Ikuisuuskysymys (koiratietäjät auttakaa): Mikä koirarotu ensimmäiseksi koiraksi?

Olen tehnyt miljoonia koirarotutestejä ja lukenut vaikka kuinka monia kirjoja ja nyt haluan tosielämän kertomuksia ensimmäisistä koirista ja vinkkejä, mitkä rodut minulle saattaisivat sopia!
Olen opiskelija, ensimmäistä koiraa hankkimassa parin vuoden sisään. Asun tilavassa kaksiossa kerrostalossa. Asunnon koko tulisi ottaa siis huomioon miettiessä rotua! Liikuntamahdollisuudet asunnon ympäristössä todella laajat ja olen itse liikunnallinen, joten koiran tulisi olla myös aktiivinen. Olen todellakin valmis harrastamaan koiran kanssa, esim. agilitya yms.!
Rodun luonteelta etsisin älykkyyttä, avoimuutta, sosiaalisuutta, reippautta, hyväntahtoisuutta. Turkki melko helppohoitoinen ja rotu perusterve.
Mitä koiran koulutettavuuteen tulee, en etsi super haastavaa koulutettavaa, vaan älykästä ja nopsaoppista koiraa. Jokainen koira on tietysti yksilö ja koulutettavuus lähtee itse kouluttajan taidoista.
Asunnossa meitä on kaksi aikuista ihmistä, joten lenkittäjää ja kouluttajaa koiralle löytyy. Olemme valmiita sitoutumaan siihen ja koiran hankintaa onkin harkittu jo pitkään ja hartaasti.
Kertokaa siis teidän ensimmäisistä koirista ja ehdottakaa minulle sopivaa rotua, help me :)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä