IKEA:n kuvaston sisustusratkaisut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaiutin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kaiutin

Aktiivinen jäsen
20.12.2009
3 240
1
36
Tänään tuli postissa IKEA:n kuvasto. Henkilökohtaisesti en ymmärrä yhdenkään aukeaman sisustusratkaisuja: Aina lähtökohtana on ahtaus ja tilanpuute, ja sitten on hyllyjä ja koottavia rakennelmia lattiasta kattoon joka seinällä, ikkunoissa viidet eri verhokankaat, jokainen nurkka ja vapaa ala on täytetty jollakin lipastolla ja kukkaruukulla.

Ymmärrän tietysti, että tarkoituksena on antaa ideoita sisustukseen. Kuitenkin usein myös myymälässä olevat mallisisustushuoneet ovat ihan samaa maata, vaikka tilaa olisi muuhunkin.

Mietin aina imurointia, pölyn kerääntymistä ja siivouksen mahdottomuutta. Tekstiilien järkyttävää määrää jne. Kuvissahan moni niistä näyttää hienolta, mutta käytännössä...

Onko teidän kotinne niin täynnä ... kaikkea? Tykkäättekö niistä valmiista mallihuoneista ja -tiloista ajatellen, että "wau, miten ihana huone" vai tuleeko mieleenne, että "tuo lipasto tuolla nurkassa voisi olla ihan kiva, jos se mahtuisi aukeamaan, sen saisi alle viikossa kasattua ja sen luokse pääsisi ilman puskutraktoria?"

Viimeksi muokattu:
Ei ole kotimme sellainen, ja samaa eilen mietin kun Ikean kuvastoa selailin. Miehellekin sanoin, että kauhean krääsäisiä sisustuksia. Eipä innosta ostamaan mitään. Josko muutenkaan Ikeassa juurikaan shoppailen..

No tarttis sitten viisi kertaa isompia IKEA liikkeitä nykyisistä poiketen, jos sisustukset olisi kovin pelkistettyjä, pakkohan ne tuotteet on jotenkin saada esille.

Minä tykkään aika pelkistetystä ja modernista sisustuksesta, mutta silti olen joihinkin ikea kuvastotyyleihin ihastunut, tai johonkin yksityiskohtaan. Pitää osata silmäillä ja poimia niitä ideoita eikä kopioida suoraan.

• Tykkää
Reactions: as if
Joistain Ikean mallihuoneista olen saanut itselle ideoita - juurikin säilytyksen kanssa. Mutta ne oli kaksioon, nyt isommassa ei tarvitse ihan niin paljon miettiä mihin tunkea mikäkin tavara.

Meillä on tällä hetkellä paljon lipastoja, niitä on jotenkin kertynyt ja kasaantunut; osa odottaa käsittelyä jotta pääsevät korvaamaan toiset. Tarkoituksena on ennen joulua karsia taas tavaroita ja huonekalujakin, että olisi väljempää, se on mukavempaa kuin joka nurkka täynnä tavaraa.

ihailen ikean kuvastoja (ja myymälöiden sisustettuja "huoneita". Miten ovatkaan saaneet laitettua kaikkea mahdollista pieneen tilaan ja periaatteessa kotoisasti.

Kotonamme onkin sitten ihan toisen näköistä, harvat tarpeelliset huonekalut huutelevat toisilleen; ympärillään paljon väljää tilaa, tekstiileja ja koristejuttuja minimalistisesti. Olemme liian laiskoja siivoamaan mitään ylimääräistä, saatikka osaisimme taikka jaksaisimme panostaa sisutukseen. Avarat tilat ovat siis sittenkin kodikkaammat :)

Alkuperäinen kirjoittaja ärsypilämi;26959002:
Minä tykkään aika pelkistetystä ja modernista sisustuksesta, mutta silti olen joihinkin ikea kuvastotyyleihin ihastunut, tai johonkin yksityiskohtaan. Pitää osata silmäillä ja poimia niitä ideoita eikä kopioida suoraan.

Totta, kyllä mä tän idean ymmärrän. Kuitenkaan noissa kuvaston kuvissa mitkään yksityiskohdatkaan ei mun mielestä oikein pääse edukseen, kun kaikki on niin täyteen tuupattua.

Niistä pitääkin poimia vaan ne yksityiskohdat, joista on apua omiin tiloihin. Mutta kyllä joku kahden hengen asuttama yksiö tosiaan voi olla aika tupaten täynnä kuten kuvissa, mutta en minäkään sellaiseen tilaan kyllä sitten vielä sataa mattoa, verhoa, kalustetta ja pikkuesinettä tunkisi.

Kuvastossa on aika lailla tavaraa kuvaan tungettu, mutta kaupassa on musta ihan kivat sisustukset. Ideoita mä kuvastosta kattelenkin, en niinkään sitä sisustusta.

[QUOTE="vieras";26959088]Ikeassa tiedetään, että suomalaiset asuvat moniin muihin maihin verrattuna suhteellisin ahtaasti ja huoneet ovat pieniä.[/QUOTE]
Ikean kuvasto on samanlainen tiettyjä erityisesti siinä maassa myytäviä tuotteita lukuunottamatta.

Itse asun ahtaasti ja pienesti, todellakin IKEA-katalogi-sisustus, halusin tai en. Viihdyn kyllä nykyisessä kodissani, vaikka tiukkaa onkin. Tästä pikkukämpästä tekee kodikkaan juuri kaikki omat ja oman näköiseni tavarat ja ratkaisut. IKEAa taitaa kylläkin olla vain uskollinen Klippan (joka sopii mukisematta asuntoon kuin asuntoon), pari tuolia, ja lastenhuoneessa jotain säilytyslaatikoita. Mutta joo, säilytysratkaisut kiinnostavat kuvastossa ehkä huonekaluja enemmän. (Eihän meille tänne mitään enää mahtuisikaan.)

Yhteistyössä