Ilmeisesti vanhemmat jättivät portin auki ja lapsia karkasi päiväkodista :(

• Viestiketjun aloittaja "hoitaja"
  • Ensimmäinen viesti
"hoitaja"
Niin siinä on mitä ilmeisimmin käynyt, että pilttejään kuljettavat vanhemmat ovat jättäneet portin auki tai turvaketjun laittamatta ja lapsia on karannut täpötäyden päiväkodin pihalta.

Sitten lehtijuttu antaa tahallaan ymmärtää että valvonta ei pelaa. Mutta hoitajien on oikeasti pystyttävä luottamaan siihen, että kukaan ei jätä porttia auki, ja siihen että kukaan ei päästä ylimääräisiä lapsia portista!

Lapset katosivat päiväkodista - Äiti: "Miten on mahdollista?"

Joku voi ihmetellä, miten lasten karkaamista ei ole huomattu, mutta päiväkodeissa on sallittua, että noin 20 lasta voi olla yhden aikuisen vastuulla. Eli valvontaa on totta kai lisättävä, mutta se mm tarkoittaa sitä, että palavereita ei järjestetä ulkoiluaikana, ja sitä, että yleensäkin henkilökuntaa lisätään.

Kiitetään kaikki yhdessä sijaiskieltoa esim.

mä...
Ei, hoitajat eivät saa tuudittautua ajatukseen, että jokainen vanhempi sulkee portin. Yhden on oltava aina portin lähellä, kun lapsia on pihalla. Se nyt vaan on niin eikä siitä muuksi muutu.

sszzt
[QUOTE="hoitaja";30363712]Sitten lehtijuttu antaa tahallaan ymmärtää että valvonta ei pelaa. Mutta hoitajien on oikeasti pystyttävä luottamaan siihen, että kukaan ei jätä porttia auki, ja siihen että kukaan ei päästä ylimääräisiä lapsia portista![/QUOTE]

Minusta päiväkodin tehtävä on tuossa tilanteessa huolehtia siitä että portin kiinni laittamiseen pystyy luottamaan eli toisin sanoen sitä ei ole mahdollista jättää auki. Etenkin mikäli tietää että valvontaa ei ole mahdollista järjestää.

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;30363722:
Ei, hoitajat eivät saa tuudittautua ajatukseen, että jokainen vanhempi sulkee portin. Yhden on oltava aina portin lähellä, kun lapsia on pihalla. Se nyt vaan on niin eikä siitä muuksi muutu.
No kyllä mun mielestä vanhemmilla on vastuullaan katsoa, ettei portista tule muita, kuin omat lapset. Jos on epätietoisuutta siitä, kuka kuuluu kenenkin porukkaan, portin sumaantuessa, niin voi ihan reippaasti kysäistä, että kuka on kenenkin?

Ainakin meidän päiväkodissa on painotettu tätä jatkuvalla syötöllä, eikä lapsia ole ollut karkuteillä kertaakaan. Lisäksi tarkistavat pihalla lasten läsnäolon 15 minuutin välein.

• Tykkää
Reactions: Oisku
kauristus
Tottakai siitä pitää olla tarkka ketä siitä portista menee ja erityisesti jos menee useampi vanhempi lapsineen kerralla. Täällä kyllä päiväkodin hoitajat vahtii sen portin avaukset ja siitä menijät. Monesti siinä on useampi lapsi ihan vieressä ja useampi perhe menossa kerralla ulos portista.

"hoitaja"
Olet ilmeisesti tehnyt keksinnön, joka mahdollistaa yhden hoitajan jakaantumisen vaikkapa viideksi! Hienoa!

sszzt
[QUOTE="hoitaja";30363743]Olet ilmeisesti tehnyt keksinnön, joka mahdollistaa yhden hoitajan jakaantumisen vaikkapa viideksi! Hienoa![/QUOTE]

Keksintöjä on olemassa ainakin siihen että portit sulkeutuvat (ja myös lukkiutuvat) automaattisesti.

sszzt
[QUOTE="hoitaja";30363747]Jos olet lapsen maailmaan saanut aikaiseksi, sinun on oltava kykenevä tarkistamaan päiväkodin portista kulkiessasi että turvaketju on kiinni.[/QUOTE]

Entä jos se onkin joku muu kuin vanhempi joka portin aukaisee, satunnainen ohikulkija, naapuri koulun oppilas....

mä...
No kyllä mun mielestä vanhemmilla on vastuullaan katsoa, ettei portista tule muita, kuin omat lapset. Jos on epätietoisuutta siitä, kuka kuuluu kenenkin porukkaan, portin sumaantuessa, niin voi ihan reippaasti kysäistä, että kuka on kenenkin?

Ainakin meidän päiväkodissa on painotettu tätä jatkuvalla syötöllä, eikä lapsia ole ollut karkuteillä kertaakaan. Lisäksi tarkistavat pihalla lasten läsnäolon 15 minuutin välein.
Vastuu on, mutta kaikki ei sitä tee ja hoitajien vastuulla on seurata sitä porttia. Kun sinun oma PirkkoPetterisi jää auton alle niin helpottaako sinua tieto siitä, että jollain vanhemmalla olisi ollut vastuu sulkea portti? Tuskin. Varmin tapa on, että joku hoitajista on aina portin lähellä. Elektroniset heijastinliivit, jotka aiheuttavat portilla hälytyksen on tietysti varteen otettava vaihtoehto, mutta kustannussyistä tällaisia tuskin vielä hetkeen otetaan käyttöön. Siihen asti hoitajien on itse oltava hälyttiminä portilla.

vierass
Tuo nyt on täyttä shittiä, päiväkodissa on määritelty kuinka monta lasta saa olla yhdellä hoitajalla ja muistaakseni luku on siinä 4-7 lasta, ei todellakaan 20 lasta. Ja voin kokemuksesta sanoa että portti on aina vanhempien jäljiltä auki. Olen eskarissa ja portti varmistetaan ensimmäisenä.

mä...
[QUOTE="hoitaja";30363743]Olet ilmeisesti tehnyt keksinnön, joka mahdollistaa yhden hoitajan jakaantumisen vaikkapa viideksi! Hienoa![/QUOTE]

Justiinsa tuo on se asenne, miksi tällaisia tapahtuu. Yksi hoitaja pystyy olla viitenä keinujen luona ollessaan, mutta portin lähellä ei...

viera.s
No onhan tuo aika hurjaa, jos 3-vuotias lapsi on vuoden aikana päässyt karkaamaan portista 4 kertaa. Luulisi, että hoitajien sijoittumista pihalla olisi mietitty jo aiemmin, yhden tosiaan pitäisi olla portin lähettyvillä jos päiväkodin lasten vanhemmat ovat noin huolimattomia ja lapset karkailualttiita. Eihän toisten huolimattomuus niiden karkuun päässeiden lasten vanhempien vika ole, eivätkä he voi sitä töistä käsin ehkäistä.

Vaikka hoitajia olisi pihalla vähän, niin tuohon aikaan varmasti vähintään kaksi, joten portin valvonnan ei pitäisi olla mahdotonta. Toinen seisoo portin lähettyvillä ja valvoo lapsia yleisesti, toinen hoitaa akuutit puuttumista vaativat tilanteet. Ja ei minusta pitäisi olla mikään pakko järjestää palavereita ulkoiluaikaan, ne voi järjestää päiväuniaikaan. Tai jos kaikkien henkilökunnan jäsenten läsnäolo on tarpeellinen, päiväkodin sulkemisajan jälkeen.

"äide"
Kyllä se niin vaan on, että vanhempia voi olla niin monenlaisia ja niin moneen junaan, että ei kertakaikkiaan voida luottaa siihen, että portti menisi aina perässä kiinni. Hoitajat käyvät kyllä läpi koulutuksen ja ovat tarkkoja ja ammatillisia ja toki vanhemmillekin toitotetaan siitä portin sulkemisesta, mutta eihän nyt sen varaan voida laskea.

Tulee ihan mieleen, että kun vanhemmat laittavat pienokaisen tarhaan, niin ensin pitäisi kartoittaa toisten lasten vanhemmat, ovatko nämä kaikki huolellisia ja täyspäisiä jotta tietää uskaltaako lapsensa tarhaan laittaa. Ei se niin voi mennä.

Jospa tästä ikävästä tapauksesta olisi kuitenkin jotain hyötyäkin ja päättäjät havahtuisivat siihen, että päiväkodeissa tarvitaan lisää työvoimaa tai pienempiä ryhmiä. Vähän skeptinen kyllä valitettavasti olen...

harmaanaa
[QUOTE="hoitaja";30363712]Niin siinä on mitä ilmeisimmin käynyt, että pilttejään kuljettavat vanhemmat ovat jättäneet portin auki tai turvaketjun laittamatta ja lapsia on karannut täpötäyden päiväkodin pihalta.

Sitten lehtijuttu antaa tahallaan ymmärtää että valvonta ei pelaa. Mutta hoitajien on oikeasti pystyttävä luottamaan siihen, että kukaan ei jätä porttia auki, ja siihen että kukaan ei päästä ylimääräisiä lapsia portista!

Lapset katosivat päiväkodista - Äiti: "Miten on mahdollista?"

Joku voi ihmetellä, miten lasten karkaamista ei ole huomattu, mutta päiväkodeissa on sallittua, että noin 20 lasta voi olla yhden aikuisen vastuulla. Eli valvontaa on totta kai lisättävä, mutta se mm tarkoittaa sitä, että palavereita ei järjestetä ulkoiluaikana, ja sitä, että yleensäkin henkilökuntaa lisätään.

Kiitetään kaikki yhdessä sijaiskieltoa esim.[/QUOTE]

No tätä älytöntä uutisointien otsikointia voisi muuallakin miettiä, mitä lie alottelijoita ottaneet duuniin kun otsakkeet pitää repiä päin persettä

Ministeriön uusi linja: Työnantaja ei voi työllistää, vaikka tahtoisikin - Kotimaa - Uutiset - MTV.fi

"Jenis"
Kyllä tossa sais vanhemmatkin kattoa peiliin - kun ne kerran sen portin aukaisee, voisivat samalla katsoa että vain omat lapset lähtee mukaan, ja että se portti tulee lopuksi kiinni. Hoitajilla on varmasti muutakin tekemistä kuin toimia portsarina.

Pin
Jonkun kannattaisi varmaan seisoskella siellä portin luona ettei tuollaista enää pääsisi tapahtumaan ja vahtia sieltä päin laumaa. Ei siinä mitään, virheitä sattuu kaikille. Onneksi ei käynyt mitään.

vierass
[QUOTE="Jenis";30363871]Kyllä tossa sais vanhemmatkin kattoa peiliin - kun ne kerran sen portin aukaisee, voisivat samalla katsoa että vain omat lapset lähtee mukaan, ja että se portti tulee lopuksi kiinni. Hoitajilla on varmasti muutakin tekemistä kuin toimia portsarina.[/QUOTE]

Minun kokemukseni mukaan se lopuksi sulkeminen ei ole juurikaan ongelma. Paremminkin se portti jätetään auki, kun tullaan portista sisään ja haetaan se oma piltti. "Minähän vaan pikaisesti otan sen omani mukaan, turhaan tuota porttia siinä laittaa kiinni ja aukaista uudestaan"-mentaliteetti on usealla hakijalla. Siinä ehtii tapahtua paljon, kun hakee sen omansa sieltä pihan toiselta puolen, taluttaa hoitajan luo hyvästelemään ja lähtee pihasta.

"kahden äiti"
Meidän päiväkodin pihalla oli 3 porttia, joten kyllä se vain on portteja käyttävien vanhempien vastuulla huolehtia, että portit suljetaan kunnolla.

"..."
Minun kokemukseni mukaan se lopuksi sulkeminen ei ole juurikaan ongelma. Paremminkin se portti jätetään auki, kun tullaan portista sisään ja haetaan se oma piltti. "Minähän vaan pikaisesti otan sen omani mukaan, turhaan tuota porttia siinä laittaa kiinni ja aukaista uudestaan"-mentaliteetti on usealla hakijalla. Siinä ehtii tapahtua paljon, kun hakee sen omansa sieltä pihan toiselta puolen, taluttaa hoitajan luo hyvästelemään ja lähtee pihasta.
En ole itse meidän päiväkodissa törmännyt kertaakaan siihen, että portti olisi ollut auki. Ilmeisesi aika aluekohtaista, miten huithapeleita vanhempia lapsilla on.

mä...
[QUOTE="kahden äiti";30363927]Meidän päiväkodin pihalla oli 3 porttia, joten kyllä se vain on portteja käyttävien vanhempien vastuulla huolehtia, että portit suljetaan kunnolla.[/QUOTE]

Se on ihan hyvä, että sinua lohduttaa tuo ajatus, mutta todellisuudessa siihen ei voi luottaa. Tuo "velvollisuus" on niin jännä sana, kun sitä on niin kiva viljellä ajattelematta miten se käytännössä toimii ja noudattaako kaikki 100% sitä _velvollisuuttaan_. Kuten tuolla joku jo mainitsikin niin entä jos se on se koulusta palaava tylsistynyt teini, joka piruuttansa käy aukaisemassa portin aikansa kuluksi? Tai lasten vihaaja? Lohduttaudutko silloinkin ajatuksella, että jolla kulla muulla on velvollisuus pitää siitä portista huoli kuin hoitajilla? Tai jos hoitajilla ei ole vastuuta porteista niin helpostihan sieltä käy yks jos toinenkin namusetä vaivihkaa ottamassa mukelon mukaansa.

"hoitaja"
Ryhmät ovat liian suuria ja pahimmillaan ryhmäkoko ylittyy reilusti,jos kaikki puolipäiväiset ovatkin samaan aikaan paikalla.
Päiväkoti ryhmien kokoa kun ei lasketa niin, että siinä on vain se suurin sallittu määrä per aikuinen vaan ryhmäköko lasketaan prosentteina joten jos meidän ryhmässä kaikki (myös ne puolikkaat) ovat yhtäaikaa paikalla niin meillä on silloin 15 alle 3 vuotiasta vastuulla ja kun aamuvuoroon tullut lähtee kotiin puolen päivän aikaan niin 2 hoitajan vastuulla on silloin ne 15 alle 3 vuotiasta.
Tälle pitäisi tehdä jotain ennenkuin on liian myöhäistä.

"Jenis"
Meidän päiväkodissa ei onneks ole noin vastuuttomia vanhempia, en oo kertaakaan nähnyt jonkun tekevän noin. Toki meitä on moneen junaan.

kauristus
[QUOTE="kahden äiti";30363927]Meidän päiväkodin pihalla oli 3 porttia, joten kyllä se vain on portteja käyttävien vanhempien vastuulla huolehtia, että portit suljetaan kunnolla.[/QUOTE]

Ihanko tosissas luottasit kaikkiin maailman huithapeleihin jotka siitä portista kulkee jos todellisuudessa ne lapset kuitenkin olisi sun vastuulla hoitajana? Minä en ainakaan luottas pätkääkään.

Yhteistyössä