ikuisuusprojektimme kylpyhuone ja naurettava budjetti...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Niin... meidänhän pitäis rempata tuo meidän kylpyhuone. Saunaan tuskin tehdään muuta kuin kiuas vaihdetaan ja lattia laatoitetaan. Kylppärissä pitäis mennä kaikki uusiksi. Fiksuina ihmisinä haettiin jo laina remppaa varten, eli tilillä makaa nyt 10 000? remppaan varattuna. Muutama tuhat euroa KORKEINTAAN voidaan laittaa lisää mutta aiemmin ajateltiin että tuolla kympillä saadaan kylppärin lisäksi vaikka mitä laitettua.

Tietenkään me ei olla vielä saatu mitään aikaiseksi rempan eteen, eikä varmaan vielä aikoihin saadakaan. Mutta kävin aiemmin illalla katsomassa naapurin kylppäriä kun ovat sitä remppaamassa.

Hienon näköistä oli jo nyt, vaikka siis pahasti vaiheessa oli koko kylppäri. Ja he olivat myös kaataneet seinää, pienentäneet saunaa ja tehneet sen kokonaan uusiksi yms. Mutta SILTI... kyselin mikä budjetti: ei budjettia. Kyselin mitä arviolta menee tarvikkeisiin.... vastaus oli 8000?-10 000? pelkät tarvikkeet!!! Siihen sitte tietty miljoonat työt päälle |O |O . Ja naapuri tiesi sanoa että pelkkä kosteuseristyksen laittaminen maksaa n. 1800 ? meidän kylppäriin :o .

Mua jo aiemmin arvelutti tuo meidän summa remppaan, mutta nyt se kuulostaa jo suorastaan naurettavalta :'(

Me pystytään itse tekemään purkutyöt ja jotain pientä. Mutta aika paljon tarvitaan kyllä myös ulkopuolista työvoimaa.

Ja ei tosiaan oo kylpylän kokoinen :D . Ja kyllä noilla naapureilla olikin aika viimeisen päälle kaikki jutut. Pelkästään sen pienen saunan seinä-ja kattopanelit oli maksanut 1000? ja suunnittelivat laittavansa kylppäriin myös mm. jääkaapin ja television.

Mutta silti alkoi jälleen arveluttamaan... kun siis aiemminkin oli aiheesta täällä juttua ja kovia tuntuu olevan remppamiesten hinnat. Ja tosiaan pelkkä kosteuseristyksen laittaminen maksaa jo 20% meidän budjetista :/

Elä huoli. Nuo tarvikkeet juuri tekee suurimman osan budjetista. Eli laattoihin voit laittaa mitä tahansa väliltä 10 - 500e/neliömetri. Kannattaa katsella halpislaattaliikkeitä, joissa on hyvät valikoimat. Tarjouksista tekee myös löytöjä. Meillä koko budjetti sauna/kylppäri (pienet tilat tosin) on max 10 000. Siinä hyvin pysytään, ja työ vielä teetetään kokonaan muilla. Itse vain autellaan purkamisessa. Muuta kun ei osata. Laatat meillä maksoi n 350, saatiin tarjouksia tutkimalla just sellaiset kun haluttiin tuohon hintaan. Laatat ei siis ole sairaalakaakelia. Tuo seinien kaato ym ei välttämättä myöskään ole niin kallista, vesieristäminen on, ja siitä ei voi tinkiä. Kannattaa muuten teettää tuntitöinä, tuttu remppamies sanoi, että kylpyhuoneiden urakkatarjoukset on aina laskettu todella yläkanttiin, kun siellä voi oikeasti seinän takaa paljastua vaikka mitä, ja urakka on urakka.

Onpa sulla äveriäät naapurit! Jos kylppäriin telkku ja jääkaappi, niin sehän on jo hullua. Siis KYLPPÄRIIN??? Ei ihme, jos maksaa, kun noidenhan pitää olla kosteudenkestäviä malleja??? Ota rauhallisesti ja muista, että kallis ei ole aina paras, tai edes tyylikkäin...

Alkuperäinen kirjoittaja jus tänään purettiin koko pee:
Elä huoli. Nuo tarvikkeet juuri tekee suurimman osan budjetista. Eli laattoihin voit laittaa mitä tahansa väliltä 10 - 500e/neliömetri. Kannattaa katsella halpislaattaliikkeitä, joissa on hyvät valikoimat. Tarjouksista tekee myös löytöjä. Meillä koko budjetti sauna/kylppäri (pienet tilat tosin) on max 10 000. Siinä hyvin pysytään, ja työ vielä teetetään kokonaan muilla. Itse vain autellaan purkamisessa. Muuta kun ei osata. Laatat meillä maksoi n 350, saatiin tarjouksia tutkimalla just sellaiset kun haluttiin tuohon hintaan. Laatat ei siis ole sairaalakaakelia. Tuo seinien kaato ym ei välttämättä myöskään ole niin kallista, vesieristäminen on, ja siitä ei voi tinkiä. Kannattaa muuten teettää tuntitöinä, tuttu remppamies sanoi, että kylpyhuoneiden urakkatarjoukset on aina laskettu todella yläkanttiin, kun siellä voi oikeasti seinän takaa paljastua vaikka mitä, ja urakka on urakka.

Kiitos vinkeistä! Saas nähdä milloin me saadaan aloitetuksi tuo oma projektimme. Piti olla valmista ennen vauvan syntymää, mutta eihän me olla edes aloitettu vielä ja vauvan laskettu aika on vajaan kahden viikon kuluttua :D .

Mutta puhuttu ollaan paljonkin siitä että nyt kerkeis kiertää ja kytätä just tarjouseriä. Vois saada tosi kivojakin juttuja edullisesti. Ja vois sitten varastoida jonnekin väliaikaisesti. Olis se silleenkin järkevää että sitten kun lopulta pääsee tositoimiin, niin ei tarvis sitten enää kiireellä etsiä kaikkea vaan olis jo valmiina.

Eli ilmeisesti vaan kauppoja kiertelemään...

Tuohon on laskettu kaakelit lattiaan ja seiniin, vessanpöntön vaihto toiselle seinälle, uudet kaapit ja käsienpesuallas ja sitten tietty lattian pohjatyöt, mutta sen tekee kyllä ystävä, jolla vaadittava koulutus, mutta kuiteskin.

Alkuperäinen kirjoittaja onnea naapurilles!:
Onpa sulla äveriäät naapurit! Jos kylppäriin telkku ja jääkaappi, niin sehän on jo hullua. Siis KYLPPÄRIIN??? Ei ihme, jos maksaa, kun noidenhan pitää olla kosteudenkestäviä malleja??? Ota rauhallisesti ja muista, että kallis ei ole aina paras, tai edes tyylikkäin...

=) Juu eikä meillä tosiaan ole tarvetta telkkarille ja muille systeemeille. Mutta alkoi kyllä pelottamaan että saadaanko edes kaakeleita seinälle kympillä =)

Alkuperäinen kirjoittaja kevytmelankolia:
Tuohon on laskettu kaakelit lattiaan ja seiniin, vessanpöntön vaihto toiselle seinälle, uudet kaapit ja käsienpesuallas ja sitten tietty lattian pohjatyöt, mutta sen tekee kyllä ystävä, jolla vaadittava koulutus, mutta kuiteskin.

Tekeekö teillä ystävä myös tuon kosteuseristyksen? Aika tosi edullisesti saatte kuitenkin rempan :flower: .

Alkuperäinen kirjoittaja letkukinttu:
kosteuseristys ei o vaikee tehdä ite, aikaahan se vie ja pikkasen pitää perehtyä, jos ette ole ennen tehny.

Me asutaan rivarissa ja täällä taloyhtiö edellyttää että se on ammattilaisen tekemä ja kuitin kanssa. Eristysmateriaalin tosin maksaa taloyhtiö, mutta työn joudumme me maksamaan :(

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja letkukinttu:
kosteuseristys ei o vaikee tehdä ite, aikaahan se vie ja pikkasen pitää perehtyä, jos ette ole ennen tehny.

Me asutaan rivarissa ja täällä taloyhtiö edellyttää että se on ammattilaisen tekemä ja kuitin kanssa. Eristysmateriaalin tosin maksaa taloyhtiö, mutta työn joudumme me maksamaan :(

auts, se ei ole kyllä kummonen juttu tehdä itekkään. Kyselkää useammalta tarjouksia.

Kyllä kympillä saa kylppärin ja tarvikkeet, mutta kannattaa pitää tarkkaa kirjaa menoista ja valita halvempaa suosiolla. Paljonko ystävänne ottaa työstä? Sekin kannattaa huomioida, että kuitillisesta työstä saa kotitalousvähennyksen.

Purkutyö on usein paljon isompi urakka kuin kuvittelisin, siihen kannattaa varata aikaa. Samoin kuin koko remppaan. Meillä juuri tehtiin kyseinen remontti ja en halua seuraavaan 20 vuoteen tehdä uudelleen :)

Mun sisko ja sen mies kävi katsomassa viime talvena yhtä rivaria, jossa oli tehty kylppäri- ja saunaremontti. Asukkaat sanoi, että se maksoi 20 000 ? ja se remppa oli tilattu Puustellista. Meidän isä, joka on ikänsä tehnyt noita remppoja (oma firma siis ), kävi katsomassa siellä ja totesi, että työ oli huonosti tehty ja oikeasti sen olisi kuulunut maksaa n. 7000-8000 ?. Eli kyllä luulisi 10 000? riittävän, ainakin jos on itse valmis tekemään osan töistä eikä osta niitä kaupan kalleimpia laattoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Hmm mietin, että pitääkö nykyään olla se todistus, että saa kosteuseristää? :xmas:

Jos ei jo ole, niin tulee kohta.

Saa tekemällä näyttökokeen. =)

Kyllä mä luulen, et taloyhtiöt sen ainakin vaatii. Ja omaa parastaan ajattelevat omakotiasujat myös.

Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:
Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Hmm mietin, että pitääkö nykyään olla se todistus, että saa kosteuseristää? :xmas:

Jos ei jo ole, niin tulee kohta.

Saa tekemällä näyttökokeen. =)

Kyllä mä luulen, et taloyhtiöt sen ainakin vaatii. Ja omaa parastaan ajattelevat omakotiasujat myös.

Joo, mä vaan just mietin, et onko se jo jokapaikassa =)

Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:
Mun sisko ja sen mies kävi katsomassa viime talvena yhtä rivaria, jossa oli tehty kylppäri- ja saunaremontti. Asukkaat sanoi, että se maksoi 20 000 ? ja se remppa oli tilattu Puustellista. Meidän isä, joka on ikänsä tehnyt noita remppoja (oma firma siis ), kävi katsomassa siellä ja totesi, että työ oli huonosti tehty ja oikeasti sen olisi kuulunut maksaa n. 7000-8000 ?. Eli kyllä luulisi 10 000? riittävän, ainakin jos on itse valmis tekemään osan töistä eikä osta niitä kaupan kalleimpia laattoja.

Joo ei isoja firmoja kannata käyttää, tulee heti tonneja lisää eikä ole tae laadusta. Mutta ainakin pääkaupunkiseudulla on vaikeampi saada koko kylppäriremppaa tarvikkeineen ja töineen ammattilaisen tekemänä 7-8000 euroon ellei kyseessä ole pieni tila.

Kannattaa teettää se kosteuseristys ammattilaisella, vaikka asuisi omakotitalossa. Vakuutusyhtiö ei tykkää korvailla, jos omatekemät hommat alkaa levitä ja voi olla myös vaikeaa myydä, jos se puoli ei ole kunnossa. Siihen vaaditaan koulutus ja sertifikointi. Tuttuni oli juuri suorittamassa tuota koulutusta ja näyttökoetta ja nyt on anomus vetämässä, että saisi sen luvan. Sen pitää lähettää jotkut näytepalat kaikista sen vedeneristyksisä jonnekin paikkaan (mä en muista sitä tahoa, joka niitä valvoo) ja tehdä eristyksiä tiettymäärä vuoteen, jotta taito pysyy yllä. En siis askartelisi itse.

Mun veli laittoi aivan kaikki (ei kattoa ) uusiksi saunassa ja kylpyhuoneessaan ja hintaa tuli noin 5000?!
Tuossa siis tarvikkeet..On lasitiiltä, suihkukaappi, hierova suihku, vuolukivikiuas, led-valot..

Kun oikein katsoo ja tarjousten perässä juoksee niin kyllä säästää.
Esimerkiksi noiden lasitiilien kohdalla oli järkyttäviä hintaeroja!
Laatat lattiaan löytyi tarjouksesta prismasta, kylpyhuonekalusteet ruotsin puolelta, lauteista tinkasti ihan pirusti kun muukin puutavara jo aiemmin sieltä haettu ;)

Yhteistyössä