Ilmoitusvelvollisuus kerrostalossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ärsyyntynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"ärsyyntynyt"

Vieras
Onko olemassa lakia,sääntöä tai määräystä että remontti- tms melusta pitäisi infota naapureita etukäteen? Vaikka kello olikin jo lähempänä yhdeksää,eipä ollut kiva pienten lasten kanssa herätä TODELLA KOVAAN porausääneen. Myös heti joulun jälkeen torstaina (ilmeisesti sama naapuri kun nyt) kuului todella kovaa meteliä,jota vauva pelkäsi.
Miten mun kannattais edetä? Käynkö soittamassa ovikelloa ja kysyn arviota moneenko metelöinti kestää,vai soitanko suoraan isännöitsijälle ja valitan? Melu on siis sitä luokkaa että täällä on todella epämukava olla,normaalia puheääntä ei kuule,telkkaria en viitsi huudattaa jne. Lapset onneksi rauhottuivat ensisäikähdyksen jälkeen.

Meidän naapuri tekee porailuremonttiaan 5-10 minuuttia päivässä. Tätä on jatkunut pari vuotta arkena iltayhdeksältä, viikonloppuna puolenpäivän aikaan. Eniten ihmetyttää, mikä remontti on kyseessä. Ja loppuuko koskaa?

Kohteliaaseen käytäntöön kuuluu kyllä ilmoitus portaikon ilmoitustaululla työnalla olevista remonteista, joista aiheutuu kovempaa ääntä. Käytännön toteutus onkin sitten eri asia.

Mutta. Remonttia saa aloittaa tekemään jo aamuseitsemästä lähtien, joten siihen nähden tuo lähes yhdeksän aikaan kuuluva ääni on jo ihan sallittua. Korville käyvää toki mutta siihen tottuu ja kestää vain sen remonttiaikansa.

Ne on niitä kerrostalon iloja.
Joku olisi saattanut porata jo tapaninpäivänä mutta naapurisi on kuitenkin kunnollinen järki-ihminen että teki sen vasta arkena jolloin se on ihan sallittua.

Älä nolaa itseäsi soittamalla isännöitsijälle.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;27804863:
Ne on niitä kerrostalon iloja.
Joku olisi saattanut porata jo tapaninpäivänä mutta naapurisi on kuitenkin kunnollinen järki-ihminen että teki sen vasta arkena jolloin se on ihan sallittua.

Älä nolaa itseäsi soittamalla isännöitsijälle.

Tiedän toki että arkisin remontointi on sallittua,mutta olen itse ollut siinä käsityksessä että siitä pitäis infota naapureita etukäteen.
Ja onko se itsensä nolaamista jos soittaa isännöitsijälle kysyäkseen tosta ilmoitusvelvollisuudesta..

Ei tavallisena arkipäivänä työaikaan porailusta tarvitse ilmoittaa mitään kellekään. Eri asia jos yhdessä asunnossa on alkamassa joku mittavampi remontti, joka tulee vaikuttamaan muidenkin asukkaiden elämään laajemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja älytöntä;27804955:
Ei tavallisena arkipäivänä työaikaan porailusta tarvitse ilmoittaa mitään kellekään. Eri asia jos yhdessä asunnossa on alkamassa joku mittavampi remontti, joka tulee vaikuttamaan muidenkin asukkaiden elämään laajemmin.

Kerrostalossa nyt vaan kuuluu ääniä. Jokaisella on oikeus tehdä remonttia. Ei naapurisi ole sinulle mitenkään tilivelvollinen aikeistaan. Taidat olla niitä kerrostalokyyliä, jotka rientävät ovisilmän taakse katsomaan, kuka tulee kotiin, kun kuulee oven käyvän.

[QUOTE="iina";27805025]remonteista pitää ilmoittaa isännöitsijälle[/QUOTE]

Vain tietynlaisista remonteista. Ei siitä, jos poraa jotain seinälle kiinnitystä varten tai muutoin nikkaroi kotona. Niistä remonteista, jotka pitää ilmoittaa isännöitsijälle, isännöitsijä itse valitsee ne, joista on aiheellista tiedottaa muille asukkaille, kaikista ei todellakaan tarvitse ilmoittaa muille vaikka isännöitsijän tiedossa ovatkin. Vasta jos vedet laitetaan remontin takia poikki tai muuta vastaavaa.

Uusien asetusten myötä Isännöintiliitto, Kiinteistöliitto, Suomen Kuluttajaliitto ja oikeusministeriö julkaisivat uuden oppaan jossa keskeisimmät neuvot.

Ilmoita aina näistä:

Osakkaan on ilmoitettava taloyhtiölle muun muassa näistä remonteista ja muutostöistä.

1. Parketin asentaminen muovimaton tilalle (voi vaikuttaa askeläänien kuuluvuuteen).

2. Wc:n, kylpyhuoneen ja saunan pinnoitteiden ja kalusteiden (ei lauteet) korjaaminen, uusiminen tai poistaminen, jos työ vaikuttaa vesieristykseen, vesi- tai sähköjohtoihin tai viemäröintiin.

3. Viemäri-, käyttövesi-, sähkö-, lämmitys- ja ilmanvaihtoperusjärjestelmiin liittyvien laitteiden asentaminen, muuttaminen ja poistaminen, jos laite voi vaikuttaa järjestelmän toimintaan (kuten lämmitysjärjestelmään kuuluva patteri- tai lattialämmitys, liesikupu, ilmanvaihtoon kytketty liesituuletin, lämminvesivaraaja, sähköliesi voimavirtajohdolla).

4. Putkien, viemäreiden, vesikalusteiden (kuten hanat ja wc-laitteen istuin) vaihtaminen ja asentaminen ja muut veden katkaisemista edellyttävät työt.

5. Pyykinpesu- tai astianpesukoneen asentaminen, jos koneen vesi- ja viemäriletkulle tai sähköjohdolle ei ole liitäntävalmiutta.

6. Asunnon ulko-oven lukituksen, ovisilmän, postiluukun ja huoneiston ulkopuolelle näkyvän pinnoitteen muuttaminen.

7. Kiinteiden sähköjohtojen vaihtaminen, asentaminen ja poistaminen (kytketty muuten kuin pistorasiaan).

8. Kantavien väliseinien muutokset, jos muutokset voivat vaikuttaa rakenteeseen kuten kantavuuteen ja eristävyyteen.

9. Kevyiden väliseinien purkaminen, siirtäminen ja rakentaminen, jos seinän sisällä on sähköjohtoja, tietoliikennekaapeleita tai vesijohtoja.

Lisäksi ilmoitusvelvollisuus voi koskea:

10. Lattia-, seinä- tai kattomateriaalin vaihtaminen (esimerkiksi seinien levytys), jos järjestely voi huonontaa ääni- tai lämpöeristystä tai vaikuttaa kosteuden siirtymiseen rakenteen kautta.

11. Altaan ja allaskaapin vaihtaminen, asentaminen tai poistaminen, jos vaikuttaa vesijohtoon, hanaan tai viemäröintiin.

... mutta älä tee ilmoitusta näistä!

Näistä ei tarvitse tehdä ilmoitusta taloyhtiölle:

1. Seinien tapetointi ja maalaus.

2. Lattiapinnoitteen vaihtaminen vastaavan kaltaiseen pinnoitteeseen (esimerkiksi parketin uusiminen, jos käytetään uudelle parketille suositeltua äänieristettä).

3. Kuivatilojen kuten eteisen ja olo-, makuu- ja työhuoneen kaappien rakentaminen, asentaminen ja poistaminen, jos operaatio ei vaikuta ilmanvaihtoon (ei peitä ilmastointikanavaa).

4. Märkätilojen kuten keittiön, kylpyhuoneen ja wc:n kaappien asentaminen, jos operaatio ei vaikuta vesieristykseen, viemäröintiin tai ilmanvaihtoon.

5. Jääkaapin, pakastimen, mikroaaltouunin, kuivauskaapin ja -rummun ja ilmanvaihtojärjestelmään kytkemättömän liesituulettimen asentaminen, muuttaminen ja poistaminen. (Eli laitteet, jotka eivät liity käyttövesi-, viemäri-, sähkö-, lämmitys- tai ilmanvaihtojärjestelmiin).

6. Pyykinpesu- ja astianpesukoneen asentaminen, kun vesi-, viemäri- ja sähköliitännät ovat jo olemassa.

7. Huonekorkeuden laskeminen, jos se ei vaikuta ilmastointikanaviin tai sähköjohtoihin.

8. Väliovien vaihtaminen ja poistaminen.

9. Taulujen, lamppujen ja koukkujen kiinnittäminen.

Lähde: "Opas huoneistoremonttien ilmoitusvelvollisuudesta ja käsittelymaksuista".

Ja tosiaan näissäkin ilmoitusvelvollisuus on VAIN taloyhtiölle EI naapureille.
Kohteliasta on toki isosta remontista ilmoittaa myös naapureille.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Täälä pitää ilmoittaa remonteista ja arivoidusta kokonaiskestosta. Jokasesta porauksesta jne ei sentään pidä laputtaa. Olihan se perkeleen rassaavaa kun yläkerrassa kesti tolkuttoman kauan remppa ja lattiapiikkauksen aikaan lapsi ei nukkunut päikkäreita ja pelkäs sylissä. Meteli oli hirveää. Tuossa kävi niin että kaikilla naapureilla meni hermot loputtomaan aamusta iltaan remppaan ja niille remppaajille oli isännöitsijällä asiaa. Joku raja ja kohtuus siinäkin on oltava. Mut se että klo 9 herää arkena poraan ni on voivoi.

[QUOTE="ärsyyntynyt";27804926]Tiedän toki että arkisin remontointi on sallittua,mutta olen itse ollut siinä käsityksessä että siitä pitäis infota naapureita etukäteen.
Ja onko se itsensä nolaamista jos soittaa isännöitsijälle kysyäkseen tosta ilmoitusvelvollisuudesta..[/QUOTE]

Ilmoittaminenko sen melun hävittää?

Ei tarvitse remonteista naapureille ilmottaa, ellei tule vesikatkoa tms. Porata saa päiväsaikaan, en usko että naapurisi nyt montaa viikkoa siellä remppaa. Kyllä meidänkin naapuri eilen jotain poraili ja lapsi sitä säikähti mutta ei tullut mieleenkään lähteä siitä kyselemään tai isännöitsijälle soittamaan.

[QUOTE="vieras";27805149]Ilmoittaminenko sen melun hävittää?[/QUOTE]

No ei tietenkään hävitä,mutta jos tietäisin etukäteen että esim huomenna kuuluu häiritsevän kovaa ja pitkään jatkuvaa meteliä lasteni päiväuniaikaan,voisin lähteä pois kotoa..

Sairasta että kun kysyn tietääkö joku onko olemassa ilmoitusvelvollisuutta,syytetään mua kyyläksi,kehotetaan muuttamaan omakotitaloon jne.. Aiemmissa kerrostaloissa joissa olen asunut on ollut tapana laittaa rappukäytävän ilmoitustaululle lappu jos aikoo metelöidä,just esim remonttia tehdä,juhlat tms.

Olen asunut aina kerrostalossa ja tiedän että ääniä kuuluu aina. Normaalit elämisen äänet eivät häiritse,ei esim suihkussakäyminen,kodinkoneiden käyttö yöllä tms. Oikeasti kova meteli on eri asia.

[QUOTE="ärsyyntynyt";27804926]Tiedän toki että arkisin remontointi on sallittua,mutta olen itse ollut siinä käsityksessä että siitä pitäis infota naapureita etukäteen.
Ja onko se itsensä nolaamista jos soittaa isännöitsijälle kysyäkseen tosta ilmoitusvelvollisuudesta..[/QUOTE]

On, koska mitään sanktioita ei tule, vaikka olisikin jättänyt noudattamatta tuota 'ilmoitusvelvollisuutta'.

[QUOTE="ärsyyntynyt";27805632]No ei tietenkään hävitä,mutta jos tietäisin etukäteen että esim huomenna kuuluu häiritsevän kovaa ja pitkään jatkuvaa meteliä lasteni päiväuniaikaan,voisin lähteä pois kotoa..

Sairasta että kun kysyn tietääkö joku onko olemassa ilmoitusvelvollisuutta,syytetään mua kyyläksi,kehotetaan muuttamaan omakotitaloon jne.. Aiemmissa kerrostaloissa joissa olen asunut on ollut tapana laittaa rappukäytävän ilmoitustaululle lappu jos aikoo metelöidä,just esim remonttia tehdä,juhlat tms.

Olen asunut aina kerrostalossa ja tiedän että ääniä kuuluu aina. Normaalit elämisen äänet eivät häiritse,ei esim suihkussakäyminen,kodinkoneiden käyttö yöllä tms. Oikeasti kova meteli on eri asia.[/QUOTE]

Ei meidän remonteissa ainakaan tiedetty sen tarkemmin, mihin aikaan päivästä kuuluu kovempaa ääntä. Työt etenevät eri tilanteiden mukaan, joita ei voi etukäteen ennustaa. Tuskin siis saat tarkempaa tietoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;27804908:
Näin. Ainoa toimenpide, johon sinun kannattaa nyt ryhtyä, on omakotitaloilmoitusten selaaminen.

Ei sekään ole tae hiljaisuudesta. Meille kävi pari naapuria valittamassa salaojaremontin aikaan metelistä.

Päiväsaikaan arkena tuo on täysin laillista. Taloyhtiön järjestyssäännöissä sanotaan yleensä milloin saa tehdä kovaäänistä remonttia, kun kaikilla ei se oma järki oikein toimi. Suosittelen lukemaan ne omat järjestyssäännöt.

Meillä uudet naapurit tekee remonttia omaansa tai jonkun firman remppaporukkaa näyttää olevan. Koululaiset ovat kovasti valitelleet, kun eivät ole saaneet nukkua aamuisin myöhään melun takia.

Järkevät ihmiset laittavat lapun että remontti kestää niin ja niin kauan ja siihen ja tähän aikaan päivästä. Jos siellä siis oikeata remonttia tehdään eikä ole mikään elämäntapaporari joka on liian rakastunut vehkeisiinsä.Niillä ei ole omasta mielestään velvollisuus ilmoitella ikinä mitään, naapurit häiritsevät hänen paukutuksiaan jos kehtaavat valittaa. Meillä on suureksi onneksemme ollut tälläinen naapuri viimeiset viisi vuotta. Mulkku mikä mulkku.

[QUOTE="iina";27805025]remonteista pitää ilmoittaa isännöitsijälle[/QUOTE]

No ei kaikista tarvitse ilmoittaa. Eikä muistaakseni pelkistä meluhaitoista tarvitse naapureille ilmoittaa, mutta esim sähkön/veden katkaisusta pitää .

Jos remontti aiheuttaa veden- tai sähkönjakelussa katkoksia, tulee siitä ilmoittaa naapureille, minä kellonaikana katkoksia tapahtuu.
Aattele omalle kohalle jos alkasit remonttia tekemään, että olisit ilmottamassa taloyhtiön asukkaille että "kohta porataan!" Ymmärtänet itsekin että on mahdotonta.

Yhteistyössä