ihon kanssa ongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anastacia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

anastacia

Vieras
olen jo yli kolme vuotta kärsinyt todella kuivasta ja hilseilevästä ihosta. sekä ihottumasta. iho kutisee yöt päivät kauttaaltaan, jonka seurauksena olen aivan verellä. ihoa kun raapii tipahtelee selvästi ihon palasia.
perusvoiteita olen käyttänyt kaikenmoisia sekä kortisonivoiteita. nyt olen 30viikkoa raskaana olen käyttänyt vain mietoa kortisonivoidetta mutta ei vaikutusta. Nännini ovat myös kuivat ja kutiavat, ja halkeilevat. pahimmat ihottuma kutina alueet ovat kasvoissa,kaulassa,käsissä ja sisäreisissä. oon 3vuotta sitten ollut allergiatesteissä joissa selvisi että olen muutamalle mausteelle allerginen sekä kissalle että joillekin home itiöille. en käytä noita mausteita, en ole eläinten kanssa tekemisissä, enkä tietääkseni ole homeenkaan lähettyvillä ollut. en tiedä enää mitä tehdä, en jaksa enää tätä ainaista raapimista. terveyskeskukset vain kehottaa käyttämään perusvoiteita. eikö mitää muuta keinoa löydy?? pitääkö tilata yksityiselle lääkärille aika, ja millaiselle lääkärille.
ketään toista samassa tilanteessa???

en ole käynyt. tk:ssa todellakin saa pyytämällä pyytää että jonnekin lähetteen laittaisivat. allergia testeihinkään eivät olisi pistäneet ellei anoppi olis ollu mukana ja hiukan käynyt ns. lääkärin päälle

...lääkäriltä saisitko käyttää protopic nimistä lääkerasvaa. kallista mutta tehoaa! raskauden aikana käytöstä en ole varma, meillä poika käyttää tätä rasvaa (15v).

protopic tällä hetkellä ainut rasva mikä auttaa. vaikuttava aine takrolimuusi. ei saa tosin käyttää raskaana.
toinen mikä auttaa kutinaan on atarax, otetaan yöksi. muuta histamiinit ei todellakaan vie kovaa kutinaa. ei saa käyttää raskaana, luulisin.
eli kortisonia kehiin. ja perusvoidetta ( tiedän että ei auta )
kamala kamala tauti. ihottuma tulee ja menee ja lehahtelee..sun tarina niin tuttu!!! =) kärsinyt todella pahasta ihottumasta koko iän =(
ihotautilääkärille mars.
ja toi protopic on tällä hetkellä ainut markkinoilla mikä todella auttaa. saamarin kallista. just kävin ihotautilääkärillä.
se tehoaa oikeesti!

On olemassa Protopicia vastaava voide, Elidel, jossa vaikuttava aine on Pimekrolimuusi. Nää molemmat on olleet verrattain vähän aikaa markkinoilla ja pelastaneet monen atoopikon ihon. Olen käyttänyt molempia, enkä huomannut eroa noissa. Molemmista tulee kuumotusreaktio iholle alkuun. Voi käyttää kaikille ihoalueille, toisin kuin hydrokortisoneja.

Kääntöpuolena mä sain noista kahdesta voiteesta taipumuksen ruusufinniin, joka on harvinaista, mutta mahdollista. Näin ei tapahdu kaikille. Eli nyt mulla on atooppinen iho, jossa couperosaa ja ruusufinnilehahduksia. Että hoida sitä sitten jollain rasvallla....:(

Minusta paras antihistamiini on Aerius, joka ei aiheuta väsymystä. Tiedän, että jotku lääkärit lupaavat käyttää esim. puolikasta antihistamiinia päivässä raskaudenkin aikana.

Suosittelen kans käymään oikealla ihotautilääkärillä.

Ja noi Protopic ja Elidel on siksi niin kalliita, että niihin ei tule vielä sitä Kelan "automaattista" korvausta, kun ovat aika uusia lääkkeitä. Ja jos näitä sulle määrätään, pyydä mahdollisimman pienet tuubit, sillä avaamisen jälkeen ne piti käyttää aika pian, olisko ollut 3 kk, mulla ei kerennyt mennä kuin neljäsosa tuubia tuossa ajassa. Ja se tuubi maksoi tosiaan monta kymppiä, ettei ihan viiden kympin hujakoilla...

Mulle, atoopikolle ja jatkuvasta ihottumasta kärsivälle naikkoselle ei kyllä Elidel auttanut. Sai käyttää imetyksen aikana, Protopiciä ei edes imetyksen aikana, kumpaakaan ei tosiaan raskauden aikana. Olen toista kertaa raskaana(vasta 7vko) ja aina raskauden aikana näyttää ihottuma pahentuvan, ja mitään auttavaakamaa ei silloin saa käyttää, joten kärvisteltävä taas 9kk+imetysaika. Terpparin lekurit ei tiedä mistään mitään! Että ei kande mitään lähetteitä jäädä venttaamaan, mulla lähete meni puolen vuoden päähän, jota ennen kerkesin käydä yksityisellä pariinkin otteeseen ja sain hyvät voiteet. Perusvoiteet ei auta mitään mutta pitää kuivan ihon hetkittäin kosteempana ettei kutisis koko ajan. Atopia on aika inhottava juttu kun heti kun luulee että nyt on parempi niin sitten lehahtaa taas pahemmaksi, ja paikat vaihtuu, koko kroppa käydään läpi ja taas tulee johonkin kauhee ongelma. Mietoa kortisonia mäkin käytän nyt raskaana, ja kyllä se vähän helpottaa. Imetyksen aikana söin jopa tabletteina kortisonia, joka teki ihon tosi hyväksi ja pehmeeksi, mutta ei sitä ihottumaan määrätä syötäväksi kauaa, ja vaikutus loppuu aika pian kun kuuri loppuu et sinällään yhtä tyhjän kanssa hetki syödä ja sit kun tabut loppuu ni ihottumaa pukkaa taas.... Elidel 30mg maksoi 25e. Mullakin meni just ja just puolet, ja oli mukavaa heittää kalliit rasvat menemään sitten kun meni niin äkkii vanhaksi...

Yhteistyössä