Illan suuri postiluukku ongelma! Mitä lukee islantilaisten postiluukuissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Kun siis islantilaisillahan sukunimet tulee yleensä isän mukaan. Eli jos on vaikka pariskunta Johan ja Maria, niin poikien sukunimi on Johansson ja tyttöjen Johansdottir. Ja Johanin sukunimi on taas oman isänsä nimestä johdettu, eli vaikka jos Johanin isä on Eirik niin hän on Johan Eiriksson, ja Marian isä on Björn joten hän on Björnsdottir. (Jos nyt islantilaisilla on tuollaisia nimiä.)

Lukeeko luukussa "Eiriksson Björsdottir Johansson Johansdottir" vai kaikkien etunimet? Vai mitä?

Mä en saa unta, jos tää ei selviä.

"Islannissa on käytössä vain muutama sukunimi. Yleensä nimi muodostetaan siten, että isän etunimi liitetään -son tai -dottir päätteeseen. Esimerkiksi Lars Magnussonin poika voisi olla nimeltään Leif Larsson ja tytär Helga Svensdóttir. Naimisiin mennessään islantilaiset pitävät oman sukunimensä."

Ilmeisesti postilootaan tulee.. Larsson, Larsdóttir ja Svensdóttir. Onko heil edes postilootaa?

Mun perusturvallisuuteni ja luottamukseni maailmaan alkaa pian järkkymään nyt pahasti. Mä olen aina uskonut, että täällä tiedetään kaikki. Ja nyt tämä: Kukaan ei tiedä islantilaisten postiluukkukäytöksestä.

Joudun pian elämään en ainoastaan sen kanssa etten tiedä mitä islantilaisten postiluukuissa lukee, vaan myös sen elämää järkyttävän asian kanssa, että on asia jota palstalla ei tiedetä.

Puhelinluettelo ainakin menee kuulemma etunimen mukaan. En mä uskalla luottaa tohon, ettei niiden luukuissa lue mitään. Vai onko Islanti niin pieni maa, että kaikki tietävät missä kukakin asuu?

51be581fbe6f70493c2c035ed0637399.jpg

Pika-googletuksella löysin sen verran, että siellä aakkostetaa ainakin esim. puhelinluetteloon etunimen mukaan, mutta tosin kuitenkin sillä sukunimelläkin on suuri merkitys, että erottaa saman nimiset toisistaan. Tais jäädä yöunet täälläkin väliin tällä vauhdilla :)

Alkuperäinen kirjoittaja KaksiKertaaPienempi:
Mut mitenkäs sitten kun tuo Johan Eiriksson saapi vaikka pojan niin tuleekos siitä sitten Eirikssonson ja mitenkäs sitten seuraava jälkeläinen? :snotty:

eikun se on sitten Johanson, isän etunimen mukaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja KaksiKertaaPienempi:
Mut mitenkäs sitten kun tuo Johan Eiriksson saapi vaikka pojan niin tuleekos siitä sitten Eirikssonson ja mitenkäs sitten seuraava jälkeläinen? :snotty:
Eikös sille sitten tule isänsä etunimen mukaan eli Johanson??, en mä varma oo, mut eikö se menny niin että sukunimi muodostuu: isän etunimi+son/dottir riippuen onko tyttö vai poika.

Islantilaisessa puhelinluettelossa ihmiset on aakkostettu etunimen mukaisesti, sillä etunimi on virallinen nimi. "Sukunimi" ilmoittaa isän nimen eli kenen isän tytär tai poika on kyseessä. Kristin Einarsdóttir on Kristin Einarin tytär ja Páll Einarsson on Páll Einarin poika. Joitakin vanhoja sukunimiä on käytössä, mutta nykyisin laki velvoittaa ihmiset muodostamaan nimensä isän tai äidin nimestä.

http://www.iceland.org/fi/suurlahetysto/tietoa-islannista/koululaisille/

Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksessa sanotaan että tuo matronyymi eli äidin nimi sukunimessä on harvinainen, mut mahdollinen:

Jälkimmäistä nimeä eli isännimeä sanotaan patronyymiksi, ja se kertoo, kenen poika tai tytär henkilö on. Esimerkiksi jos Karl Magnússon on Jónin isä ja Anna Pálsdóttir on Jónin äiti, pojan koko nimi on Jón Karlsson. Jónin isännimi kertoo, että hän on Karlin poika. Vastaavaa äidinnimeä sanotaan matronyymiksi. Matronyymi on Islannin nimijärjestelmässä mahdollinen vaikkakin harvinainen. Esimerkiksi Anna Pálsdóttirin Helga-tyttären koko nimi voi olla Helga Annasdóttir.

http://www.kotus.fi/index.phtml?s=2287

Yhteistyössä