ilokaasu ja oksennus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Trillian harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Trillian harmaana

Vieras
Onko moni teistä kokenut ilokaasun haittavaikutuksen ja oksentanut? Olen herkästi pahoinvoivaa sorttia joka yrittää suoriutua tulevasta synnytyksestä ilman neuloilla laitettavia lääkkeitä... haluaisin käyttää ilokaasua, mutta sen kerrottiin aiheuttavan oksentelua... Kuinkas usein niin käy?

Mulla ainakin pisti pahoinvoimaan kauheesti!! Suu kuivui ja janotti mut kaikki tuli samantien takasi. Kyl se voi joillakin toimia mut ei mul tehny kyl mitään positiivista vaikutusta. Suosittelen kylpyä jos on vaan sellainen mahdollisuus se rentoutti tosi hyvin eli jos et halua lääkkeitä ottaa.

Olen käyttänyt ilokaasua kahdessa synnytyksessä. Ekalla kerralla se auttoi vain keskittymään, ei mielestäni vienyt hirveemmin kipua pois. Paha olo tuli vain siinä vaiheessa kun opiskelija laittoi kaasu-happi suhteen väärin, ->kaasua oli liikaa. Mutta olo korjaantu heti kun sai suhteen oikeaksi. Toisella kerralla siitä oli aika iso apu kivun leivityksessä eikä pahaa oloa ollut, kätilön mukaan osasin nyt ottaa sitä oikein, joten siitä oli apua.Mutta kannattaa ainakin kokeilla... :)

Mulla tuli ekan kanssa tosi paha olo kun en paniikissa osannut sitä oikein hengittää(vauvalla hätä),mutta kun uudelleen pääsi kaasuilemaan kolmosen kanssa niin tuntui kyllä auttavan eikä pahaa oloakaan ollut.

Mä en saanu ilokaasua synnytyksessä mutta en olis kyl ottanukkaan.. Oon kuullu vain huonoja juttuja ilokaasusta.. Kaverini ruepsi jopa kramppaamaan ilokaasusta ja lähes kaikille on tullut kuvottava olo ja oksu lentäny..

Mä oon muutekin herkkävatsainen ja reagoin kipuun mahalla niin mulla se oksu kyl lensi siellä ilman kaasuaki..

Se on kuulema aika yksilöllistä miten ilokaasuun reagoi, joten se ei varmaan selviä muuten kuin kokeilemalla. Nimittäin yhtä tuttua oksetti ennen kuin sai ilokaasua, mutta sen avulla olo parani ja oksettava olo meni ohi.

Mulle tulee yleensä kaikesta helposti pahaolo ja olen muutenkin herkkä kaikille aineille, mutta ilokaasusta ei tullut Ajattelin etukäteen, että siihen en koska. Kyllä niin kovat tuskat oli, että mitä vaan oli saatava. Ponnistusvaiheessa kyllä oksensin kerran, mutta silloin olin jo niin täynnä lääkkeitä, että se johtui niistä. Mulle siitä oli apua. Mieskin kokeili aikansa kuluksi, eikä tullut pahaolo. Sekaisin kyllä meni ja rentoutui :laugh:

Ennen synnytystä ajattelin että otan ilokaasua aivan varmasti. Kun päästiin sitten itse asiaan mulla oli jo muutenkin huono olo supistuksista että ilokaasu ei kiinnostanut. Ajatuskin siitä että vetäis jotain kaasua josta tulee huppeliin teki tosi pahaa...

Mutta eipä tosiaan ole kokemusta miten toimii...

Mielestäni taas ilokaasu oli minulle ainakin helpotus. Myönnetään et siitä tulee aika känninen olo, mut mulla ainakin se vei vähän supistuskipuja pois. Toimi siis ainakin minun kohdalla hyvin kun muisti alottaa hengittää ennen ku se supistus oli päällä. Kiskoin sitä kaasua aika tosissani ja kun olin synnyttänyt niin tunsin vielä maskin naamallani ;)

En ole herkästi pahoinvoiva ihminen. Raskauden aikana taisi olla kaksi kertaa sellainen huonompi olo, mutten oksentanut, oksennustauti mulla on ollut viimeksi varmaan viisi vuotiaana. En voi pahoin oikeastaan mistään, mutta ilokaasua otin yhden henkosen synnytyksessä ja laatta meinasi heti lentää! Ei ollut yhtään mun juttu, mutta sitä ei voi kukaan tietää etukäteen sopiiko vai ei. Jos ilokaasusta tulee huono olo se mitä luultavimmin loppuu nopeasti jollet sitten lisää sitä hengittele myöhemmin. Kannattaa kokeilla, toisilla se auttaa todella hyvin!

Mulle ei tullut pahaolo yhtään.Mies sano et olin ihan "kännissä" jo kun hän tuli synnytyssaliin n.puolituntia senjälkeen ku ite sinne olin siirtynyt.Aloin siis heti ottamaan ilokaasua ja vetelin sitä loppuun asti,koska epiduraali laitettiin väärään paikkaan ja se vei vain toisesta jalasta tunnon eikä siis auttanut mitään.

Mulla ilokaasulla on syntynyt kolme lasta,siis pelkän kaasun lievittämänä.Toiminut sis hyvin, joskus on sormet krampannut kun olen innostunut sitä liikaa vetämään ja joskus tullut paha olo, mutta oksu ei sentään ole lentänyt. Kaasun vaikutus häviää nopeasti ja ajoituksen oppiminen vie jonkn hetken, mutta oikein käytettynä voin suositella.Ihan hirveen kovaan kipuun se ei tietenkään riitä yksistään, mutta muuten tylpistää terävän supparin huipun semmoseksi, että taju säilyy :D

Esikoista tehdessä eräässä pienessä keski-suomalaisessa sairaalassa kätilö tunki mun naamalle sen ilokaasumaskin.No mullehan tuli julmetun huono olo siitä ja sanoin, etten sitä halua, kun oksettaa. Kätilö suuttui ja ärjäisi, ettei kukaan koskaan ole moista valittanut!
Samainen sairaala pari vuotta myöhemmin...jälleen ilokaasumaskia tarjottiin. Sanoin, että viimeks ei oikeen ollut hyvä idea kun oksettaa alkoi... Tämä kätilö kertoi sitten, että joillekin tekee oksettavan olon, JOS ilokaasua tarjotaan liian aikaisessa vaiheessa. Otin maskin ja olin ihanassa pikku pilvessa koko avautumisvaiheen ajan...eikä oksettanut yhtään!

Pääsinpä tuossa kokeilemaan ilokaasua, kun tutustuttiin synnytyssairaalaan. Ei tullut paha olo, mutta elämäni humala oli päällä jo kolmesta hengenvedosta! Oikein toimivalta vaikutti siis mun kohdalla! Tuli parempi mieli kun tietää edes vähän miltä tuntuu!

Mä oksensin jo siitä oks. tipasta. joka pirun supistuksen jälkeen lensi laatta ja sit synnytyssalissa se ilokaasu viel pahensi sitä. Oli sit pari viikkoa sellanen kiva polte ruokatorvessa ku vuorokauden melkein oksentanu ja aikas tiheeseen.

Yhteistyössä