Ilman synnytysvalmennsuta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja synnyttämään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

synnyttämään

Vieras
Hei,

oletko mennyt synnyttämään ensimmäistä lastasi ilman minkäänlaista "synnytysvalmennusta"? Jos olet niin kertoisitko kokemuksistasi / ajatuksistasi.... olisiko ollut etua jos olisit käynyt s.valmennuksessa?

Te jotka olette käyneet s.valmennuksessa niin mikä oli paras oppimanne asia. Minulla ei ole mahdollisuutta mennä mihinkään s.valmennuksiin ja ottaisin ilolla vinkkejä vastaan... esikoiseni laskettu aika on 3,5 viikon päästä...

Olisiko siis jotain hyvää rentoutumistekniikkaa yms. vinkkejä minulle?

suuret kiitokset jo näin etukäteen! :)

Harva varmaan voi sanoa menneensä ilman minkäänlaista synnytysvalmennusta, jokainen varmaan on kuitenkin lukenu jotain ja jutellu kavereiden kanssa jne...Minusta nuo ovat ihan yhtä hyvää valmennusta, kun se varsinainen neuvolan järjestämä valmennus.

Mä en siis itse käyny ennen esikoisen syntymää valmennuksessa. Sillon en asiaa sen kummemmin miettiny, se vaan jäi, miestä ei kiinostanu ja en kehdannu yksin lähteä :laugh: .

Jälkeenpäin olen ajatellu, että oli hyvä, ettei käyny missään valmennuksessa, ei ollu turhia "näin minä synnytän" ajatuksia, kun kuitenkin paras tapa valmistautua synnytykseen on lähteä sillä mielellä liikeelle, että etukäteen ei tiedä mitä vastaan tulee, toimitaan sitten tilanteen mukaan. Lisäksi jokaisnen synnytys on erilainen, ainoa todellinen valmennus mitä voidaan antaa on kertoa mitä synnytyksessä tapahtuu, mutta mitään tarkempaa valmennusta siihen miltä mikäkin vaihe tuntuu, ei voi antaa, koska jokainen kokee synnytyksen niin eritavalla.

Mä menin ilman valmenusta ja mitään niin ihmeellistä ei tullut vastaan, että oisin ihmeissäni ollut silti. Mä en kerennyt valmennuksiin enkä kauhean kiinnostunut niistä ollutkaan, koska olen kirjoista ja netistä ottanut asioista selvää sen verran, että tiesin synnytyksestä riittävästi teoriassa. Kuitenkinhan se käytännössä menee jokaisella vähä eri tavalla.

Mutta hyvinpa tuo pimu tuli maailmaan ilman valmennustakin! ;)

=) en käynyt esikoistani odottaessa synnytysvalmennuksessa..ei mielestäni ollut tarpeellista käydä.
ja mielestäni juuri siksi synnytys meni todella helposti ja nopeesti..se oli myönteinen kokemus ilman valmennusta.
kuuntele vaan kätilön neuvoja ja pyydä kipulääkitystä silloin kun itsestäsi siltä tuntuu. ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.10.2005 klo 12:57 TAINA kirjoitti:
=) en käynyt esikoistani odottaessa synnytysvalmennuksessa..ei mielestäni ollut tarpeellista käydä.
ja mielestäni juuri siksi synnytys meni todella helposti ja nopeesti..se oli myönteinen kokemus ilman valmennusta.
kuuntele vaan kätilön neuvoja ja pyydä kipulääkitystä silloin kun itsestäsi siltä tuntuu. ;)

Meillä samoilla linjoilla metiin ja eipähän tarvinnu etukäteen pelätä tai jännittää!! Eikä kyllä olis ollu syytäkään! Likka syntyi helposti ja nopeesti! Neuvolan tätikin sano että teillä ketkä ette oo valmennuksia käynny synnytys sujuu "paremmin" (helposti,traumoitta)

Moi!

Mä menin synnyttään ilman valmennusta. Yksi kaverini oli vähän mua aikaisemmin synnyttänyt samassa sairaalassa ja häntä katsomassa käydessäni samalla tsekkasin paikat. Itse synnytyssaleja jne en etukäteen ollut nähnyt. Ultrassa kerrottiin,et mihin pitää sit tulla ja milloin.

En tiedä miten oilisin asennoitunut,jos olisin käynyt valmennuksessa...mutta kaikki meni hyvin ja terve poika syntyi. Ei jäänyt traumoja mistään. Ja kyllähän siellä paikanpäällä selviää suurinosa asioista kun ollaan synnyttämässä =).

Varmasti synnytysvalmennuksessa on hyvä käydä,jos siltä tuntuu. Itse en katsonut sitä tarpeelliseksi.

mä kyllä kävin, tai se oli oikeastaan vaan sellainen sairaalaan tutustuminen... Ihan hyvin pärjäs vaikka ei nyt niin valmentautunut ollutkaan... Tosin oli mukava mennä synnärille kun tunsi paikat jo entuudestaan...

Olen sitä mieltä että ei se valmentautuminen paljoa, auta - kyllä se vauva sieltä ulos tulee ihan itellään, tavalla tai toisella :)

Muutenkin olin itse lukenut lehdistä kaikkia juttuja mutta eipä niistä ollut hyötyä mun kohdalla synnytyksessä...

Tsemppiä synnytykseen :D

Minä kävin synnytysvalmennuksessa mutta sieltä ei juuri uutta tietoa saanut. Ainoa hyöty asiasta oikeastaan oli se että jäi aikaa ajatella onko valmis kestämään kipua ja tietämään missä synnytyksessä mennään vai haluaako sellaisen puudutuksen ettei tiedä mistään mitään muuta kuin monitorin kautta. Itse halusin siis kohdunkaulan puudutuksen että tiedän missä mennään. Olin siis valmis kestämään kipuakin. Olin tosin ajatellut asian niin että jos ei se riitä niin otan epiduraalin. Positiivinen mieli on kuitenkin paras vinkki mitä voin sinulle antaa. Itse olin päättänyt olla niin positiivinen kuin vain voin ja hoin koko ajan että ihanaa kun sattuu ja heijasin itseäni puolelta toiselle. Kipu oli helpompi kestää kun piti mielessä mitä tapahtuu ja mietti koko ajan miten synnytys etenee. Eli kun on avoin omalle elimistölleen ja kuuntelee itseään ja tuntemuksiaan voi tuntea kuinka lapsi alkaa laskeutua synnytyskanavassa. Liike auttaa rentoutumaan joten pysy liikkeessä niin kauan kuin saat luvan liikkua. Jos sinut komennetaan sänkyyn esim. ilokaasun takia niin vaihda kylkeä joka supistuksen jälkeen. Jos otat kaksi supistusta samalla kyljellä, huomaat että se toinen on kivuliaampi. Itse otin ilokaasua viimeiseksi puoleksi tunniksi. Silloin kannattaa olla hiljaa silmät kiinni ja kuunnella kipu sykäyksiä. Opin hyvin pian milloin maski kannattaa ottaa pois naamalta ja hengittää happea jotta se auttaa parhaiten. Jostain vain tiesin että kuinka monta kipusykäystä tulee vielä yhteen supistukseen ja otin maskin pois 3-4 sykäystä ennen kivun huippua. Ensimmäisessä synnytyksessä oli kyllä vielä opettelemisen makua, mutta toisessa tiesin jo tarkkaan miten kaikki etenee. Hymyily vaikka itsekseen ja leikinlasku rentouttavat myös. Siis kaikki positiivinen mitä keksit. Hae hyvä asento ja yritä nauttia ja hoe itselles vain positiivisiä asioita vaikka kipeää tekisikin. Parhaan synnytysvalmennuksen piti siis äitini joka sanoi minulle nämä samat asiat. Kätilöt vielä synnäriltä poistuttuani toivottivat minut uudelleen synnyttämään koska olin ollut niin positiivinen synnyttäjä. ;) Siis näillä eväillä uskon sinun pärjäävän synnytyksessä ilman valmennusta. Tsemppiä ja positiivista mieltä!

Hei jälleen,

tosi paljon kiitoksia tähän menessä vastanneille kun jaoitte tärkeitä kokemuksianne! Nyt minulla on uusia "eväitä" valmistautua tulevaan synnytykseeni.

Kiitos :flower:

No, moi!

Minä kävin sekä synnytysvalmennuksessa, että sairaalaan tutustumisessa, enkä oppinut mitään uutta, enkä mitään niistä asioista, joista olisi ollut hyvä tietää.

Esikoinen syntyi rv42+3 kiireellisellä sektiolla kolmen päivän käynnistysyritysten jälkeen... Synnytys ei käynnistynyt, niinkuin synnytysvalmennuksessa opetetiin. Tällaisia poikkeustapauksia on ja niistä tulisi mielestäni edes mainita.

Minulla kävi niin, että masennuin ihan kohtalaisesti synnytyksen jälkeen ja enimmäkseen siitä, etten tuntenut synnyttäneeni, koska en ennakko-opastuksen mukaan kuulunut minkäänlaiseen kategoriaan. Silloinen neuvolatätini ei välittänyt tästä pätkääkään vaikka mainitsin hänellekin asiasta.

Onneksi sain käytyä asian läpi tämän nykyisen neuvolan psykologin kanssa, enkä enää sitä murehdi, mutta nyt ainakin tiedän, ettei aina käy, niinkuin synnytysvalmennuksessa opastetaan - ihan turhaa touhua siis ainakin minun kohdallani...

Ja anteeksi vuodatukseni... Ei tainnut ihan vastata kysymykseen... poistuu nyt takavasemmalle... :ashamed:

Anteeksi kysymys aiheen vierestä, mutta puhutaanko noissa synnytysvalmennuksissa pelkästään alatiesynnytyksistä?? Kun itse vaadin/saan sektion, mut synnytysvalmennus olisi viikon päästä, eikä kyllä kiinnosta pätkääkään ellei siellä ole sektiosta :kieh:

Neuvolamme Helsingissä tarjosi perhevalmennuksen nimellä kolme 2 tunnin sessiota. Ekassa niistä oli luentoa synnytyksestä ja puolen tunnin synnytysvideo. Emme mieheni kanssa päässeet tuohon tilaisuuteen, mutta saimme videon lainaksi kotiin. Kaksi muuta perhevalmennuskertaa käsitteli enemmänkin vauvanhoitoa, vuorovaikutusta ja parisuhdetta. Lisäksi sai varata tunnin tutustumiskäynnin synnytyssairaalaan. Eli oliko tämä nyt sitten synnytysvalmennus?? Vai onko muualla tarjolla perhevalmennuksen lisäksi jotain synnytysvalmennusta???

Perhevalmennuksessa ei tullut esiin mitään oleellista, jota en olisi jo neuvolasta tai tutuilta kuullut tai kirjoista ja lehdistä lukenut.

Ja nyt sitten olen 99 %:n todennäköisyydellä menossa sektioon, ellei vauva sitten satu kääntymään raivotarjontaan.