ilmalämpöpumppu, lattialämmitys ja sähkölasku, neuvokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Vieras
Eli talossa lattialämmitys joka öisin päällä(yösähkö), kylpyhuoneessa ja kodinhoitohuoneessa jatkuvasti päällä.
Sitten varaava takka, jota lämmitän lähes päivittäin tarpeen mukaan.
ja tuo ilmalämpöpumppu... mutta en ole sitä käyttänyt, kun en oikein tiedä miten ja pitäs perehtyä aiheeseen paremmin jne.
eli, kun sitä sanotaan et tuo ilmalämpöpumppu pienentää lämmityskuluja... niin miten mun pitäs nyt tehdä? laittaa lattialämmöt pois ja ilmalämpöpumppua käyttää ja takkaa? vai pitääkö mun käyttää noita kaikkia? takkaa ainakin käytän, ja tuota lattialämmitystä on melkein pakko pitää keittiössä kun laattalattia on kovin kylmä ja meillä konttausikäinen...

neuvokaa? :)

Noh... se riippuu siitä, onko teillä huonekohtaiset termostaatit lattialämmityksessä. Jos on, niin sitten pistät ilp:n päälle ja annat käydä koko ajan. Silloin lattiapiirit ei lämmitä niin paljoa. Mut jos lattialämmitys ei ole termostaateilla, vaan se laatta varautuu joka yö johonkin tiettyyn lämpötilaan ulkolämpötilan mukaan, niin sitten ei kyllä ilp:stä ole mitään hyötyä. Tai no on, koska jos on lämpimämpi huoneilma, niin lattia ei ehdi jäähtyä niin paljon päivällä. Mut onkohan tuo ilp ja takka sitten vähän sama asia...

Sä pystyt muuten helposti katsomaan, mikä vaikutus sillä ilp:llä on sähkölaskuun. Ota ylös viikon ajan joka ilta/aamu sähkölukema sähkömittarista. Sitten pistät ilp:n päälle ja lämmität takkaa kuten edellisellä viikolla ja vertaat lukemia. Tämä tietysti vaatii, että muukin sähkönkulutus on suht samanlaista noina viikkoina ja että ulkolämpötila on myös suht samanlainen.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Noh... se riippuu siitä, onko teillä huonekohtaiset termostaatit lattialämmityksessä. Jos on, niin sitten pistät ilp:n päälle ja annat käydä koko ajan. Silloin lattiapiirit ei lämmitä niin paljoa. Mut jos lattialämmitys ei ole termostaateilla, vaan se laatta varautuu joka yö johonkin tiettyyn lämpötilaan ulkolämpötilan mukaan, niin sitten ei kyllä ilp:stä ole mitään hyötyä. Tai no on, koska jos on lämpimämpi huoneilma, niin lattia ei ehdi jäähtyä niin paljon päivällä. Mut onkohan tuo ilp ja takka sitten vähän sama asia...

hmm... siis joka huoneessa on nuo että voi säätää kuin paljon ne lämmittää tai laittaa kokonaan pois... eli onko ne sit termostaatit?

Eli jos mä laittasin ilp:n päälle, mut jättäsin kuitenkin lattialämmötkin päälle niin sähkölasku pienenis? nää on vaikeita, pitäs varmaan pyytää joku asiantuntija tänne kun en itse osaa.

Meillä sama yhdistelmä.Ollaan tehty niin,että aina kotona ollessa pidetään ilp päällä ja lämmitetään takkaa normaalisti ja laitetaan lattialämpöjä vaan pienemmälle.Vähän nopeemmin sisälämpötila laskee nuin,mutta ei haittaa,kun aamulla laittaa heti pumpun päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eli jos mä laittasin ilp:n päälle, mut jättäsin kuitenkin lattialämmötkin päälle niin sähkölasku pienenis? nää on vaikeita, pitäs varmaan pyytää joku asiantuntija tänne kun en itse osaa.

Mun mielestä lattialämpöä ei kannata ottaa kokonaan pois! Huonekohtaiset termostaatit tarkoittaa sitä, että jos huoneessa on jo termostaatin osoittama lämpötila, ei sen huoneen lattiapiirissä sitten kierrä vesi ollenkaan. Eli kyllä, säästöä pitäisi tulla. Tosin ihan hirveästi ei varmaan ole eroa, koska poltat tuota takkaakin joten säästöä tulee jo nyt.