Menu
Kaksplus
VAUVAHAAVEET
Hedelmällisyys
Lapsettomuus
Adoptio
Ovulaatiolaskuri
RASKAUS
Raskaus viikko viikolta
Synnytys
Synnytystarinat
Raskauslaskuri
VAUVA
Imetys ja vauvan ruoka
Vauvan kehitys
Vauvan terveys
Nimikone
LAPSI
Lapsen kehitys
Lapsen terveys
Pituuslaskuri
PERHE-ELÄMÄ
Ruoka
Vaatteet ja varusteet
Koti
Vapaa-aika
Parisuhde
Työ ja raha
VANHEMMUUS
Kasvatus
Vanhemman terveys
Minun tarinani
LASKURIT
Ovulaatiolaskuri
Raskauslaskuri
Raskaus viikko viikolta
Kiinalainen syntymäkalenteri
Nimikone
Pituuslaskuri
PODCAST
KILPAILUT
BLOGIT
Menu
ETUSIVU
KESKUSTELUT
Aihe vapaa
Lapsen saaminen
Vauva ja taapero
Lapset ja teinit
Perhe-elämä
Seksi
Seksinovellit ja eroottiset tarinat
KÄYTTÄJÄT
OHJEITA
Kirjaudu
Rekisteröidy
Hae
Hae vain otsikoista
Käyttäjältä:
Hae vain otsikoista
Käyttäjältä:
Kaksplussan Keskustelupalsta
Kirjaudu
Kaksplus
VAUVAHAAVEET
Hedelmällisyys
Lapsettomuus
Adoptio
Ovulaatiolaskuri
RASKAUS
Raskaus viikko viikolta
Synnytys
Synnytystarinat
Raskauslaskuri
VAUVA
Imetys ja vauvan ruoka
Vauvan kehitys
Vauvan terveys
Nimikone
LAPSI
Lapsen kehitys
Lapsen terveys
Pituuslaskuri
PERHE-ELÄMÄ
Ruoka
Vaatteet ja varusteet
Koti
Vapaa-aika
Parisuhde
Työ ja raha
VANHEMMUUS
Kasvatus
Vanhemman terveys
Minun tarinani
LASKURIT
Ovulaatiolaskuri
Raskauslaskuri
Raskaus viikko viikolta
Kiinalainen syntymäkalenteri
Nimikone
Pituuslaskuri
PODCAST
KILPAILUT
BLOGIT
Lapsen saaminen
Ikäsi ja Down-riskisi?
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
Vastaa viestiketjuun
Muistiinpanot
<p>[QUOTE="toivon, post: 26872531, member: 122194"]</p><p>Moi cynde! </p><p></p><p>Jos olet herätellyt tätä keskustelua, on ihan hyvä, että asioista puhutaan. Ei se ole ollut korvapuusti, että jollain on ollut hyvä tulos veriseulassa ja muussa. Päin vastoin. </p><p></p><p>Muistan, kun odotin esikoistani, en ehtinyt veriseulaan. Ei kyllä ollut syytäkään, kun ei niskaturvotusta ollut. Olin silti melkein yhtä huolissani tytöstäni, kuin nykyisessä raskaudessani olen seulakärähdyksen vuoksi ollut. Ensimmäistä odottaessa kaikki pelotti, kaikki tuntui oudolta ja mietti, voiko tehdä sitä tai tätä, ei tiennyt, millaista lapsen kanssa on jne ja eniten pelkäsin sitä, että lapseni ei olisi terve. Toivoin vain, että saisin nähdä, että hänellä on kaikki hyvin, halusin hänet syliini, mutta pelkäsin tosi paljon. Kävin ylimääräisissä ultrissakin, sillä en jotenkin voinut ymmärtää, että olen niin onnekas vaan pelkäsin koko ajan pahinta. Jos minulla olisi ollut esikoisen kanssa seulakäry, en varmaan olisi pysynyt järjissäni. </p><p></p><p>Miksi sitten tuntui, että hermostuin? Juuri siksi, että asia on tuore. Odotan edelleen lasta, josta en tiedä, onko kaikki hyvin. Vaikka häntä on tutkittu todella paljon, en ole seulakärähdyksen vuoksi voinut nauttia raskaudestani samoin, kuin he, joilla riski on juurikin esim. 1:500 000. Luulisin näin. Sillä uskon, että näiden äitien ei ole tarvinnut käydä samaa pelkoa ja rumbaa läpi, kuten ei myöskään lapsivesipunktioita tai tutustua asiaan, jota ei uskonut omalle kohdalle tulevan: mitä jos lapseni onkin vammainen? Mitä minun tulee tehdä? </p><p></p><p>Kun kerroin eräälle äidille, että mulla on ollut tosi iso riski saada down-vauva tai vammainen lapsi, hän sanoi, että: aijaa, eiksusta siis ollu siistiä nähdä sun vauvaa siellä ultrassa? Mun mielestä ainaki on ollut tosi siistiä nähdä oma lapsi vilkuttamassa mulle siinä ultrassa. Hän oli siis myös osallistunut seuloihin, mutta en usko, että hän on osannut edes kuvitella, millaista on, kun ultrasta ei lähdetä hymyillen kuvien kanssa vaan jatkotutkimuslähetteiden kanssa, kun halutaan selvittää, miksi niskaturvotusta on tai miksi hormoniarvot heittävät. Minäkin nimittäin luulin ensin, että on siistiä ja ihanaa nähdä siellä oma vauva, mutta kätilön hiljennyttyä ja sanottua, että täällä nyt näkyisi vähän turvotusta ja että olisi hyvä käydä verikokeessa jos haluaa jne, jne, se vain alkaa tuntua kuin olis sumussa ja hetkessä koko onni vauvasta kääntyy hurjaksi huoleksi. </p><p></p><p>Vilkas vatsassa asustava lapseni pitää minut siinä ymmärryksessä ja uskossa, että kaikki on hyvin. Netin käyttöni on lähes triplaantunut, sillä olen joutunut tutkia mm. verneri.net -sivuja, olen tutkinut, millaisia vammoja down-lapsella on. Olen perehtynyt siihen, mitä tapahtuu, kun raskaus keskeytetään myöhäisessä vaiheessa todetun vamman vuoksi, olen surrut turhaan! Etukäteen ja liikaa! Vain siksi, että laitoin raksin ruutuun, enkä ymmärtänyt, mitä lähdin tekemään. </p><p></p><p>Olisinko vähemmän huolissani lapsestani ja olisinko nauttinut raskaudestani enemmän, jos en olisi osallistunut seulaan? En osaa sanoa. Mutta jos en olisi ns. kärähtänyt, olisin ollut turvallisin mielin, sillä edellinenkin raskaus sujui hyvin turhista peloistani huolimatta. </p><p></p><p>Olen harmistunut siitä, että olen joutunut raskauteni aikana koekaniiniksi. Välillä olen jopa ollut kateellinen muiden vatsoista (vaikka omani on iso kuin mikä, kuin ihmeen kaupalla olen saanut tämän onnen pitää!) ja muistan, kun mulle tuli itku kun näin vastasyntyneen vauvan kaupassa isänsä sylissä, sillä silloin en voinut vielä tietää, miten meidän kävisi. </p><p></p><p>Eli ne äidit, joilla riskiä ei juurikaan ole olemassa matemaattisten tilastojen valossa: nauttikaa siis raskaudestanne ihan oikeutetusti! Älkää miettikö niitä jonkun rajaamia tilastollisia lukuja vaan sitä, että lapsenne on ainutlaatuinen ja yksilöllinen, teidän raskautenne on ainutlaatuinen ja yksilöllinen - eli jos riskiä ei ole niin älkää huolehtiko. Jos vain mahdollista, sillä sehän on kuitenkin jonkin verran äitien tehtävä... </p><p></p><p>Kaikkea hyvää.</p><p>[/QUOTE]</p>
[QUOTE="toivon, post: 26872531, member: 122194"] Moi cynde! Jos olet herätellyt tätä keskustelua, on ihan hyvä, että asioista puhutaan. Ei se ole ollut korvapuusti, että jollain on ollut hyvä tulos veriseulassa ja muussa. Päin vastoin. Muistan, kun odotin esikoistani, en ehtinyt veriseulaan. Ei kyllä ollut syytäkään, kun ei niskaturvotusta ollut. Olin silti melkein yhtä huolissani tytöstäni, kuin nykyisessä raskaudessani olen seulakärähdyksen vuoksi ollut. Ensimmäistä odottaessa kaikki pelotti, kaikki tuntui oudolta ja mietti, voiko tehdä sitä tai tätä, ei tiennyt, millaista lapsen kanssa on jne ja eniten pelkäsin sitä, että lapseni ei olisi terve. Toivoin vain, että saisin nähdä, että hänellä on kaikki hyvin, halusin hänet syliini, mutta pelkäsin tosi paljon. Kävin ylimääräisissä ultrissakin, sillä en jotenkin voinut ymmärtää, että olen niin onnekas vaan pelkäsin koko ajan pahinta. Jos minulla olisi ollut esikoisen kanssa seulakäry, en varmaan olisi pysynyt järjissäni. Miksi sitten tuntui, että hermostuin? Juuri siksi, että asia on tuore. Odotan edelleen lasta, josta en tiedä, onko kaikki hyvin. Vaikka häntä on tutkittu todella paljon, en ole seulakärähdyksen vuoksi voinut nauttia raskaudestani samoin, kuin he, joilla riski on juurikin esim. 1:500 000. Luulisin näin. Sillä uskon, että näiden äitien ei ole tarvinnut käydä samaa pelkoa ja rumbaa läpi, kuten ei myöskään lapsivesipunktioita tai tutustua asiaan, jota ei uskonut omalle kohdalle tulevan: mitä jos lapseni onkin vammainen? Mitä minun tulee tehdä? Kun kerroin eräälle äidille, että mulla on ollut tosi iso riski saada down-vauva tai vammainen lapsi, hän sanoi, että: aijaa, eiksusta siis ollu siistiä nähdä sun vauvaa siellä ultrassa? Mun mielestä ainaki on ollut tosi siistiä nähdä oma lapsi vilkuttamassa mulle siinä ultrassa. Hän oli siis myös osallistunut seuloihin, mutta en usko, että hän on osannut edes kuvitella, millaista on, kun ultrasta ei lähdetä hymyillen kuvien kanssa vaan jatkotutkimuslähetteiden kanssa, kun halutaan selvittää, miksi niskaturvotusta on tai miksi hormoniarvot heittävät. Minäkin nimittäin luulin ensin, että on siistiä ja ihanaa nähdä siellä oma vauva, mutta kätilön hiljennyttyä ja sanottua, että täällä nyt näkyisi vähän turvotusta ja että olisi hyvä käydä verikokeessa jos haluaa jne, jne, se vain alkaa tuntua kuin olis sumussa ja hetkessä koko onni vauvasta kääntyy hurjaksi huoleksi. Vilkas vatsassa asustava lapseni pitää minut siinä ymmärryksessä ja uskossa, että kaikki on hyvin. Netin käyttöni on lähes triplaantunut, sillä olen joutunut tutkia mm. verneri.net -sivuja, olen tutkinut, millaisia vammoja down-lapsella on. Olen perehtynyt siihen, mitä tapahtuu, kun raskaus keskeytetään myöhäisessä vaiheessa todetun vamman vuoksi, olen surrut turhaan! Etukäteen ja liikaa! Vain siksi, että laitoin raksin ruutuun, enkä ymmärtänyt, mitä lähdin tekemään. Olisinko vähemmän huolissani lapsestani ja olisinko nauttinut raskaudestani enemmän, jos en olisi osallistunut seulaan? En osaa sanoa. Mutta jos en olisi ns. kärähtänyt, olisin ollut turvallisin mielin, sillä edellinenkin raskaus sujui hyvin turhista peloistani huolimatta. Olen harmistunut siitä, että olen joutunut raskauteni aikana koekaniiniksi. Välillä olen jopa ollut kateellinen muiden vatsoista (vaikka omani on iso kuin mikä, kuin ihmeen kaupalla olen saanut tämän onnen pitää!) ja muistan, kun mulle tuli itku kun näin vastasyntyneen vauvan kaupassa isänsä sylissä, sillä silloin en voinut vielä tietää, miten meidän kävisi. Eli ne äidit, joilla riskiä ei juurikaan ole olemassa matemaattisten tilastojen valossa: nauttikaa siis raskaudestanne ihan oikeutetusti! Älkää miettikö niitä jonkun rajaamia tilastollisia lukuja vaan sitä, että lapsenne on ainutlaatuinen ja yksilöllinen, teidän raskautenne on ainutlaatuinen ja yksilöllinen - eli jos riskiä ei ole niin älkää huolehtiko. Jos vain mahdollista, sillä sehän on kuitenkin jonkin verran äitien tehtävä... Kaikkea hyvää. [/QUOTE]
Esikatsele
Nimimerkki
Varmistus
Järjestä seuraavat numerot pienimmästä suurimpaan: 3 6 1
Lähetä vastaus
Uusimmat
Luetuimmat
Kuumimmat
Uusimmat
Näytä kaikki
1.
Akku- ja kaivoshankkeille poikkeuksia ympäristötavoitteista!
57 min sitten
vierailija
0 Viestiä
Aihe vapaa
2.
Palkkavarkauden kriminalisointi
Tänään 16:57
vierailija
0 Viestiä
Aihe vapaa
3.
Raportti paljastaa: Näin tyttöviisikko mokasi koronapandemian hoidossa
Tänään 13:14
vierailija
15 Viestiä
Aihe vapaa
4.
Kepulta ja Liike Nytiltä välikysymys Sannan sotesta
Tänään 13:08
vierailija
9 Viestiä
Aihe vapaa
5.
"Perussuomalaisilta jyrkkä tuomio Irakin aikeille tuhota naisten ja tyttöjen ihmisoikeudet"
Tänään 13:06
vierailija
3 Viestiä
Aihe vapaa
6.
Vielä muutama tunti
Tänään 12:57
viisikymppinen isoäiti
2 Viestiä
Aihe vapaa
7.
Kepulta ja Liike Nytiltä välikysymys OrpoPurran paskomista sote-palveluista
Tänään 12:50
vierailija
2 Viestiä
Aihe vapaa
8.
Raskaana oleville sopivat kosmetiikka merkit
Tänään 12:36
vierailija
1 Viestiä
Vauvat ja taaperot
Luetuimmat
1.
Media on täynnä pelottelua
Started by vierailija
Eilen 07:59
Luettu: 502
Aihe vapaa
2.
Eroottista sunnuntaita kaikille 🥰🥰🥰
Started by Rätti Väsynyt
Sunnuntai klo 09:33
Luettu: 443
Aihe vapaa
3.
Heippa fm vielläkö käyt täällä?
Started by 9MM.
Eilen 02:04
Luettu: 412
Aihe vapaa
4.
Menkääpäs nyt sinne kaakoihin ryyppäämään, saadaan suomen syntyvyys kasvuun
Started by viisikymppinen isoäiti
Eilen 13:21
Luettu: 380
Aihe vapaa
5.
"Asiantuntijan mukaan Venäjä on todennäköisesti asettanut räjähteet jo valmiiksi, jotta Suomi voitaisiin lamauttaa hetkessä."
Started by vierailija
Eilen 23:09
Luettu: 313
Aihe vapaa
6.
Isänpäivän kunniaksi lista historian suurimmista spermalingoista. Olkaa hyvät ja paheksukaa taas faktoille te 2 tiettyä naista😅
Started by vierailija
Sunnuntai klo 10:04
Luettu: 307
Aihe vapaa
7.
Melanian syvä inho ja vastenmielisyys Donald Trumpia kohtaan paljastui videolta. Hän sylkäisi teatraalisesti molempien halausten jälkeen! Katsokaa
Started by vierailija
Sunnuntai klo 08:12
Luettu: 297
Aihe vapaa
8.
Riikka iskussa: "Suomen talouskasvu jämähti 10. huonoimmalle sijalle koko maailmassa
Started by vierailija
Eilen 18:34
Luettu: 280
Aihe vapaa
Kuumimmat
Näytä kaikki
1.
Ankkalampi - kokemuksia?
Latest: vierailija
1 min sitten
Aihe vapaa
2.
K/B-komposti
2 min sitten
Aihe vapaa
3.
Onko SARS-CoV-2 virus bioase suomalaista geeniperimää vastaan?
3 min sitten
Aihe vapaa
4.
Onnenarpa ja Janne Antin
6 min sitten
Aihe vapaa
5.
Rikastuminen on helppoa - se vaatii vain pitkäjänteisyyttä
6 min sitten
Aihe vapaa
6.
Raportti paljastaa: Näin tyttöviisikko mokasi koronapandemian hoidossa
10 min sitten
Aihe vapaa
7.
HS: Perussuomalaiset haukkuivat Sdp:n Tuppuraisen, vaikka oikea kohde olisi ollut Niinistö ja Orpo
14 min sitten
Aihe vapaa
8.
SARS-CoV-2 virus tuottaa jatkuvasti uusia yllätyksiä - nyt neurotoksisia peptidejä
14 min sitten
Aihe vapaa
Yhteistyössä
Lapsen saaminen
Ikäsi ja Down-riskisi?
Bottom
+ Aloita uusi keskustelu