ilmavaivat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja perhonen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

perhonen

Vieras
Täällä yksi 12 viikoisen pojan äiti yrittää keksiä vauvan ilmavaivojen syytä omasta ruokavaliostaan. Täysimetän ja olenkin kuumeisesti miettinyt mitkä ruoka-aineet voisivat aiheuttaa ilmavaivoja maidon välityksellä.

Eli, kasataanko tänne sellaisia ruoka aineita, joiden olette käytännössä selvästi huomanneet aiheuttavan vatsan väänteitä. Itse kun en ole huomannut esim. paljon parjatun sipulin tai omenan niitä aiheuttavan, joten kaipaisinkin muita mahdollisia aiheuttajia ja nimenomaan omakohtaisia kokemuksia.

Myös muita helpotuskeinoja vauvan oloon toivon. Meillä jumppaus ja vatsan hieronta eivät ole olleet kovin kovassa kurssissa-->ei vitsi hieroa, kun poika huutaa suoraa huutoa koko ajan, vaikka hellästi sen teenkin.

Kiitos vinkeistä etukäteen!

Hei!

Itse huomasin, että omenat ja tuoreet herneet aiheuttivat meidän vauvalle pahat vatsanväänteet joihin auttoi disflatyl onneksi hyvin. Herneitä ei tarvinnut syödä edes paljoa kun jo vauva paukutteli ja itki masuaan, joten en ole sitten noita kahta edellistä syönyt. Voisin kuvitella, että erilaiset pavutkin tekisivät samaa, joten oletko syönyt papuja tai hernekeittoa jotka voisivat vauvan masua vaivata? Omaa kokemusta ei kaalista ole, mutta isolle ihmiselle esim. kaalilaatikko saatta aiheuttaa kaasuvaivoja, joten miksei vauvallekin.

Meillä piti omasta ruokavaliosta jättää pois maitotuotteet, suklaa ja kala. Kalasta tulee ihottumaa, maidosta ja suklaasta vatsavaivoja. Toisilla kaali, paprika ja esim. monet mausteet on aiheuttanut ongelmia. Muista kalkkilisä jos jätät maidon pois edes kokeilun ajaksi! Toivottavasti joskus helpottaa. :)

meillä poika myös kärsii ilmavaivoista. Ensin vaihdettiin d-vitamiinit jekovitiin ja sitten ruvettiin antamaan rela-tippoja iltasella. Nämä auttoivat hiukan varsinkin kun ainakin pari kertaa päivässä yritettiin vielä ujuttaa cuplatontakin.

Kokonaan ei väänteet ole loppuneet ja kysyinkin neuvoja mitä muuta voi tehdä ja neuvolasta sain seuraavat ohjeet:
*vauvan nukutus mahallaan; jalat koukussa ja vaikka jokin pieni tyyny mahan alla mutta vauvan täytyy osata jo kääntää itse päätänsä(meillä ei onnistu kun kaveri on vasta 4 vko)
*pierujumppa; eli jalkojen koukistus ja suoristus pumppausmaisesti (tämäkään ei meillä onnistu kun haraa niin kovasti vastaan)
*kantaminen päivällä rintarepussa (täristää kuten vaunut...seuraavana kokeilulistalla...vauva nimittäin tykkää autoajeluista ja vaunulenkeistä)
*iltakylpy hieman lämpimämmäksi kuin 37 astetta (toimii hyvin meillä rauhottavana ja rentouttavana ja vesi ollut 40 asteista)
*kapalointi
*kuukautiset; jos ovat jo alkaneet tai alkamassa voivat aiheuttaa vatsanväänteitä vauvalle kun hormoonit taas heittävät häränpyllyä myös maidossa
*ruokavalio; maito, tuoremehut, kahvi, pavut, herneet, kaali, ruisleipä voivat lisätä kaasua...kaikki mikä voi itseä närästää ja pierettää. Ja vältellä samalla aterialla esim. tomaattia ja sitrushedelmiä. Kasvikset kannattaisi kuulemma nauttia kypsennettyinä. Mansikat esim. helposti aiheuttavat allergiaa eli minimoida allergiaa aiheuttavia ruoka-aineita. Turvallisia maitotuotteita olisi kuulemma kaikki hapanmaitotuotteet eli siitä vaan tankkaamaan viiliä.

Lista ruokien osalta olisi kammottava, joten itse olen ainakin yritttänyt välttää pahimpia kaasun muodostajia ennen imetystä. Ilmeisesti imeytyvät rintamaitoon muutaman tunnin sisällä syömisestä. Ihan viimeiseen asti en ole vienyt... eihän sitä muuten saisi syödä muuta kuin perunaa...joten olen vain päättänyt välttää mausteita ja vähentää sokeria sekä syödä raa'at vihannekset ja hedelmät heti imetyksen jälkeen etteivät ole voimakkaimmillaan imetyksen aikana.

Mitään ihmeparannusta ei ole ollut huomattavissa, mutta hieman on tuo vääntely vähentynyt ja cuplattoman ansiosta piereksii sujuvammin ja relat auttaneet noihin yöuniin(välillä edelleen naama punaisena äheltää)...helpottaa kuulemma aikaa myöten muutamassa kuukaudessa...pahinta on se sydäntäsärkevä huuto kun ei oikein voi auttaa.

Otan itse myös kaikki ohjeet vastaan oikein mielelläni...meillä kun tämä on vasta niin alussa että tästä kärsitään vielä pitkään =(

Oletteko maitohappobakteereja kokeilleet? Rela Dropseja suosittelivat neuvolasta. Niitähän voi ottaa sekä äiti että vauva, mutta vauvalle tarkoitin.

Rela-tipat on kokeiltu, samoin cuplaton. Näistä ei ole ollut meillä mitään hyötyä. Jotenkin en viitsisi lähteä kokeilemaan tuota maidotonta ruokavaliota, kun oma ravitsemus kaventuu, ei pelkästään kalsiumin vaan myös proteiinien osalta huimasti. Jos olisin aivan varma, että pojan vatsavaivat johtuvat maitotuotteista niin ilman muuta sitä kokeilisin. Kaksi viikkoa vaan on aika pitkä aika kokeilla.