas sama naispoliisi ja he menivät pois huoneesta. Sen jälkeen naispoliisi tuli luokseni ja kysyi miksen ole halukas yhteistyöhön. Sanoin että passitti minut kotiini rahattomana. 30 km on pitkä matka. Hän sanoi jotain en viitsinyt kuunnella. Katsoin vaan seinää. Hän poistui huoneesta ja toinen poliisi tuli takaisin. Hän kysyi jotain katsoin vaan seinään. Alkoi janottaa. Mutta tiesin että en saa vettä jollen vastaa heille. Tunnin päästä tuli varmaan joku esimies Hän totesi että voin lähteä. Jos tulen huomenna kuulusteluihin. Kysyin kuka maksaa matkat. Sinun täytyy kulkea omalla kustannuksella hän sanoi. Ju ju sanoin jä lähdin ulos. Kävelin linja auto asemalle. Ja hyppäsin linja autoon. Kotiin päästyäni pakkasin tavaroita rinkkaan. Heitin puhelimen pöydälle ja kävelin markettiin ostin erilaisia kuiva ruokia 2 muovikassillista. Myyjä kertoi että aamulla oli kaupassa tapahtumat ryöstö ja myyjä oli pahoinpidelty. En oikeasti välittänyt enää vaan suuntasin kotiin laitoin ruuat rinkkaan. Päätin viellä varmuuden vuoksi nostamaan käteistä pankki automaatista. Kävin nostamassa 300 euroa arvelin sen riittävän kuukaudeksi ainakin. Kävin viellä ostamassa r kioskista piripää puhelinliittymän. Muistin että minulla oli vanha nokin puhelin laatikossa laitoin sen lataukseen. Sen akku alkoi pikkuhiljaa täyttyä. Laitoin siihen pripeid puhelin kortin ja sammutinsen ainoastaan ltaus päälle 20 laitoin rinkan selkään. Otin puhelimen taskuuni ja laturin ja lähdin ulos. Otin kellarista polkupyörä. Sotkin eteen päin. Kohti itää. Siellä on muutenkin actoinia. Mutta rajalle oli ainakin 400 km. 2 tunnin pyöräilyn jälkeen tulin entisen 1 tien tauko paikalle. Hylätty kioski laiton pyörän lukkoon ja nostin sen kioskin taakse. Lähin kävelee metsään minua ei poliisi näkisi vähän aikaan. Alussa rinna tuntui raskaalta. Mutta kun matkaa taittoi niin tieto siitä että poliisi ei löydä minua vähään aikaan kevensi sitä.

vierailija
Parin tunnin päästä tulin vanhalle laavulle. Se oli unohdetun retkeilyreitin varrella. Katsoin sitä yön hämäryydessä mutta ajattelin että jos ei sada niin kyllä siinä yö menee. Keräsin puita nuotio paikkaan Kaasin sytytysnestettä ja heitin palavan tulitikun siihen. Laitoin kattilan ritilälle joka oli tulen päälle lisäsin siihen vettä ja valmiin pasta keitoksen. Annoin senkypsentyä. 30 minuutin päästä söin ja laitoin makualustani ja makuupussin laavuun. Heitin viellä pari puuta tuli paikkaan ja rupesin nukkumaan. Aamulla heräsin linnun rääkäisyyn. Nyt ei ole kiirettä ajattelin. Mulla on kesäloma kukaan ei Kaipaa 3 viikkoon soitan viellä lapsille että eivät hermostu tai en soita ne tuntee minut. Keitin aamulla teetä ja jatkoin matkaani. Tä on joku vanha retkeily reitti kukaan ei oikeen liiku tääll enää. Joskus joku joka tietää tämän. Tiesin että 8 km päässä on järvi jossa on kalaa tai ainakin on ollut. Kävelin sitä kohti. Järvelle päästyäni pystytin teltan vanhan laavun viereen. Se oli kyllä lähes tuhottu. Aika ja vandaalit. Päätin jäädä tähän vähäksi aikaa harmitti kun ei ole radiota mukana. Päivät meni puita ja ruokaa tehdessä. Järvestä tuli ongella välillä ahvenia ja jotain särki kaloja. Mutta matoja oli vaikea löytää. Piti kävellä läheiselle vanhalle metsä niitylle. Lapista olisi ollut apua että ei olisi tarvinnut veistetyllä puulla kaivaa. Viikon päästä soitin pojalle. Ja ilmoitin asian hänelle. Hän lupasi informoida siskoaan. Sanoin etten pidä puhelinta päällä mutta olkaa huoleti. Soiton jälkeen vaihdoin leiritymis paikkaa. Kävelin 2 päivässä 40 kilometriä pienelle mereranna lähellä olevalle mäelle sen alapuolella oli mökki kylä ja siellä oli vesipiste.

vierailija
Oli ilta ja lähdin katsoman saisinko vettä astioihin. Kaivon viedessä oli hana jonka aikaisin. Ja laitoin pullon swm alle. Vesi virtasi pulloon ja se täyttyi nopeasti. Maistoin vettä. Ihan hyvä tä on. Täytin viellä kaksi muuta pulloa. Sitten paikalle saapui haalariin pukeutunut nainen. Moikkasin ja hän moikkasi takaisin. Sitten hän kysyi onko hyvä vettä. Onhan se vastasin. Olen tuolla Min päällä teltassa. Ja muistin että täällä on vesipiste sanoi. Jaa nainen sanoi. Mutta tä on kyllä tarkoitettu mökkiläisille hän lisäsi. Tiedän sen utta sianpenalta luvan parivuotta sitten käyttää tätä. Vai on pena antanut luvan ota sitten. Mutta pena. Myi tän mulle viime talvena ja muutti Unkariin. Vai on Pena saanut tarpeeksi. Se aina sanoi että se muuttaa vielä Unkariin. Joo keväällä autto munt alkuun ja lähti. Mutta onko pulmia kysyin. Vähän välillä on jotain pientä mutta hyvin niistä on selvitty. Nainen sanoi. Mutta toi penan vene saisi kyllä siirtyä muualle. Jaa sanoin. Se vaatii traktorin ja paikan ootko kysynyt kylä kaupalta. Sen pitäjällä on traktori. Kiitin viellä vedestä. Mitä vielä sanoi nainen. Lähin kävelee kohti leiriäni.

vierailija
Valmistin purtavaa ja ajattelin mennä jo nukkumaan kun näin kaivo naisen kävelevän mäkeä ylös. Moikkasin. Sain penalt aina luvan leirityä tähän. Et sinä lupaa tari tä menee jokamiehen oikeuksien piikkiin. Nainen sanoi. Ootko kaun hän kysyi varmaan pari päivää. Sit jatkan matkaa. On lomaa viellä. Tuu huomenna klo 13 käymään hän sanoi tarvi apua. Lupasin mennä auttamaan. Nainen käveli alas mäkeä ja menin nukkumaan..

vierailija
Aamulla heräsin lintujen liderrykseen. Rypesintekemään niukkaa aamiaista. Teetä ja näkki leipä. Otin viellä viimeisen pikku purkin tonnikalaa. Puolelta päivää aloin kävelemään kohti mökki kylää. Olin paikalla hyvissä join eikä naista vielä näkynyt. Pari mökin vuokraajaa oli rannalla. Hetken päästä nainen tuli. Olen Anu hän sanoi esittelin itseni. Tulen sanoi. Meidän täytyy vaihtaa 3 mökkiin jää kaappi niitä on vaikea. Yksin vaihtaa hn sanoi. Hilkalla oli päällään valkoinen kauluspaita mustat farkut. Hän käveli edellä. Tulimme ensimmäisen mökin luokse ja avasi oven otin jenkki kaapin pois syvennyksestä ja iroitin pistotulpan. Nostin sen oven viereen. Hilkka imuroi jääkaapin paikan ja pyyhki sen kostealla rätillä. Mitä näillä vanhoilla kaapelilla tehdään kysyin. Ne menee hävitettäväksi. Hän sanoi. Nostin vanhan jääkaapin ulos väkisin. Ja hilkka rupesi avaa uuden kaapin pahveja.. Nostimme uuden kaapin sisälle. Jätimme sen keittiöön. Sitten teimme sman jutun kahdessa muussakin mökissä. Näitä ei sitten voi heti laittaa päälle sanoin. Ei vastasi hilkka. Nostetaan ne hetken päästä paikalle. Laitan ne päälle vasta huomenna hän sanoi. Kello 10 noin kerkiät jäähtyä. Ennen asiakkaiden tuloa. Mutta nyt tarjoan sinulle ruokaa hän sanoi. Menimme viileään toimisto rakennuksen. Minulla on tuoretta savulohta ja uusi perunoita 15 minuuttia. Mitä juot hän kysyi. Vettä vastasin. Istui pöytään ja hilkka kattoi pöydän. Kohta oli perunat valmiit. Söin en puhunut. Oli se hyvä leiri ruuan jälkeen. Huomenna tulee mökit täyteen sanoi hilkka. Tuutko taas huomenna auttaa hän kysyi. Voin tulla jos saan kolajuomaa sanoin. Hilkka otti jääkaapista pulenlitran pullon ja antoi sen minulle. Sitten hän kaatoi minulle lasiin votkaa. Kaadoin kola pullosta kolaa votka lasiin ja maistoi. Kyllä tekee hyvänä sanoin. Hilkka korjasi astiat pois. Ja istui pöytään. Joi fantta. Pääset kyllä saunaan kin hän sanoi. Katotaan huomenna vastasin. Mutta mulla on juomapullot mukana vettä ottaisin.

Yhteistyössä